*Rutletutt* Skrevet 19. juli 2006 #1 Skrevet 19. juli 2006 150 g smør 3 store egg 7 dl sukker 1,5 dl kakao 7 dl hvetemel 3 ts bakepulver 2 ts vaniljeessens 4 dl lettrømme 3/4 dl melk Fudge sjokoladekrem: 300 g kokesjokolade 2 dl lettrømme 9 dl melis 3 ss melk eller kaffelikør Smelt smøret - avkjøl. Skill eggene. Pisk sammen eggeplommer, sukker og ca halvparten av smøret. Rør ut kakaoen i resten av smøret - Bland inn i røren. Rør deretter inn vaniljeessensen og lettrømmen. Sikt sammen hvetemel og bakepulver. Ha det tørre i røren sammen med melken og bland godt til en jevn og klumpfri deig. Pisk eggehvitene stive. Vend eggeskummet inn i deigen i 2-3 omganger. Stekes i tre runde former på ca 24 cm (dette fordi det er vanskelig å dele kaken etterpå - kan evt bruke sammen form å steke i tre omganger) Midt i ovnen på 175 grader i ca 30 min. Fudge sjokoladekrem: Smelt kokesjokoladen sammen med melk el. likør i et vannbad. Ta kjelen av platen og rør i lettrømmen. Sikt deretter i melisen og rør om til du får en jevn røre. Ha kremen mellom kakelagene og oppå kaken.
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 24. juli 2006 #2 Skrevet 24. juli 2006 Mmm, høres godt ut... Noen spm bare: Vaniljeessens? Er det sånn flytende i små flasker du mener på? Lys eller mørk kokesjokolade? Hva slags kaffelikør?
*Rutletutt* Skrevet 29. juli 2006 Forfatter #3 Skrevet 29. juli 2006 Ja, flytende på flaske. Mørk. F.eks Tia Maria
*Rutletutt* Skrevet 29. juli 2006 Forfatter #4 Skrevet 29. juli 2006 ....men jeg har bare laget kremen med melk...syns den er best, men det er jo smak og behag:o)
Gjest Skrevet 7. august 2006 #5 Skrevet 7. august 2006 Oj da, damer.. Dette er ting jeg bare kan drømme om å lage, er ikke så mange som får til sprettballkjøttboller eller en kjeeempecookie i kakeformen (det skulle bli sjokoladekake) men det gjør jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå