Anonym bruker Skrevet 18. juli 2006 #1 Skrevet 18. juli 2006 Min datter er 1 år nå og er fremdeles veldig avhengig av puppen.. nå er jeg veldig lei av å måtte være smokken hennes halve natta, og ikke kunne gå fra henne så mange timer på dagtid. Selv om jeg alltid har tenkt at hun skulle få avvenne seg selv og vi kunne slippe noen skrikekur... Men nå ser jeg at det kanskje må til selv om jeg helst vil unngå det.. Håper noen som har vært gjennom dette før kan komme med litt hjelp og gode råd sånn at det blir lettest mulig for alle tre, jeg lillefrøkna og pappan dagene nå er slik: pupp i 6-7-tida når vi våkner litt brød og ost til frokost kl 8 (veldig lite..) pupp 10-11 da sovner hun et par timer grøt kl 13-14 pupp kl 16 da sover hun en halvtime litt middag kl 17 pupp kl 20 til hun sovner så våkner hun i senga si sirka kl 1 om natta, og da vil hun ha pupp mest som kos resten av natta av og på, hvis jeg nekter det blir det bare masse gråting og da får jeg ihvertfall ikke sove, så jeg bruker bare å gi meg for å få litt fred.. please hjelp! hva bør vi prøve først? avvenning om natta eller dagen? begge deler samtidig blir for tøft.. pappa'n er villig til å være hos henne om natta f.eks til hun slutter å gråte etter meg, men jeg vet ikke, dette blir ikke lett Blir utrolig takknemlig om noen orker å hjelpe
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2006 #2 Skrevet 18. juli 2006 Hva med å smøre noe som smaker surt på puppene? Også får hun en flaske med "the real stuff" rett etterpå? Tenker hun skjønner hva som duger ? Hilsen en pappa
Gjest Skrevet 18. juli 2006 #3 Skrevet 18. juli 2006 Jeg ville ha nattavvent først. det gjorde vi, og det går MYE bedre enn du tror!Lillegutt ammet to ganger på natten til han va 10 mnd, da bestemte vi oss for å kutte.Tror det er lurt å kutte alt(på natta) med en gang. Når hun våkner for pupp, legg henne ned i sengen igjen, si det er natta og at hun må sove. Gå inn hvert 10. min og stryk og si det samme, roe henne ned før dere går ut. Sikkert lurt ay pappaen tar seg av dette. Det tok bare 2-3 netter så sov han HELE natta! Deilig! Han bare sutret litt et par netter, men de skjønner fort tegniga, at det er slutt med nattpupp. For de trenger virkelig ikke det når de er så store. Mye bedre at alle får sove! Etter hvert kan du kutte ett og ett dagmåltid når du vil slutte å amme på dagen. Bruk en uke på hvert måltid du kutter . Masse lykke til:o)Det går så fint skal du se! Og GLED deg til nattesøvnen er tilbake...;o)
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2006 #4 Skrevet 20. juli 2006 Hei! Vi har også en skikkelig puppejente, men det ordnet seg litt av seg selv. Vi samsov til hun var 9 mnd., hun nektet å sove i egenseng. Da var mamma smokk hele natten, og helt utslitt om morgenen. Og slik fortsatte det på dagen. All soving på dagtid var med mamma som smokk. I påsken var det slutt på kosen, hun måtte sove i egen seng, på eget rom. Da våknet hun bare 1-2 ganger pr. natt, fikk pupp og sov videre i sengen sin. HÆRLIG! Så hvis hun ikke sover på eget rom ville jeg anbefalt det, det lukter pupp lang vei. Jenta mi spiste også for lite mat (som din kanskje?), og la på seg for lite. Vi kom inn i en ond sirkel der hun var mett etter all melka, men ble fort sulten igjen. Dette endret seg da jeg startet på jobb, og pappan gikk hjemme. Nå spiser hun som bare det, og ammingen er bare for kosen. Til de som sier at de ikke trenger nattpupp når de er så gamle vet jeg ikke om jeg er helt enig. Når de spiser så lite mat på dagen, og lever på melk, må de få mat ofte. Problemet er den onde sirkelen... Nå sover jenta mi hele natta uten å våkne, men hvis det er varmt eller hun er syk hender det hun våkner for en skvett. Da nøler jeg ikke med å amme! Hvis hun skriker på mamma er det noe hun vil ha; mat, drikke eller bare kos fra mamman sin. Kanskje bør du komme deg litt bort en hel dag eller noe, la pappa'n ta støyten og få spist skikkelig med mat. Det er nødvendig for å unngå at de våkner av sult på natta! Kan ikke gjøre annet enn å ønske deg lykke til, og si at det går over, før eller siden. Hvis du skal ut i jobb snart vil det helt sikkert endre seg da!
Gjest Skrevet 21. juli 2006 #5 Skrevet 21. juli 2006 Til anonym nederst her...: Så lenge ungene spiser faste måltider på dagen, og legger fint på seg trenger de ikke nattmåltider. Fra de er 6 mnd klarer de seg fint uten sier de på helsestasjonene. Det blir selvfølgelig noe annet hvis jenta di spiser dårlig på dagen, og legger lite på seg... Men et lite tips: Lillegutt her spiste også lite fast mat og pupp på dagtid en periode. Men da fikk jeg beskjed på HS om å prøve å kutte ut på natta, for da vil han ta til seg mere mat på dagtid - og det hjalp!! Bare et lite tips, hvis du vil prøve...;o) Lykke til!
Sophie juli 2005 Skrevet 23. juli 2006 #6 Skrevet 23. juli 2006 Hei! Har en liten jente på 1 som vi akkurat har kjørt nattavvenning på. Hadde virkelig grudd meg og stålsatt meg for en uke med traumer - her i huset har vi også vært smokk ganske lenge :-) Men det gikk over all forventning. Måtte kapitulere og amme en gang den første natta, etter det var det litt sutring og sovnet etter noen minutter de 1-2 gangene hun våknet på natta. Det som funket for oss var: - vente til en uke der det var ro i hverdagen - mor inn på gjesterommet - far plukket opp gullet og roet henne før hun fikk sove sammen med han i dobbelsengen vår (første og andre natta var det bare se tv som hjalp :-) - mor kunne sove i dobbeltsengen igjen etter 4 netter (med t-skjorte på, slik at hun ikke kunne forsyne seg selv) Ammer fremdeles før hun skal i seng, men tenker å avvenne med det nå snart Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2006 #7 Skrevet 24. juli 2006 Oj, hvorfor har du latt det gå så langt da???? Ungen er jo 1 år...trenger iallfall ikke melk om natta lenger....Nei, du må sette hardt mot hardt...herrremin..
-Petrine- Skrevet 24. juli 2006 #8 Skrevet 24. juli 2006 Hei på deg! Hvor mange ganger på natten spiser hun? Kl 1 og 5?. Morsmelk er veldig lett fordøyelig, så den melken hun får før hun legger seg varer ikke lenge. Kanskje dere skulle forsyve måltidene litt slik at hun spiser kvelds like før hun legger seg. Å være uten mat fra kl 17 til morningen er veldig lenge for en ett-åring. Her måtte vi bare sette hardt mot hardt. Ingen pupp før måltider på dagen, ingen melk i mellom måltider heller. Nå spiser hun ca hver fjerde time på dagen og er egentlig ikke interessert i pupp på dagen. Før ville hun helst bare ha pupp, mat var lite interessant. Og da ble det mye pupp på natten siden hun spiste så puslete på dagtid. Dette har hjulpet veldig mye for vår del. Nattavvenningen stresser jeg ikke med. Noen ganger får hun pupp en gang for natten, andre ganger får hun ikke noe før kl 06, og da er det jo 11 timer siden hun sist fikk mat i magen sin, så det synes jeg er helt ok. Her er vår dag slik: 08.00 Frokost (en skive og vann) 11.30 Grøt til lunsj 15.30 Middag 19.00 Kvelds (grøt eller skive) Hun får frukt og vann etter hun har sovet midt på dagen. Skjønner godt du synes det er vanskelig, høres ut som om dere er kommet inn i en litt dårlig rutine. Det ordner seg helt sikkert om dere gir det noen dager. Masse lykke til!
Sophie juli 2005 Skrevet 24. juli 2006 #9 Skrevet 24. juli 2006 Og ditt konstruktive bidrag var hva da for noe?? Hvis du har en dårlig dag, får du kjefte på bikkja eller sambo istedet. Eller de har kanskje stukket av allerede .... :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå