Anonym bruker Skrevet 17. juli 2006 #1 Skrevet 17. juli 2006 Jeg er litt fortvilet her!!! Det har seg slik at jeg har et stebarn som bor langt fra oss. H*n er hos oss ferier og noen helger. Det har ikke blitt gjort noen ny avtale om samvær etter h*n flyttet (hadde h*n annenhver helg før), men moren sa ifra da de flyttet at vi (faren og jeg) kunne bestemme når vi ville ha h*n det kommende året og det skulle være greit for hun gadd ikke ha noe styr med det etterhvert. Vi bestemte oss da for hvilken helger og ferier vi ville ha h*n og det var ok for henne. Vi satte også opp den helgen vi gifter oss. Nå mener moren til stebarnet mitt at hun ikke skal være med å betale reiseutgiftene den helgene pga barnet får for lite tid med sin far da han skal gifte seg. Jeg mener at så lenge den helgen er avtalt for lenge siden at h*n skal være hos oss har ikke hun noe med hva som skal skje den helgen, hun har bare med å betale for sin del av reiseutgiftene. Bryllupet blir dyrt nok om ikke vi skal betale for hennes del av reiseutgiftene, men hun mener at hun heller holder barnet hjemme enn å betale for reisen. Noen som har råd til hva vi kan gjøre her? Vi vil jo gjerne ha barnet med i bryllupet vårt, men jeg er lei av at moren til barnet kan gjøre hva hun vil med å sette h*n oppmot oss.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2006 #2 Skrevet 17. juli 2006 Hvis dere i utgangspunktet var enige om å dele på utgiftene så er vel ikke bryllupet noe unntak. Men jeg er uenig når du sier at biomor ikke har noe med hva som skjer den helga, jeg ville absolutt hatt greie på hva mitt barn skulle gjøre når han var hos faren! Og det er vel aktuelt med klær og sånt til bryllupet som kanskje også skal spleises på og da bør jo moren få vite om det.... Kanskje dere burde fått til en skriftlig avtale som presiserer mer hva hver av partene skal betale så slike ting kan unngås i framtiden. Det viktigste bør være at barnet skal trives og ha det bra, og krangel om penger kan fort bli en belastning!
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2006 #3 Skrevet 18. juli 2006 Reiseutgifter bør da absolutt deles i to uansett hva som skal skje under samværet. Det minste mor skal betale, om det ikke lar seg gjøre på annen måte, er vel halve prisen av billigste reisemåte hvis jeg husker riktig. Så var det du da anonym over meg her... Det har no seg også slik da at biofar har 0% innsyn i verken livet til moren eller hennes økonomi, men hun har det 100% andre veien. Skal vi snakke om urimeligheter og likestilling? Hva med at far som betaler bidrag skulle fått se skriftlige bevis for at pengene han betaler til sitt barn, faktisk går til barnet for eksempel? Skulle likt å sett den moren som syns det var helt greit å få invadert privatlivet sitt slik mannfolk må tolerere. Så at biofar og hans nye dame, samboer eller ektefelle bør da få lov å legge opp løpet under samværet slik de ser det som best, det står jeg for. Hvertfall så lenge barnet ikke lider noen nød under det. Har ennå ikke hørt om en far som syter og klager og ringer ned biomor hver bidige dag for å høre hva HANS barn gjør når det er hos moren, men jeg har hørt om mange mødre... Stå på kravene dere. Jeg tror det vil gagne sønnen hans at han faktisk er tilstede under bryllupet og ikke føler seg ekskludert. Samvær er avtalt mellom dere, og hvis biomor ikke vil fordi hun tror det blir en dag hvor han ser lite av faren og hun ikke har bedre grunnlag -da er det brudd på samværsavtalen dere har. Og det kan dere gå videre med... tro meg. Regner med at din kommende mann skal ha familien sin tilstede under bryllupet og hans sønn kjenner vel de med. De kan jo alltids se til gutten når dere er opptatt med dansen, taler og i kirken. Alt ordner seg skal du se.. handler bare om å se helheten i det. Signerer anonym, er ikke intr. i å få alle på nakken her inne som skal kjefte på en de ikke kjenner *hehe*
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2006 #4 Skrevet 18. juli 2006 Jeg som startet tråden. Takk for svar! Ja, det er godt å se andre er enig med meg her, følte meg litt smålig etter jeg hadde skrevet inn her var bare så sint der og da, men det er IKKE første gangen biomor tar "loven i egne hender" når det er noe som ikke passer henne. Vil så gjerne ha slutt på det ,men samboeren min har så vanskelig for å si imot og gå videre med slike ting fordi han ikke syns det er verdt det ovenfor barnet sitt, ,men da vil det jo heller aldri bli slutt på at hun durer på som hun vil. Det er jo også et stort problem at hun truer med å holde igjen barnet hvis ikke hun får det som hun vil. Ang klær til bryllupet skal vi ordne det selv, å prøve å få noe ut av henne der er sløsing av tid! Vi beholder klærne etterpå og selger dem evt. Klart moren vil forsikre seg om at barnet hennes har det bra når han er hos faren, men jeg mener at hun ikke har noe med at han er med besteforeldrene onkler tanter osv i samværstiden, men dette er noe hun har mye imot (skjer bare av og til i lange ferier for at barnet skal få ha god kontakt med resten av familen og omvendt). Er forøvrig enig med deg over ang kontroll over hva som skjer. Mange mødre tror at de kan bestemme og styre som de vil selv med delt foreldre ansvar, men de skal ha fullkontroll over hva som skjer når barnet er hos faren. Klart det er best for barnet å komme, han gleder seg til å vere brudebarn og har prøvd klærne han skal ha på seg, ser fram til dette, men moren mener at faren ikke kommer til å ha noe tid sammen med barnet (forsåvidt rett, men ja, barnet kjenner jo både min og samboer sin famile/slekt og vil ha andre barn å leke med og famile som tar seg av han) og dermed er det best for barnet at han ikke er tilstede. Off, ikke lett dette... Hadde det vært et engangstilfelle hadde det ikke betydd så mye heller, men jeg vil så gjerne ha slutt på at hun skal stikke kjepper i hjulene og lage sine egne regler hver eneste gang vi skal ha barnet til oss. Best å være anonym her ja =)
Gjest Skrevet 22. juli 2006 #5 Skrevet 22. juli 2006 blir så forbanna av det jeg leser.. er dritt lei mødre som ikke takkler at far har fådd seg ny dame. og lar dette gå utover ungen(e) har selv ei hurpe på nakken, som har terrorisert meg i 9 år.. måtte ordne hemmelig mob nr, fordi hun drev å ringte å la på. og slike ting, skrev dritt meldinger.. kjenner at det koker hær. har skrevet et innlegg lengere hær oppe... stesønnen min reiser i morgen.. det blir trist.. er så godt å ha han hær med oss... han har bodd hos oss siden han var 3.. men så fikk moren ei jente for 1 år siden . så dette skoleåret har han bodd hos henne.. og nå, får han ikke låv å flytte tilbake.. han vil ikke bo hos henne men får ikke låv å flytte tilbake.. han har til og meg skrevet et brev til moren, på skolen sin, der det står, at han alltid har bodd hos pappa, og vil bo hos oss, i stavanger.. men hun bryr seg ikke.. fortivla situasjon.. han er 12 år, og hannes ord, skal bli hørt, og lakt stor vekt på.. men det er fortsatt hun som bestemmer.. skulle ønske han var 15, og fikk velge selv.. synes det er så trasi, når han ikke vil bo dær.. gråter, med armene godt rundt meg... jeg får så vondt i hele meg.. sukk.. det burde ikke være slik. har ikke lyst å sette han på flyet i morgen... e så dritt lei av alt nu.. har ei lita spire i magen, og har ikke lyst å gå å irritere meg over det dumme kvinnemenneske. og, jeg har ingen planer om å være anonym, og har du , som leser dette et prob med det, så kan jeg fortelle deg hvordan det har vært disse årene, så skal vi se om ikke fløyta får en annen lyd..
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2006 #6 Skrevet 23. juli 2006 Reiseutgifter skal deles forholdsmessig etter inntekt, det er det loven sier, og jeg mener at det skal ligge noe på trygdeetaten som kan hjelpe foreldre med den utregningen. Og jo, jeg kan til en viss grad være enig i at biomor skal opplyses om hva som skal skje under besøket, MEN det er ikke opp til henne å legge begrensninger. OG en annen ting er det at det er biofar som skal stå for å opprettholde kontakten med fars familie, og hvis mor skal nekte ham det så må hun påta seg det. For barnet har faktisk krav på begge familiene, både fars og mors!!!!!!!! Så hvis ikke barnet skal få ha kontakt med tanter og onkler og besteforeldre på farssiden under besøket hos far, så må jo mor sørge for at barnet også får treffe dem, utenom den tiden hvor det skal tilbringe tid med far. Er det mange biomødre som er interessert i det??????? Og det å få opplyst om hva de har gjort når de har vært hos far, og det å kreve å ha kontroll over hva som skal skje under besøket er faktisk to forskjellige ting!!!! Hvis man kan møte med en positiv innstilling og si at "det hørtes jo koselig ut", så vil resultatet bli en mye mer hyggelig tone mellom de voksne!!!!!!!!!!! Og større åpenhet! MEN det må funke begge veier. Mor må og gi tilbakemeldinger til far om hva de gjør!!!!!!!!!!!
advanced Skrevet 31. juli 2006 #7 Skrevet 31. juli 2006 Juridisk sett så har ikke mor noe med hva som skjer under samvær så lenge det ikke er snakk om omsorgssvikt. Når far henter guttungen her får ikke jeg vite hvor de skal engang. Nå er guttungen min så stor at jeg har utstyrt han med en mobil tlf, så jeg ringer han og spør hvor de er, hva de gjør og hva som skjer. Jeg har vært gjennom rettssystemet med dette og tapte så det sang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå