Gå til innhold

Male??? Hjelp??


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er 30 uker på vei, og vi får endelig flytta til et større sted, og må også da pusse opp... MEN; kan jeg male??? Inne?? Har det noe å si om det er olje- el vannbasert maling...?? Noen som vet, el har erfaring? Jeg MÅ jo ikke male, kommer ikke til å gjøre det hvis det utsetter bebisen for noen risiko, men vil jo gjerne hjelpe litt til.. For ikke kan jeg flytte noe særlig, vaske rundt eller bære noe i forhold til bekkenet/ryggen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært med på oppussing inne nå mens jeg er gravid. De har f.ex. vannbaserte malingstyper som er veldig luktsvake og uten farlige stoffer i seg. Si ifra på malingsbutikken at du er gravid ( eller,- det ser de forresten ;P ) og spør om hvilken maling de anbefaler da...

 

Tror du skal holde deg unna oljemaling... Vi ordnet det sånn at jeg malte midt-sjiktet på veggene, samboer og en venninne av oss malte oppe og nede på veggen. Funket veldig bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er 37 uker på vei og har restaurert vinduer i flere måneder (greitt å ha noe å drive med når en tramper rundt hjemme...)

Når jeg bruker oljemaling bruker jeg en gassmaske. Denne koster litt (ca 600) men er vel anvendte penger.

Mange sier at man bør heller male med oljemaling for denne gasser ikke i så lang tid etterpå som det vannmaling faktisk gjør, men om det er hold i det vet jeg ikke....

Uansett, jeg ville investert i en ordentlig maske, så er både du og den lille safe....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har malt med begge deler :-) Både vann og oljemaling! Har bare luftet godt jeg :-) Vil ikke bli helt hysterisk! Vil at alt skal være i orden til bebyen kommer :-) Vil ikke drive male når han er kommen ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Her er fra et innlegg jeg fant på hus & hage siden. Kanskje det kan hjelpe?

 

Oljemaling: Gasser i 14 dager, som vi har lært, men man skal ikke oppholde seg i nærheten de 14 dagene! Veldig ikke bra faktisk...

 

Vannmaling- latex: Absolutt neineinei! gasser i inntil 190 dager (fyf...), selv om den er luktfri- det er ikke lukta som er farlig her nei... Ikke farlig gass, men ikke bra for helsa, spesielt ikke til den lille... dessuten elendig festeevne, og henger du opp ei hylle på veggen, så følger malinga med ned igjen! (dårlige erfaringer her...ehm...)

 

Vannmaling- Akryl: JAJAJAJA- absolutt ingen som halst skadelige stoffer- man kan utrolig nook DRIKKE denne malinga. Blir nok litt rar i magen da men... "gasser" helt ufarlige gasser, og er ANBEFALT til gravide. Man skal bare unngå å oppholde seg i rommet de første to timene etterpå om man er redd... Den er også allergivennlig! Luft godt! (som om vi ikke gjør det liksom...)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuusen takk, skal ned å kjøpe maling nå:)

 

Men får ikke bestemt opp for farge..sukk håpe vi får til det i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle svar!! Nå ble jeg litt klokere, og dessuten kjekt å høre hva andre i "samme båt" gjør :) Lykke til videre, alle sammen!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært å snakket med fagpersonell nå. Du kan faktisk drikke den latexmailinga og! Altså du anbefales ikke da..hehe. Nei men det er visstnok overdreven hysteri. Ja den "dunster" lenger, og det vil si 8-9 dager i stedenfor 3-4 eller noe sånt.

 

Kunne jo kjøpe slik maske men med god lufting var det greit å male med den og. Er og miljømerket eller noe greier som da betyr at den er "safe"

 

Og er halve prisen fra akryl....

 

Olje bør man ha god lufting under maling, men er ikke krise her heller. Har visst blitt veldig hauset opp dette med maling. Blitt mange hønsefjær for å si det sånn:)

 

Tenkte bare jeg skulle informere om hva fagpersonell s atil meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått masse bra svar, men kjøp halvmaske fra 3M (er ikke selger fra 3M, hehe) som tar gasser (kullfilter) og partikler (tradisjonelt filter). Har brukt denne masken masse, siden vi måtte male absolutt hele huset utvendig i sommer, og den hjelper godt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad for engasjerte "medboller" ;) Min snille pappa har visst en sånn maske, så da blir det nok den og maling tenker jeg.. Så blir nok samboer og glad for å få litt fortgang i ting. Blir deilig å endelig få et helt hus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, nå ble jeg glad! Blir så lei meg (ikke hormonell i det hele tatt, hehe) når gravide ikke vil bruke maske/ikke gidder å bruke penger på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud...ikke akkurat fagfolk som har uttalt seg her nei...!

Har jobbet i malingsbutikk, og spesialiserte min kunnskap i opppussing for allergikere osv..

Akrylmaling gasser lengre enn latex, men er definitivt mer holdbar og vaskbar enn latex. Uansett, alle malingstyper (bortsett fra olje som jeg vil si 2 uker på)kan gi allergikere pusteproblemer dersom de sover i rommet de første 2 mnd, og små barn kan utvikle allergi/astma/pustevansker fordi de da innånder gassen, og ikke klarer å bearbeide disse stoffene like godt som voksne.

Som gravid ville jeg brukt gassmaske, eller fått noen andre til å male. Til nød luftet veldig godt, og ikke sovet i rommet på lang tid.

 

Ring evt Jotuns tlf, og be om å få tilsendt brosjyrer med info for allergikere og oversikt over gassingstid- så ser dere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...