Gå til innhold

skal jeg ta omega-3 eller ikke?


Maddemor

Anbefalte innlegg

mener å ha lest her inne at jeg bør ta både folat og omega-3, har kjøpt folat og spiser det hver dag. kjøpte omega-3 tabletter i dag men der står det på pakken at man bør konsultere med lege om man skal gå på det mens man er gravid.. blir helt forvirra her nå jeg.. vil jo gjøre det som er det beste for babyen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folat bör man ta minst 3 mån före man blir gravid + de först 12 veckorna men sen kan du sluta med det.

 

Min JM sa att vi bör ta Möllers tran (den var tydligen bättre än de andra märkena) tillsammans med multivitaminer som INTE innehåller A/D-vitaminer, eller vad det nu är som det är tillsatt i tran. Så att det inte blir dubbelt upp av vissa vitaminer.

 

Blev lite rotete förklarat, men hoppas du förstår vad jag menar :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glömde skriva att JM sa att multi-vitaminerna är mest för vår egen skull - babyn tar allt den behöver iallafall. Så det är i första hand bara vi själva som blir lidande av eventuell vitaminbrist . Skönt att veta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møllers tran er ikke bedre en omega 3 , andre er som oftes bedre filtrert og derfor innholder møllers mere skadelige stoffer . Vi snakker om fiskelever , altså fiskens renseorgan .

Jeg blir syk av møllers tran flere ganger , byttet tvert nå jeg hørte om dette . Det var flytende form fra flaske .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg for min del er av den oppfatning at hvis man spiser litt fisk innimellom er tran helt overflødig. Som nevnt over, er det jo produsert av fiskens renseorgan, og inneholder mest sannsynlig en del usunne stoffer også, så jeg tror det er litt oppskrytt.. ;)

 

Man skal heller ikke spise for mye fisk, spesielt stor fisk (som er høyere i næringskjeden, og gjerne har levd lengre), pga forurensning som samles opp i fisken. Men litt må da være bra. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tar linfrøolje, jeg. Det inneholder mye omega3 og er veldig "hot" her i USA (bor i California). Ellers finnes det fettsyretilskudd spesielt for gravide, kalt Efanatal. Tror Efalex er nokså tilsvarende i Norge. De som er interessert kan lese om Efalex under "helse" på kjøpeguiden på hovedsiden her på barnimagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei på deg. Ville bare gi deg et kjapt svar på det du lurer på..

 

Det er 2 meget viktige ting du skal ta i løpet av svangerskapet. Det ene er selvsagt folat, det andre er omega 3! Det finnes utallige merker og sorter og leverandører på dette området. Men det finnes få som har så god dokumentasjon på produktene sine som Midelfart på sin serie med eye Q eller Mumomega. De sistnevnte har også spedsbarns Omega 3, i dråper, som man klemmer ut i munnen til barnet.

 

Ellers så finnes Efalex og Efanatal som er godt dokumenterte produkter til mødre!

 

Vil ellers også minne alle småbarnsforeldre at det er viktig at også barnet ditt får tilskudd av Omega 3 i ung alder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Generellt har jeg hørt at fiskeoljer inneholder altfor mye giftstoffer og at det derfor er bedre med planteoljer og at Udo's Choice skal være en av de bedre, da den har den perfekte sammensetningen av omega 3, 6 og 9. Vet noen om det er noe med fiskeoljen som er viktig for gravide, som man ikke kan få gjennom planteoljer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle anbefales å ta Folat de 3 første mnd. Ikke lenger enn dette. - Ikke nødvendig.

Omega 3 skal man også ta, for sin egen del, og for det kommende barnet. - Fettsyrer som er av selolje eller rene omega 3 produkter finner du på helsekost og eller bandagist. Jeg har god erfaring med bandagistene, her jobber det stort sett bare sykepleiere i butikkene, og de kan gi deg gode svar på hva du trenger for å gi deg selv og barnet ditt den beste starten!

 

Lurer du på hva en bandagist er? Eller hvor du finner dem? www.banda.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omega-3 er meget bra både for gravide og deres foster og alle andre.

Møllers tran er renset for gifter og det er klart best å ta den flytende, helst uten smakstilsettning.

 

Jeg vil ikke anbefale tilskudd av omega-6 fordi den i det moderne kostholdet inntas i alt for store mengder i forhold til omega-3 der forholdet bør være omtrent 1:1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...