November mamma :o) Skrevet 18. juli 2006 #1 Skrevet 18. juli 2006 Min lille jente er nå 1 år. Hun spiser brødskiva si selv, men jeg har rett og slett ikke orket å la henne spise middagen og grøten selv. Tar "våtter og vinter" før hun blir ferdig og er usikker på hvor mye hun får i seg. Mesteparten ender jo på gulvet.... :o/ Hun får spise brødskiva si selv. Og når vi har middag som ikke er klissette som hun enkelt kan holde. Når bør hun få lov til å spise med skje eller gaffel selv? Er jeg slem om jeg ikke gjør dette før om et halvt år til... )
Gjest Skrevet 18. juli 2006 #2 Skrevet 18. juli 2006 Så ulike vi mennesker er :-) Jeg for min del synes det er mye mer stress å måtte mate en unge når jeg spiser selv og vil ha selvstendige unger som greier seg selv. Så mine to har pent måtte spise all mat alene fra 10 mnd alder av. Da får de skje/gaffel, helst det siste, og fritt spillerom. Om de spiser med hendene og gjør seg kjent med maten ved å føle på den og slikt også (les grise, kaste osv) er det helt ok den første tiden. Bordskikk tar vi senere (og det går bra, 3 åringen vår sitter fint og spiser fint og minsten på 22 mnd har også begynt å oppføre seg bra nå for det meste). Så klart de har fått hjelp når de har trengt det, men det er ikke så ofte. Vi har en stor spisekappe på og kluter til å tørke av dem, bordet og gulvet etterpå, tar da ikke mer enn et lite minutt det. At ting tar tid gjør ikke noe, vi har godt tid ved bordet. Så de har hatt kjempegod kontroll på bestikket fra 14-15 mnds alder av selv om hende likevel var (og er for minsten) fortrukket for mange retter. Frem til rundt 2,5 års alder så er det viktigst at de får i seg maten selv enn hvordan de gjør det synes jeg, deretter terper vi mer på bestikkbruken. Å ikke ha kontroll på matinntaket tar jeg ikke så tungt, regner med ungene mine klarer å finne ut av dette selv, er de som kjenner når de er sultne og når de er mette :-)
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 18. juli 2006 #3 Skrevet 18. juli 2006 enig med Alva... Vår lille begynte å spise sjøl rundt 11 mnd. Det blei så klart veldig mye søl i begynnelsen, han er nå 17 mnd - og det er fortsatt litt søl.. Men men hva gjør vell det. Vi bruker spisekappe med ermer på, og det er det bare å vakse av med en klut når vi er ferdig med måltidet. Samme med bord, stol og gulv.. Men det tar ikke mange minuttene... Han får så klart litt hjelp av oss hvis vi syns det ha vært mye søl men lite mat i munnen.. Men mamma og pappa syns det er veldig greit at han får prøve seg frem sjøl, sånn at vi kan spise middagen vi og mens den er varm.. Og hvis vi prøver å skal mate han nå så nekter han å spise.. Om ungen er 1, 2 eller 3 år første gangen dem skal lære å spise så blir det såklart søl.. For må jo trenes og læres på lik linje med andre ting...
fråsk Skrevet 18. juli 2006 #4 Skrevet 18. juli 2006 Min gutt har spist selv fra begynnelsen av, først hadde vi hver vår skje, men så alene etterhvert, lenge før han var 1 år hvertfall! Brød har han spist alene fra første stund. Mulig han er enkel da, men det har aldri vært noe særlig søl. Han får spise med skje eller gaffel eller fingre etter ønske, nå er han 23 mnd og bruker stort sett gaffel, men plukker litt med fingrene også innimellom. Det er helt greit syns jeg. Gjør det selv noen ganger også alt ettersom hva slags mat selvfølgelig. Bordskikk har kommet naturlig siden han har vært en "likeverdig" deltaker under måltidet som har spist selv uten at en av oss har sittet og dyttet inn og passet på liksom. Han har aldri kastet mat og liker så og si alt, så kanskje derfor han har vært lett sånn sett. Måltidene hos oss er derfor lange og veldig hyggelige, og jeg håper å kunne ha det sånn med minsten også når den tid kommer.
Gjest Skrevet 19. juli 2006 #5 Skrevet 19. juli 2006 Det ene utelukker da ikke det andre? Bare "mine" får sitte med en skje selv og spise f.eks. grøt, gaper de villig til en skje jeg forer med innimellom, så de får i seg litt mer/litt fortere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå