Gå til innhold

Forskjell på pupillene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merka for noen dager siden at det er forskjell på størrelsen på pupillene til sønnen min. Han er 5 mnd. Tenkte med en gang på svulst... Har fått time til lege, men ikke før om en uke... Er bekymret. Noen som kan trøste?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter...

Skrevet

Hei!

Skjønner godt at du umiddelbart tenkte på verst tenkelige mulighet - slik er vi vel alle småbarnsforeldre.. Men jeg tror nok risikoen for at dette skal skyldes en svulst er minimal.. En liten forskjell i pupillestørrelse er veldig vanlig, og medisinsk sett er forskjeller opp til 1 mm på pupillene betraktet som normalt så lenge pupillene ellers reagerer slik de skal på lys.. Dette gjelder i alle fall for voksne, jeg skal ikke si det sikkert om barn siden jeg ikke er øyelege... Selv har jeg sett mange pasienter med en liten forskjell i pupillestørrelse uten at de har vært syke på noen måte..

Samtidig er det riktig at svært ulik pupillestørrelse kan være tegn på f.eks. hjernesvulst, men dette er heldigvis veldig sjelden - og spesielt som eneste symptom.. Det er mer aktuelt som tegn på øket trykk i hodet etter akutte hodeskader - og da er personen også i svært dårlig forfatning ellers også..

Det er lurt å la en lege få undersøke sønnen din.. Etter all sannsynlighet vil hun/han finne at alt er i orden, men det er godt å få en betryggelse på at ingenting er galt med det kjæreste vi har..

Lykke til!

Skrevet

Hei. Tenkte jeg skulle komme med litt trøst her.... Samboeren min har to forskjellige pupiller, den ene er "knust" og flyter utover øyet, mens den andre er vanlig. Svigermoren min fortalte at hun trodde han var blind da hun oppdaget dette, men da han kom til legen var alt normalt..

Det er altså helt vanlig å ha litt forskjell på øynene... Håper dette hjelper!!!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...