Gå til innhold

Prematurt og dysmaturt banr? Se her!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) jeg leter etter andre i samme situasjon som meg. Jeg fødte en liten gutt med keisersnitt i uke 33. Han er 7 uker nå, terminen var i morgen faktisk :) jeg ble lagt inn med alvorlig svangerskapsforgiftning, og lillegutt var over 30% mindre enn gjennomsnittet på dette tidspunktet. Fikk for lite næring, så ut skulle han.

Nå leter jeg etter andre som enten er i samme situasjon eller har vært det, slik at jeg har noen å utveksle erfaringer med ang vekst og utvikling og egentlig alt annet også :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med den lille:o)

Ka var fødselsvekten???

Jeg fikk jentene mine i uke 34+5, de var 1770gr og 1600gr når de ble født... Vet ikke kor mangen %mindre de var...

Hvis det er noe du lurer på så er det bare til å spørre, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan:o)

Skrevet

Snuppa mi var ikke prematur, men liten da hun kom.

Hun hadde vekstavvik på -25% da hun kom, med fødselsvekt på 2290 gr og 43 cm.

Skrevet

Har du sett inne på prematurdebatten?

Skrevet

Hei:)

Jeg har en gutt på 3 år som ble født prematur og dysmatur. Han ble født i uke 35 ved keisersnitt som ble planlagt 4 dager i forveien. Jeg hadde morkakesvikt, så barnet fikk for lite næring. Han veide 2005 gram og var 42,5 cm lang da han ble født.

Han var heldigvis helt frisk, var bare mat som skulle til :)

Skrevet

Fødselsvekten var på bare 1420 gram stakkars :(

Nå på seksukerskontrollen var han 2330, hvordan lå dine an der?

Når ble dine født?

Skrevet

Yes det har jeg, men fant ikke så masse om det der :) Men takk for tipset :)

Skrevet

Mi lille jente var født dysmatur.

Var født 9 dager før termin og var bare 1728 gram og ca 43 cm..

Det tynneste barnet jeg noen gang har sett...

Hadde morkaka fullt av infarkter så lillemor fikk ikke næring.

Nå er hun snart ett år,og henger etter med det meste...

hun kryper ikke(men åler),har nettopp lært seg å spise fast føde utenom grøt..Nå spiser hun brød og middag.

Setter seg ikke opps elv,men sitter fint om vi setter henne.

Går til fysioterapi med henne og oftere til helsesøster.

Dem sier hun kommer til å hente seg inn igjen,men det tar bare litt tid.

Psykisk er alt i orden,så vidt vi kan se.Smiler,ler,prater med storebror og har lært seg alle triksene for å snurre pappan rundt lillefingern...;)

Skrevet

måtte ta kdeisersnitt i uke 33 pga preeklampsi.. adde da hatt det i 2mnd.. han veide da 2046gram, og vr 44cm lang. ved 6uker var han 2400gram..

nå 4mnd gammel veier han 4,4 og er 57,5cm lang..

bare å sende meg en mail vist du vi...

[email protected]

Skrevet

Da var de 2745gr og 2671gr...

No er jentene mine 6 mnd, de ble født 17.januar:o)

Går det fint med babyen din?

Skrevet

Det går kjempebra :)

Noen dagar der han er veldig urolig og har vondt i magen ,men dette blir vel bedre etterhvert som han får skikkelig tak på sugeteknikken sin... Fæl til å svelga luft fra både pupp og flaske :(

Men da ligg han ganske likt då med tanke på vekta, ca 1 kg opp fra fødsel :) godt å høre!

Det går bra med dine også?

Hvor bor dere?

Skrevet

Det kommer til å gå bra!

Det viktigste er at det går på frem og at vekten stiger :)

Dess større hun blir dess fortere kommer utviklingen til å gå også!

Når det først løsner sier de at det går kjempefort :-D

Så bra at alt er bra med henne utenom.

Vi glemmer jo alle problem når de ligger der og gliser mot oss eller hva ;)

Skrevet

ja nå er alt bare honkydori men det var en rimelig traumatisk opplevelse når det sto på.

Men nu e alt supert å æ stresse ikke med verken kryping,gåing eller noe:)

Skrevet

Godt å høre at det går bra:o)

Her går det også bra... Den ene jenten min sliter litt med å legge på seg. Men no ser det ut som det går bedre. Hun har hatt en kjempe tøff start på livet med 3 operasjoner i tarmen... Så hun er bare 4,4kg enda og søsteren er 6,6kg...

Vi bor litt utenfor bergen... dere da???

Skrevet

Vi bor i Stavanger :)

Kommunen her har tatt et kjempeinitativ (PÅ TIDE!)

og starter egne "barselgrupper" for de med for tidlig fødte barn. Starter opp til høsten, gleder meg masse siden jeg ikke har fått særlig bruk for erfaringene på den vanlige barselgruppa mi :)

Hvordan er det med slike tilbud i Bergen da?

Av oppfølging og nettverksbygging?

Skrevet

Jeg fødte jenta mi i uke 31. Da var hun 1465 g og 40 cm lang. Legene mente hun også var dysmatur, men hvor mye, det vet jeg ikke. Nå er hun tre mnd (1mnd korrigert) og veier fire kilo.

Jeg fikk premature rier og modningsblødning i uke 30. De prøvde å stoppe fødselen, men det holdt bare en uke.

Prematurdebatten er forresten skikkelig død.... Ikke så mye å hente der.

Skrevet

heisann.lå du inne på 3d fra begynnelsen på juni?fødte i uke 32.7, 28 mai og ser jeg hadde temin på likt m deg så da må me ha ligget inne på likt

Skrevet

jeg har prematur og dysmatur barn.. tok haste ks i uke 27 for jeg hadde svangelskapsforgiftning.. hun var 720 gram og 30 cm når hun ble født.. hun er snart 14 mnd men snart 11 mnd korrigert.. hun henger ikke etter i noe som helst.. bare liltt lita.. hun er 7,3 kg no og 65 cm..

Gjest econia
Skrevet

Min situasjon er veldig lik som din. Jeg hadde problemer med gjennomstrømningen i navlestrengen, de merket at barnet var lite, det var i uke 28. De ventet så lenge de kunne, med tanke på lungemodning og dette, det ble ks i uke 34+0. Vi fikk en frisk fin gutt på 1570g. Det var den minste babyen noen av oss hadde sett. Som de sa her, det var veldig traumatisk og dramatisk i den første tiden, og veldig mye hard jobb. De er litt etter med det meste, og de er også veldig urolige sammenlignet både med andre prematue barn og ikke minst med fullbårne barn. Men det har du sikkert begynt å erfare allerede.

Han kommer nok til å ligge etter en stund, det tar tid å vokse. Små dysmature gutter er de som har mest problemer med spising og vektøkning sier de. Nå er min et halvt år og stor gutt, men det er veldig vanskelig å få han til spise, vekten går oppover, men det går seint.

Ingen grunn til uro, han er sunn og frisk og alt er som forventet sier de. De gjør jeg for det meste ikke heller, stort sett er det bare fryd og gammen nå.

Skrevet

Ja det gjorde jeg!!!! Morsomt :) Når fikk du nurket med deg hjem da? Vi var hjemme 1.7 :) Fikk du jente eller gutt? Lå du på 4A før fødselen også?

Skrevet

lå på 4 a fra 28 mai til 12 juni.fikk jente.havna inn akutt så jeg lå ikke før fødselen.

Skrevet

eg lå på 4a fra 26.5 til 2.6, da orka eg ikkje meir av sjukehuset...

gutten min blie tett ut 30.5 :)

hmmm... veldig nysgjerrig på om eg veit kem du e nå!!!

bor du langt vekke fra sykehuset siden du låg der såpass lenge?

Skrevet

var syk og fikk masse medisiner intravenøst,og når eg va ferdig m det va eg nede og amma hver 3 time så derfor ble jeg værende så lenge.hadde ikke så lyst å reise hjem m nast.bor på randaberg.ble litt nysgjerrig jeg og for jg klarte ikke se for meg hvem du var:-)jeg hadde lyst langt hår.kraftig.da du kom på 3d hadde eg plass på høyre side nesten v døren inn t intensiv avd (tror eg:-)ble flytta så mangen ganger

Skrevet

hmmm, ikkje lett det der med rommene nei :)

huske eg rett så låg eg på rom 428 då dei bestemte seg for keisersnittet... klare liksom ikkje heilt å se deg for meg eg; var du ofte ute på dagligstua? hadde du besøk av nåkken eg kan feste det på? mann; koss såg han evt ut? :)

forresten: om du hadde brystbetennelse når du var der?

Skrevet

hehe ja et kjempesvært bryst hadde eg:-)va mye på daglistua m ei m masse vann i kroppen.hu fikk jente 1.6.mannen min er liten m mørkt hår og så va sønnen min alltid med.om dusko flytta hit fra kr sand el noe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...