Proud Skrevet 18. juli 2006 #1 Skrevet 18. juli 2006 Hei alle! Jeg har et problem jeg gjerne vil ha tilbakemeldinger på. Vi er svanger i 32 uke og fødselen nærmer seg=). I den forbindelse har vi selvsagt vært hos trygdekontoret for å få info angående permisjon både for mor og far. Problemet er at jeg synes infoen var særdeles mangelfull. Jeg jobber fast 100%, min forlovede er student og jobber deltid. Av den grunn sa trygdedama at det overhodet ikke ville lønne seg for oss at jeg tok ut pappapermisjon. Fordi mor da måtte ut i enten jobb fulltid, offentlig godkjent utdanning fulltid eller en kombinasjon av begge - fulltid. Men på www.snartpappa.no leser jeg at for at far skal kunne motta fødselpenger i mer enn 6 uker, må mor gå ut i det jeg skrev ovenfor. Det er som sagt om jeg skal ha MER enn de 6 ukene. Det står også at det ikke stilles noe krav til at mor må gjenoppta arbeidet når jeg tar fedrekvoten, men at hun da ikke får mer enn 50% fødselpenger. Min kjære vil gjerne at jeg skal kunne ta mine 6 uker, men problemet er at det ikke lønner seg, noe jeg synes er for jævlig! Det er ingenting jeg vil mer enn å være sammen med babyen min! Jeg skal selvsagt snakke mer med trygdekontoret, fordi jeg vil se regnestykket som viser at det ikke lønner seg, samt hvor mye vi eventuelt taper på det. Da kan vi avgjøre hva som er best for oss alle. Jeg ser at det egentlig ikke er så mange spørsmål i innlegget mitt. Uansett var det godt å få det ut:)
Proud Skrevet 18. juli 2006 Forfatter #2 Skrevet 18. juli 2006 Kom på en ting til. Må man ta 6 uker? Kan man ta 2? 3?
vinterpappa Skrevet 1. august 2006 #3 Skrevet 1. august 2006 Slik jeg har forstått det, så kan ikke dine 6 uker rokkes på. Og det er ingenting i veien for å ta verken 2 eller 3
Anonym bruker Skrevet 1. august 2006 #4 Skrevet 1. august 2006 Men jeg tror det er slik at om ikke pappa tar sine 6 uker forsvinner de bare, altså mamma får de ikke. Er man alenemamma er det kanskje anderledes, men det er jo ikke tilfelle for dere )
locked*dorian Skrevet 2. august 2006 #5 Skrevet 2. august 2006 Jobber selv 100%, og sambo har gått på skole og har ikke hatt mulighet til å jobbe mer enn 25%. Jeg har ikke krav på noe permisjon, ikke engang 6 uker, selv ikke uten lønn. Tenkte vi skulle gjøre det sånn at hun tar 10mnd permisjon med 100% lønn og etter de 10mnd søker jeg permisjon fra jobben et par mnd uten lønn. Hun må da få seg jobb og vi må leve av hennes lønning og oppsparte midler. Håper bare arbeidsgiver er positiv til at jeg tar ut velferdspermisjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå