Gå til innhold

Hjelp!!! ang sengetøy....


Cassandra80

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått hjem sengetøyet fra svigers som sønnen til sambo brukte da han var liten. Men lurer veldig her... Dyna var 130 x 85 cm. Er ikke det veeeeldig drøyt til en liten baby? Tenker h*n kommer jo til å drukne i alt sengetøyet.... Eller tenker jeg feil? Lurer på å kjøpe ny dyne jeg, som ikke er såååå stor.

 

En ting til, vasker dere madrassen eller lufter dere den bare godt? Det er skumgumimadrass som har ligget innpakket på loftet til svigers i ja, sikkert rundt 10 år....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den dyna er større enn de jeg har hørt at de bruker i senga, ja...

 

Man skal være veldig forsiktig med å bruke skumgummimadrasser som er gamle/brukt før. Gulp ol lager gasser som kan være ganske skumle, så krybbedødforeningen anbefaler det ikke... Sorry hvis dette virker litt som skremselspropaganda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en sprinkelseng er jo gjerne 120x60 så høres jo litt mye ut. Har fått seng med madrass jeg og, men tviler på om jeg bruker madrassen. Har jo hørt man bør ha ny og at den ikke bør være for bløt. Tror jeg kommer til å kjøpe ny, selv om det kanskje er litt hysterisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes litt stort ut ja. Vanlig størrelse på babydyner er vel 80 x 100 til sprinkelseng og 65 x 80 til vogn/vugge? I hvertfall det jeg har vært borti. Vet at Ikea har andre mål, men jeg tror ikke de er så store heller. Men hvis det er et fint sengetøy dere liker og har lyst til å bruke, hva med å sy det inn? Er jo bare noen rette sømmer som skal til.

Ellers ville jeg anbefalt seg å kjøpe ny madrass. Ikke meningen å skremme deg men det er gjort forskning på at bakterier i madrasser som er brukt av andre barn kan føre til krybbedød (selv om madrassen er rengjort). Og hvis bakteriene har kost seg i en madrass som har vært innpakket i plast i 10 år, vil jeg tro at en ny skumgummimadrass er en billig investering.

Vi skal ha babyen vår i en kurv som har gått i arv i min samboers familie de første månedene, men vi kjøper ny madrass til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det gjør ikke det. :) Sitter nettopp her og leser om det på krybbedødforeningens side, for jeg fant en link om det her. Vurderer å gå til innkjøp av ny madrass også nå :) Man blir jo skeptisk når man leser sånt, og man vil jo selfølgelig barnets beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse svar! Har bestemt meg for å gå til innkjøp av både ny madrass og dyne. Så får den andre dyna vente til knøttet blir litt større :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...