Livmor Skrevet 19. juli 2006 #2 Skrevet 19. juli 2006 Så vidt jeg veit vil det si at når barnet blir født er det betydelig mindre enn barn født på samme tidspunkt i svangerskapet. Altså de er mindre uten noen åpenbar grunn (tror jeg). Lurer på om barn som er født til termin, men veier under 2,5 kg, er dysmatur (f.eks.).
Alex&Lucas&Prinsesse sin mamma Skrevet 19. juli 2006 #3 Skrevet 19. juli 2006 stemmer det.... barn som er født med for lav vekt....i forhold til alderen...
anakin Skrevet 19. juli 2006 #4 Skrevet 19. juli 2006 Dysmatur vil si at det er mindre enn gjennomsnittet av andre barn født på samme tidspunkt i svangerskapet. Min gutt ble født i uke 33 og veide bare 1420 gram. Dette vil si at han var 30% mindre enn gjennomsnittet som blir født i uke 33. Vanlige barn er rundt 1600-1700 gram. En forkortelse brukt av legene er SGA (Smaller than Gastation Age)Uken en er i svangerskapet et gestasjonsalder
sesamfrø Skrevet 19. juli 2006 #5 Skrevet 19. juli 2006 Betyr "avvik i modenhet" Som at feks at vekten er mindre enn alderen på barnet skulle tilsi, etter fødsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå