Gå til innhold

Sterilisering av smokk, flasker osv


Ylayali med Philip

Anbefalte innlegg

Dette er sikkert et kjempedumt spørsmål, men jeg har aldri gjort dette før så: hvordan steriliserer man smokk etc?

Er det å legge de inn i en gryte med kokende vann eller koke opp vannet mens det man vil sterilisere ligger opp i?

Og hvor lenge skal man la det koke?

Mye å sette seg i som førstegangsmamma, så dere må bare unnskylde hvis jeg dummer meg ut nå! :)

Forresten, hva med rangler og biteringer. Skal/må disse også steriliseres før første bruk eller er det å overdrive?

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi var veldig nøye på førstemann. Skyllte flaskene rene først. La så alle flaskedeler i en kasserolle med vann, satte den på kok og lot det koke 5 minutter. Også smokkene. Etterhvert begynte vi bare å slippe smokkene i det kokende vannet noen sekunder, ellers trakk de så mye vann som vi måtte klemme ut.

Langt om lenge ( 2 år?-husker ikke helt... ) begynte vi å vaske flaskene i oppvaskmaskinen.

Denne gangen kommer vi nok også til å koke sakene i 5 minutter, ihvertfall til å begynne med. Etterhvert som ungen blir større spiser han jo av tallerkner som bare er vaska opp i maskin, så vi går nok tidligere over til oppvaskmaskinvask denne gangen.

- Nye smokker skal koke 5 minutter før bruk, ellers er det nok med et dypp i kokende vann.

- Bruker du brystpumpe må du vaske og koke alle delene noen minutter.

- Når det gjelder biteringer etc. så brukte vi å vaske de før bruk. Kan nok tenkes at vi også kokte det som kokes kunne. Har ikke funnet fram babylekene enda, men kommer til å vaske de godt nå, og de som tåler et lite oppkok, de får det.

- Mulig jeg er veldig nøye, men jeg synes det er trygt og godt å være på den sikre siden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helsesøster anbefalte at man steriliserte de første 6 mnd.

at smokkene kokes 10 minutter den første gang ( i kokende vann)

å etterfølgene kan du bare helle kokende vann fra vannkokern 1 gang om dagen.

 

jeg vill anbefale at du invistere i en mikrosterilisator (som brukes i mikroovnen) eller et eget apparat til sterlilisering.

jeg kokste i begynnelsen, men ble ganske plaget med kalk- rester på flasker og andre deler. å man kan liksom ikke bare tørke det vekk, for da er det ikke sterilit lengere.

mens i en sterliliserings appart holder det seg sterilt opptil 3 timer, hvis man ikke tar bort lokket.

å det var ikke lengere enn 5 minutter, avhenig av apprat/mikroovn.

 

jeg hadde dårlig erfaring med å sterilisere biteringer.de ble små og oppblåste.

så nå vasker jeg dem bare.

 

 

Et lite tips. hvis ditt barn blir et flaske barn, så kan du vaske og sterilisere flaskene dine. så koker du noe vann ferdig(i vannkokeren) å fyller over på flasker med modermelk erstatning.

så setter du alt i kjøleskapet .så har du en flaske klar.

som du kan varme i mikroen.

En flaske holder seg i ca 24 timer innen den skal kastes.

å neste dag på samme tidspunkt,så lager du bare en ny runde med flasker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg glemte å si at jeg ikke kommer til å være så "hysterisk" denne gangen med sterilisering. kan være jeg steriliserer til 3-4 mnd.

å derreter vasker alt i vaksemaskinen.

barna skal jo bli vant til våre bakterier.

 

min datter er 2 år i dag og har fått usteriliserte flasker siden hun var 6 mnd. vasker bare alt i vaskemaskinen.

 

 

men man er jo litt mere nøye på ting når man er ny som mamma.

 

 

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips alle sammen!

Har ikke mikrobølgovn pr i dag, men høres ut som om det kan være en god investering.

Inntil da er det bare å finne fram kjelen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får også kjøpt elektrisk sterilisator . Den koster mer en den du har i mikroen men den er sikkert bra den også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...