Gå til innhold

Dere med barn som har melkeallergi eller laktoseintoleranse!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken grøt bruker dere?

Ser at Nestle sine inneholder spor av tørrmelk. Kan man bruke dem for det?

Blir veldig glad for svar!

Anonym

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi koker havregrøt fra bunnen av, vi. Med lettkokte havregryn, varierer med epler, pærer, svisker, etc. etc av smakstilsetninger. Lager den på soyamelk og har i litt kanel. mmmm.

Poden vår har ikke reagert på mat med spor av melk i. Han er dog ikke hyperallergisk, hvis det er fare for det så bør man kanskje ikke ta sjansen.... Men, de nestle grøtene uten melk er ikke noe gode, heller, synes jeg da.

Skrevet

Er en stund siden vi brukte grøt nå, men vi kjøpte på helsekost. Blandt annet hellios sin(den må kokes), men det finnes en annen også som jeg ikke lenger husker navnet på som man ikke trenger å koke.

Det med om du kan bruke nestle sin grøt, syntes jeg du skal ta i samråd med lege, for jeg regner med at dere har noen form for oppfølging der. Vi fikk nemlig ikke lov da vår sønn ved inntak av melk av noen sort kastet opp blod. Og per i dag vi heller ikke kan gjøre.

Begynner å bli litt dreven på dette nå syntes jeg så om du lurer på noe mer er det bare å slenge det ut.

Ikke alltid like lett å ha barn/ småbarn med allergi.

Skrevet

Heisann!

Vi har brukt Holle (kjøpes på helsekost) Kan blandes med vann, melk som tåles eller frukt. Er kjempefornøyd med den. I sverige har Nestle en grøt som heter SinLac, den er helt uten kumelkproteiner og laktose. I tillegg er den tilsatt jern og ulike vitaminer. Min jente er veldig glad i den, den er søtere en merket Holle som ikke har noen tilsetningsstoffer.

Skrevet

du skal ikke kjøpe noe hvor det står at det er melk i eller spor av melk.

Skrevet

dette er feil. jeg har selv kontaktet opp til flere selskaper som selger forskjellige matvarer og spurt hva de mener med "kan inneholde spor av...." de er pliktig til å skrive dette på produktet da de lager maten i sammefabrikk som man lager / produserer noe med eks melk, nøtter o.l i. Derfor MÅ de informere om dette.

Skrevet

Syntes ikke man skal ta dette for gitt. I våres tilfelle kan vi ikke gjøre det, da selv det om det er støv av melk i produktet kan være nok til en reaksjon og vi vet aldri når det kan ha kommet med en lite korn eller ikke. Vet jo at min sønn er av de ekstreme, men for det.

Så syntes absolutt man skal ta det i samråd med lege evnt andre personer med faglig kompetanse. (men som oftes må det bare prøves ut, det har også vi gjort, men da med beskjed fra lege)

Skrevet

Lager grøt av havregryn. Ellers så bruker jeg holle.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg gikk på helsekost å kjøpte Holle sin grøt, har såvidt begynt å gi smaksprøver av risgrøt ( huff, blandet med nutramigen smaker det skarpt :)) Har tenkt å gi han litt hirsegrøt etterhvert. De har også en fullkornsgrøt som sikkert er for litt mer vante grøtspisere.

Det var to typer her, en man må koke og en man ikke trenger koke.

Jeg er også mottakelig for tips ang grøter!!!!

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg bruker rismel og maismel fra helsekosten. Koker med vann i et par minutter, tilsetter litt Prosobee.

Babyen min reagerte veldig på Nestle sin maisgrøt. Jeg kontaktet Nestle, og der sa de at noen pakker i starten av hver produksjonserie innehold små rester av tørrmelk fra tidligere grøtproduksjon. Så det at denne grøten merkes med "kan inneholde spor av tørrmelk" er høyst reelt.

Jeg har fått streng beskjed av barnelagen om å lage ALL mat fra bånn av for å være på den sikre siden (har også eggallergi)

Skrevet

jeg har ikke begynt med grøt ennå, men har gjort innkjøp av ris og maismel som du skriver. Men hva er Prosobee ???

Har ikke fått påvist allergi ennå, men han gulper noe enormt - sprutgulp, når jeg øker inntak av melkeprodukter. Jeg fullammer fortsatt. Men tenkte at jeg skal prøve med en slik grøt før jeg evt får han testet, for han skal sikkert testes for eggeallergi da vi ser han får eksem av det. Håper vi får time hos barnelege etter 6 mnd kontrollen.

Nok om det -men jeg er som sagt ikke så dreven på dette.... hva er Prosobee ???

Skrevet

Hei!

Prosobee er morsmelkerstatning som er basert på soya.Nutramigen er basert på mais og nedbrutte melkeproteiner. Begge fåes på apoteket. Hvis det er påvist allergi mot melk av spesialist, så får du dekket innkjøp av dette på blå resept. Nutramigenen smaker ikke helt godt, så barnet må vennes til smaken gradvis. Dette går greit på små babyer, men kan være verre med litt større....Prosobee smaker ok!

På helsekosten har de også risgrøt fra Holle som skal være garantert uten melk, du kan jo ev teste den også. Den skal ikke kokes, bare blandes i ferdig kokt vann.

Hvis du ammer så vil jeg råde deg til å kutte ut alle egg og melkeproduker fra kosten din for å se om det bedrer seg. Det kan være lurt å gjøre dette i samarbeid med helsestasjonen, da dette er en ganske streng diett.(lett å bli underernært)

Jeg gikk på denne dietten i 5 mnd pga veslas egg og melkeallergi.

Lykke til : )

Skrevet

jeg sendte mail til Nestle og fikk følende svar;

"Som du skriver så kan det være spor av tørrmelk i grøtene våre uten melk da disse produseres på samme linje som grøter med melk, men de aller fleste barn med melkeallergi kan bruke de likevel. Maskiner og utstyr blir selvfølgelig grundig rengjort mellom hver produksjon, men spor kan likevel forekomme (en såkalt Carry over effect). Vi merker derfor med "Spor av tørrmelk" i hht. "Forskriftsveileder- Merking av næringsmidler " fra Mattilsynet. Våre grøter uten melk brukes også til allergiske barn på Voksentoppen Astma-og allergisenter. Når dette er sagt, så er det klart at mengden av spor av tørrmelk og størrelsen på porsjonen vil kunne spille en rolle for en evnt. reaksjon hos et hyperallergisk barn".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...