~emin~ og Lillingen april-10 Skrevet 17. juli 2006 #1 Skrevet 17. juli 2006 Nå kjenner jeg at det koker oppe i hodet så nå MÅ jeg bare spørre meg til råds før jeg blir gal. Det dreier seg om vår søte lille snart 5-åring og diverse problemer med legging. Hun har alltid vært vanskelig å legge men nå topper det seg for hun får helt klart ikke den søvnen hun trenger. Vi prøver å legge henne i 20-tida, noen ganger før, men hun kan holde det gående fram til i 22-23-tida før hun sovner. Det er løping opp og ned trappa, masing om mer mat selv om hun nettopp har spist flere brødskriver (mistenker at det er for å få være lengre oppe) og mas om å få være oppe fordi hun ikke får sove. Hun sier selv at familier skal være sammen og være oppe sammen, selv om vi pent forteller henne at små barn trenger mer søvn enn voksne og at hun må legge seg. Vi har prøvd det meste....leser for henne, lydbok på stereoanlegget, det er mørkt på rommet, musikk når hun legger seg etc. Kveldsmat, tannpuss, på med nattøy, nattasuss og klem og så legge seg. Hun løper ofte ned for å få enda flere klemmer, vise oss ting og hylskriker når vi ber henne gå tilbake til senga (evt. følger henne tilbake og pakker på henne teppet og nusser godnatt). Det er uansett hyling uten like når hun må legge seg for hun VIL ikke legge seg. Vil ikke sove, hun vil bare være oppe og leke. Forsåvidt greit å leke hvis hun ikke får til å sove, sålenge hun holder seg på rommet. Det er flyinga i trappa og maset om å få være oppe og leke nede i stua jeg blir småsprø av. Jeg føler meg som en barnemishandler når jeg bærer en hylende unge under armen og opp i seng, og det er ikke til å unngå at tålmodigheten sprekker og jeg hever stemmen. Det fungerer selvfølgelig ikke noe bedre enn å ta det med den gode siden og snakke rolig... *sukk* Som regel er hun jo stuptrøtt rundt kl.21 og hyler og trasser likevel om å få være oppe sammen med oss. Antar hun er overtrøtt, men vi har jo prøvd å legge henne når hun er trøtt og hun vet godt at det er leggetid og at hun skal holde seg på rommet. Når vi henter henne i barnehagen om ettermiddagen sovner hun ofte på turen hjem og vi har et svare strev med å holde henne våken på kjøreturen. Hun får ikke sove på ettermiddagen selv om hun er stuptrøtt da. Kan noen komme med konstruktive tilbakemeldinger her? Råd, anyone? Jeg føler meg totalt mislykket som mor og lurer på om det er meg det er noe galt med som ønsker at ungen min skal få den søvnen hun trenger, samt noen stakkarslige timer alene sammen med mannen min. Han er forresten like frustrert som meg over leggeproblemene. Jeg er forøvrig godt inneforstått med at kjærestetid på kvelden er en sjeldenhet når man får barn. )
Gjest marie-s Skrevet 17. juli 2006 #2 Skrevet 17. juli 2006 Når det gjelder bilturen hjem, har dere prøvd med litt mat? En bolle, en eske rosiner, en banan eller noe i den duren? Det fugerer hvertfall fint på min 4-åring om jeg skal holde han våken i bil, og han pleier å sovne bare man sier ordet bil til han;-) Har dere prøvd å satt dere ned å forklart henne at dere også trenger litt voksentid sammen? Selv er jeg alene men de timene alene på kvelden er gull verdt for meg også, heldigvis har jeg ikke noe problemer med legging av min gutt, men han prøver seg med mas av og til, da pleier jeg bare å svare han rolig: "nei, nå skal du sove så nå svarer jeg deg ikke lenger" så overser jeg fullstendig det han sier. Dette fungerer i grunn veldig fint her, han pleier å være i seng rundt 20:00 hver dag og sovner veldig fort. Og du, du er IKKE en dårlig mor selv om du legger en hylende unge i sengen sin
Pappa Morten© Skrevet 18. juli 2006 #3 Skrevet 18. juli 2006 Vi har vært der du er, og vi har følt oss som verdens mes mislykkede foreldre. Det som hjalp oss noe var å begynne med premiering. Nå får jenten vår på 4 år en premie om morgenen dersom hun har vært flink å legge seg. Vi krever ikke at hun skal sove fort, men at hun skal holde seg i sengen og ikke rope. Det har roet seg veldig, selv om det ikke blir premie hver dag. Som premiering bruker vi nå en tue med glitterlim. Prøv med noe billig fra lekebutikken. Ellers kan dere jo evt prøve med klistremerke-skjema og gi premie når hun har lagt seg fint f.eks 3 kvelder på rad
~emin~ og Lillingen april-10 Skrevet 18. juli 2006 Forfatter #4 Skrevet 18. juli 2006 Har prøvd med noe å spise og som regel så sovner hun omtrent med maten i munnen. *s* Men jeg prøver videre med tipsene dine, tusen takk for svar! :-)
~emin~ og Lillingen april-10 Skrevet 18. juli 2006 Forfatter #5 Skrevet 18. juli 2006 Takk for flott tips! :-) Hun la seg for en halv time siden og det har enda ikke vært noe lyd fra oven. Kanskje hun la seg ned til å sove? *krysser fingrene*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå