Gå til innhold

Helsesøster sa jeg overforet gutten min :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på 6 ukerskontroll i går og der fikk vi ikke annet en dårlige svar og vet ikke. Gutten min veide 6610 g og hs sa det var for masse. Jeg full ammer min lille gutt. Han får mat ca hver andre time hele døgnet og det sa hs var alt for masse. Vi trengte virkelig litt hjelp ang soving siden vår lille gutt ikke klarer å sovne, men det eneste hun sa var at jeg ga min sønn pupp for ofte!! Blir ikke klok på noe jeg nå. Ble tris og lei meg. Jeg tvangsforer jo ikke akkurat sønnen min da!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor stor var han da han ble født da?

Skrevet

Merkelig helsesøster!

Kommer jo helt an på fødselsvekt det da.. Hvor lang er han/var han?

Skrevet

Jenta mi var 4100g da hun ble født, og på 6 ukerskontrollen var hun 6 kg..Hs sa ingenting om det. Tror det kommer an på hvilken Hs du har..Nå er hun 9 uker og 6,7 kg..Gjør det noe om de er store nå da? Vil det ikke jevne seg ut med tiden? Kan liksom ikke gjøre annet enn å gi dem mat når de vil ha heller:)

Skrevet

Min datter var også over 6 kg på seksukerskontroll. Veide nesten 4300 ved fødsel. HS sa det var helt fint sålenge hun vår så stor ved fødsel. Fullammer også, og de sier jo at de ikke kan bli overvektige med fullamming normalt sett. Tror du bare har en litt rar HS...

Skrevet

HS anbefaler vel ofte at babyene får lov til å få pupp når de vil, selvregulering eller hva det nå kalles.. jeg har også ammet lillegutt like ofte som du ammer ditt barn. De sier også at fullammede barn ikke kan bli for tunge. Kommer vel ann på hvilken HS du får, kanskje du har mulighet til å bytte HS?

Lykke til!

Skrevet

Det skal du ikke tenke paa, ifoelge min lege og helsesoester kan man ikke overfore barn paa morsmelk...Gi ham all den maten han trenger!!

Noen barn blir stoerre en andre, men det jevnes ut etterhvert.

Du skal vaere litt mer paapasselig hvis du gir mme, har jeg hoert.

Kan ta ett eksempel:

Min soester og jeg hadde nesten samme foedelsvekt, hun ble lubben og kort ..jeg lang og tynn som spebarn.... Naar vi naadde 1 aars alderen hadde vi saa ogsi samme vekt, og lengde.

Skrevet

syns ikkje du skal bry deg om kva helsesøster seier om dette. Jenta mi ville også ha mat veldig ofte då ho var så lita, og ho la på seg godt. Dei regulerar sjølv kor mykje dei vil ha, og kor ofte. Syns det blir tull når nokon seier at kvar andre time blir for ofte. Skal ein liksom bare la dei ligge og gråte til det er gått lang nok tid sidan sist måltid? Gjer det du meiner er best, du kjenner babyen din best av alle! Og det er for galt at du skal gå frå helsestasjonen og kjenne deg trist og lei! Helsesøster skal vera der for å hjelpa og støtta deg, ikkje motsatt. Er det kanskje nokre andre som du kan spørre om råd angåande sovinga? Jenta mi trengte puppen for å sovna i byrjinga, men gradvis blei det betre. Ho sov saman med oss i senga, for det blei det lettaste for meg når ho ville ha mat så ofte på natta, og bare kunne sovne med puppen i munnen. Nå er ho 6 månader og søv i eiga seng, og får mat ei gong om natta.

Lykke til!!

Skrevet

Når jeg kom gråtende hjem fra 3 mnd. kontrollen på helsestasjonen etter at "min" helsesøster hadde vært negativ til gullet mitt, fikk jeg noen veldig gode råd av min søster.

1) ta kontakt med helsestasjonen. Enten be om en ny samtale med helsesøster og si at du ikke syntes forrige besøk var noe hyggelig og forklar (saklig hvis du klarer) hvorfor. insister på å få svar oghjelp til det DU trenger hjelp til.

eller

2) be helsestasjonen om å få bytte helsesøster.

Begge deler har du krav på. Du må tenke på det på denne måten: Helsesøster skal følge deg og barnet ditt i mange, mange år framover. Hvis dere ikke klarer å samarbeide, eller du vegrer deg for å ta kontakt med helsestasjonen på grunn av et slikt første, dårlig møte, kan det i verste fall gå ut over barnet fordi du ikke får den hjelp og veiledning du trenger. Det er dermed "din plikt" å bytte helsesøster eller gjøre andre tiltak hvis samarbeidet ikke fungerer!

Forøvrig: barnet ditt er ikke altfor stort (har sett mange større) og små barn har ofte problemer med å sove. vondt og vanskelig, men ikke unormalt. Det finnes bøker med gode råd, og du kan søke litt her inne for tips og triks, men ofte bedrer det seg (i allefall noe) etterhvert som de blir litt eldre. 3 mnd er magisk for mange.

Skrevet

Hei!

Det er "vanlig viten" at et selvregulert fullammet barn (barnet ber om puppen) ikke kan overfores. Og jeg lover deg at det er fint å ha litt å gå på til sykdom! Michelin-babyer blir lange og slanke når de går seg til.

Sover barnet ditt lite, altså? Kan du beskrive en vanlig dag?

Skrevet

Det var en lite hyggelig HS da! Ikke bry deg om det, hvor lang er gutten din da?

Jeg har ammet min gutt annenhver time døgnet rundt til han var ca. 4 mnd gammel.

(Min helsesøster sa det ikke var nødvendig med så mye mat på natta på kontroller), men dette ordnet min baby selv. Han sa i fra når han ikke ville ha mer....ca. 4 mnd.

Skrevet

du skal ikke bry deg om det...man kan ikke overfore en baby hvis han får bare mm. de regulered det fint selv...selv om han er stor så er det sikkert riktig for han!

Skrevet

Dessverre er det noen helsestasjoner som er svært lite oppdaterte. Synd, men sant. Hev deg over det og kos deg med barnet ditt. Dette jevner seg ut etterhvert som de blir eldre...

Skrevet

oi det var en stor gutt.. pia mi veier vel det samme å er 4,5mnd gammel.. men jeg synes det blir feil å ikke gi han mat når han er så liten og harn er sulten!! gi han mat når han er sulten, han springer det nok fort av seg når han begynner å røre på seg..

Skrevet

Takk for alle tilbakemeldinger :)

Hjelper med litt støtte.

Gutten min var stor da han ble født. Han var 4310g og 55 ca lang. Ble født 2 uker over tiden.

Gutten min sover ikke så veldig lite, men klarer ike finne søvnen. Absolutt ingenting hjelper! Vi har prøvd alt!! Tro meg. Verken vugging,bæring,vogn,musikk,bilkjøring eller pupp får han til å sove. Det eneste vi får han til å sovne av til slutt er å svinge han i bilstolen. Og nå han er så tung, blir dette en jobb for min mann. Ikke lett dette.

Skrevet

Trodde ikke man kunne tvangsfore små barn. Jeg gir ofte jenta mi mat etter kun par timer, men hun sover om nettene nå.. Det er kun den siste tiden hun sover hele natten (3mnd nå). Da hun var 6 uker skrek hun døgnet rundt grunnet kolikk..

Skrevet

Jeg også hadde en baby som krevde sitt i den tiden. Han sov f.eks. veldig lite på dagtid og jeg bestemte meg for å tenke at dette er normalt for han. Han vokste veldig i vekt og lengde. Kriblet i hele kroppen sikkert ;-) Han fikk den maten han ville ha og er en stor flott gutt som er blid og fornøyd. Søvnmønsteret forandrer seg etterhvert som gutten din vokser. Vær trygg på at du gjør det rette for sønnen din og du kjenner han. Ja - det er slitsomt, men dere får igjen for innsatset etterhvert - og hans behov vil gradivs forandre seg. Han har vokst mye nå og det kan være at om noen uker vil han finne roen til å sove...

Skrevet

Overfore barn på mm? Hmmm...min HS sa at det ikke var mulig. Sønnen min veide 3984 g ved fødsel og hoppet opp til 7341 g ved 3 mnd kontroll. Han var langt over kurven sin da, og det var da HS nevnte dette med overforing. Men nå, ved 5 mnd kontrollen, hadde han strekt seg noe voldsomt - og lå ned på kurven sin igjen. Alt er visst normanlt ved mm-barn...hehe.

Ta det opp med henne neste gang eller bytt HS, hvis du ikke er fornøyd ;)

Skrevet

Min gutt veide 6520 g og var 59,5 cm ved 6 uker. Hørte ingenting om overvekt. Han spiste hver annen time på dagen, noe han gjør enda og han er 5 mnd og runder sikker 10 kg nå, skal på kontroll i dag. Heldigvis bare 1-2 ganger om natta. Noen er bare store, det går av når de begynner å krabbe og gå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...