Gå til innhold

Pass til baby??!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi reiser til Praha i begynnelsen av August, og fikk plutselig høre at lillegull trenger pass! Har vi ikke tenkt på, og tenkte skriuve henne inn i mitt. MEN så fikk vi høre at hun må ha eget pass? Stemmer det? Og må vi ha det for å komme inn i Tsjekkia? Er ikke mye på reisefot som dere kanskje skjønner....

Hva med bilde da? Hun er 7 uker og om tre mnd er hun ikke til å kjenne igjen....Nytt pass da? 490 kroner til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, ogsaa spebarn maa ha egne pass. Dere maa ha det uansett naar dere reiser utenfor Norge. Selv om man sier det at man ikke trenger pass lenger for aa reise til enkelte steder, maa man ha det allikevel pga. pass er den eneste godkjente id form paa normenn..

Hvis jeg husker riktig skal du ha ett pass som nyfoedt saa 2 aar og 5 aar ...

For oss tok det 3 dager foer vi fikk passet i posten;)

Skrevet

Ja de trenger pass selv om de er så små. Vet ikke om man trenger pass for Tsjekkia, men det er mange flyselskap som ikke godtar annen id. Nå i ferien bør du være ute i god tid for å få det. Kan være stor pågang! Det er strenge krav for bilde så det kan lønne seg å ta hos fotograf, koster ca 100 kr.

Passet er gyldig i 2 år tror jeg. Masse info på www.politiet.no

God tur!

Skrevet

Ja, det stemmer nok(mener jeg). Lillegutt her har eget pass og maatte til fotograf for aa faa ordentlig passbilde vi...Var saa strenge regler..Kunne ikke lukke oyene..osv osv...

Han var 4 uker naar han tok bildet....Det staar at passet er gyldig i 2 aar, men vet ikke om det er det. Vi skal hjem herfra naar lillegutt er 11 mnd, saa lurer paa om de kjenner han igjen da...hehe!! Maa ringe inn aa hoere for sikkerhetsskyld, men staar at det er gyldig i 2 aar paa passet som sagt!

Hm...er Tsjekkia shengen (eller hvordan det skrives) land?? Man maa ha ID om man ikke har pass (innenfor shengen) og man jo ikke akkurat annen ID paa en liten baby? Ikke noe foererkort eller bankkort enda da..hehe!

Skrevet

baby passene er gyldig i 2 år. vi brukte det bilde som ble tatt på sykehuset. vi visste vi skulle ha pass til han så vi ba om hvit bakgrunn, men du kan sikkert bruke rosa eller blå også.

12 dager mener jeg de sa at de garanterer pass tilbake på, men vi fikk det 2 dager etterpå, men da var det ikke sesong.

ja du behøver pass for praha, de er ikke med i schengen, dessuten må en ha pass når en flyr så uansett. og du må ha eget pass til babyen. det betyr faktisk at hun må ha fått navn og nummer også :-)

Skrevet

så bra jeg leste dette innlegget - hvis ikke hadde nok jeg dratt til frankrike og italia med mini uten eget pass for henne... Synes for øvrig det er sykt dyrt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...