Gå til innhold

Nattbleie til 4-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt og leste på bleiedebatten på DIB, men syntes tonen var så guffen og spydig at jeg prøver meg heller her...

Har ei jente som har vært tørr på dagen et år nå, men nattbleia har vi fremdeles. Vi har snakket om det lenge at til sommeren skulle vi prøve å slutte, etter vi hadde vært på ferie osv.

Nå i kveld sa jeg at det bare var en bleie igjen og at hun måtte prøve å kjenne når hun måtte tisse og stå opp istedenfor å tisse i bleia.

Hun kan hvis hun vil, men er rimelig lat...

Men etter hun la seg, var hun oppe to ganger i løpet av de første 20 minuttene, livredd for å tisse i bleia eller sovne...

Så nå sitter jeg her og lurer på om hun kanskje ikke er klar for å slutte ennå... Jenta må jo sove, ikke ligge å være redd for å tisse i bleia eller senga.

Har noen erfaringer å dele med meg? Ble litt langt dette, men...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan gi deg de rådene vi har fått av leger ang min stedatter.Pass på at hun drikker lite etter kl 18(helst ingenting) og la dobesøk være det siste hun gjør før hun legger seg.Unngå brus og saft.Du kan kanskje droppe bleie noen netter(du får kjøpt underlag på apoteket) og vekk henne slik at hun kan gå på do når du skal legge deg.

Om hun tisser på seg,få henne til å hjelpe deg med å skifte på senga og at det er hennes jobb å kaste underlaget i søplekassa.

Ikke garantert at det virker,men kanskje verdt et forsøk?

Lykke til,til dere begge.:)

Skrevet

Huff!

Synes det var rimelig barske råd du fikk der! Jeg ville tatt det mye mer med ro og ikke behandlet det som om hun gjør noe galt ved å tisse på seg om natta. Min jente er også snart fire og har våt bleie hver morgen. Når kusinen på tre overnatter og har sluttet helt med nattbleie, sier jeg at tisseblæra hennes ikke trenger å tømme seg om natta lenger, og at det er veldig forskjellig fra person til person og ikke så avhengig av alder.

Da hun sluttet med dagbleie, hadde vi en periode da vi oppfordret henne til å tisse på do om natta, men det resulterte bare i at hun våknet for å tisse og hadde problemer med å sovne igjen, så vi fant fort ut at hun hadde mye bedre av å få beholde bleia til hun ikke trengte å gå på do om natta lenger - og det holder vi oss til.

Lykke til!

Skrevet

Takk til begge for svar.

Tror nok ikke jeg ville latt henne skifte på senga osv, føler det ble å "straffe henne".

Jeg har gått og tenkt litt på dette i dag, siden bleia hennes var ganske tung i morges også. Hun sier selv at hun sover så godt at hun ikke kjenner at hun må tisse.

Så jeg tror nok rett og slett hun ikke er klar for det ennå.

Vi har satt på bleie i kveld også med avtale om at det mamma vil hun skal øve på, er å gå på do når hun kjenner at hun skal tisse (ikke være lat og tisse i bleia), men at jeg ikke blir sint eller noe om hun tisser når hun sover.

Også skal vi prøve med klistremerkeskjema igjen (det gjorde vi når hun skulle slutte med dagbleie også). Et merke for hver tørre bleie og premie etter flere tørre nattbleier.

Hun har vært veldig tidlig med mye, men sen med å slutte med dagbleie også, så det er vel kanskje for tidlig å mase med nattbleia.

Tar gjerne imot flere erfaringer!

Skrevet

Hei,hei

Har selv en gutt som var sengevæter.Han var ikke tør før han var 11 år.

Han sluttet med bleie om dagen da han var 3 år og hadde aldri ett uhell.

Vi prøvde det meste for å få han tørr om natten, uten hell.

Ikke drikke etter kl 18.Ta han på do før vi la oss, premiering, teppe med alarm.

Ingenting hjalp....HAn sov som en stein og våknet ikke engang når det ble vått i sengen.

Legen forklarte at Kroppen vår automatisk produserer mindre urin om natten enn om dagen, men enkelte er senere i utviklingen der enn andre og blir derfor ofte sengevætere.Hvis de itillegg sover tungt så kan man jo ikke akkurat si at det hjelper på.

Gutten min fikk en nesespray som heter minirin(fåes også i tabeletter) som reduserer urinproduksjonen.

Men allikevell holdt han seg ikke helt tørr....

Når gutten kom litt opp i skolealder syntes han det var flaut å ligge med bleie.Så da lot jeg han ligge uten.Kjøpte laken som jeg la i sengen.Ble mye vask av sengetøy for meg, men gutten følte seg bedre når han slapp å ligge med bleie.

Men det var jo selvfølgelig ett stort problem når det gjaldt overnatting.Var ikke mangen steder han turde å sove.

Men plutselig en dag var han tørr, og uten at vi tenkte over det hadde han plutselig vært tørr mangen netter etter hverandre...

Og når netter ble til uker, så var det en gutt som ble veldig stolt og plutselig begynte å glede seg til overnattinger og klasseturer....

Var kansje ikke så mangen råd her, men mer om hvordan vi har hatt det.

Mitt råd er å ikke mase på henne om det.Gjør som du sier, forklar henne at det ikke gjør noe om det skjer og at hun ikke kan noe for det.

Hun er liten ennå og det er ikke sikkert det tar så lang tid før hun er tørr.

Hos oss hjalp det også på selvtilliten hans at han viste om andre som hadde samme problem.At han ikke var alene om det....

Lykke til og hør evt med legen om Minirin.....

Skrevet

Takk for svar 2 store og 2 små.

Tror nok kanskje ikke jeg skal definere jenta mi som sengevæter riktig ennå, men gode råd å ta med seg om så skulle være.

Hun er nok en liten luring, for gjett hvem som hadde knusktørr bleie den første morgenen etter mamsen hadde lokket med sykkelsete til dukken hennes når hun fikk mange nok klistremerker på arket...

Vi får se hvordan dette går videre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...