Gå til innhold

Hvor "viktig" er det for dere på at barnas navn passer sammen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Med det mener jeg f.eks at de alle har dobbelt eller enkelt navn, norrøne, lite brukte navn, internasjonale osv.

 

Vi venter ei jente snart, og tenker at vi vil at hennes navn skal stå ihvertfall litt i stil med storebror sitt navn. Bare et navn, og ikke topp tre, men brtsett fra det tar vi det ikke så høytydelig.

 

Dere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tenkt på det samme. Det virker som mange vil ha navn som "står til hverandre", som om barna vil utgjøre en enhet for resten av livet. For meg er ikke det det viktigste kriteriet. Da setter jo den førstefødte standar for navn på eventuelle søsken, uten at foreldrene nødvendigvis har tenkt over det. Om noen er veldig glad i et norønt navn, som de gir førstefødte, så ender de med "halvgode" norrøne navn på de neste også...

 

Samtidig så reagerer jeg litt på et tvillingpar jeg kjenner der den ene gutten har dobbeltnavn mens den andre har ett fornavn. Jeg har nok en innebygd forventning om at søsken og ialle fall tvillinger skal ha symmetriske navn.

 

Vi har ett navn på poden, som er klassiskt nordisk, kort og ikke spesielt populært. Og jeg ønsker nok litt av de samme kvalitetene for neste barn også, først og fremst fordi jeg synes korte, norske navn er pene. Men skulle vi falle for et navn som skiller seg fra det, vil vi nok bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jeg igrunn ikke noe på. Sålenge navnet er fint, de skal jo ikke bo sammen resten av livet;-) Men så liker man som regel navn som står litt i stil til hverandre, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket at mange her inne på debatten spør om navn som passer til det og det... Men for å være helt ærlig, er ikke det viktig for meg i det hele tatt. Som en av dere nevner, vil slik førstemann sette standarden for resten av barna.

 

Vi har valgt et navn som er internasjonalt, egentlig litt uvanlig - men populært nå. Aner ikke hva vi går for til nestemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger navn jeg liker - og er det ikke rart at de ender opp med å være i samme sjanger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...