Gå til innhold

Smokk, spm til dere erfarne:)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kan man begynne å gi babyen smokk når man er i gang med amminga? uavhengig av hvor gammel babyen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er ikke så veldig erfaren jeg da, siden jeg venter min første. men har hørt man bør unngå smokk den første mnd, pga at babyen ikke skal bli forvirret av å lære seg å suge både pupp og smokk. samme gjelder ved bruk av flaske. men må man, så må man.. noen babyer takler visst dette helt fint, mens andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legene sier det er greit så lenge man har kommet godt i gang med amminga. Jeg prøvde ikke smokk sist før hun var 3 måneder, hun ville ikke ha den før hun var 5 måneder. Men, har kjøpt nyfødt smokk denne gangen, skal se om jeg får det til litt tidligere nå som jeg snart har to barn, regner med jeg trenger det mer denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan man. Når man har fått igang amminga så kan man begynne med smokk.

 

Men anbefaler deg å tenke nøye etter om du vil ha en baby som bruker smokk. Har hatt en av hver og hu som brukte smokk fikk meg til å nekte noen å nærme seg smokk med nr 3. For de blir avhengig av å ha noe å suge på når de sover og da må du gå stort sett hele første året hele natta igjennom, hver gang smokken detter ut å putte den i munnen igjen. Mens lærer ungen seg å sove uten smokk så sover den mye bedre. Du må også ha smokken tilgjengelig ren og pen hele tiden når de er små. Så syns det var så mye jobb med smokk unge at den neste ungen kun får smokk om sugebehovet er veldig stort. Det fikk jeg beskje med nr 2 på barsel av de som jobbet der at ungen min måtte ha smokk. For hun hadde pattet tommel i magen så lenge at når den refleksen var borte så ble hun å slite...

 

Lykke til om du velger smokk eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når amminga er godt etablert, er det ingenting i veien for å bruke smokk.

 

Begge mine jenter brukte smokk. Ble fortalt at det er vanskelig å få dem til å slutte, men det var ikke noe problem. Tror det vil være vanskeligere å få dem til å slutte med tommelen.

 

Hvor mye ungene bruker den avhenger av en selv. Jentene hadde en i vogna ved soving. En til bilturen, og en i senga. Ellers på dagen var den ikke ibruk, ei heller etterspurt. Har bare positive erfaringer.

 

Hadde de ikke brukt smokk, hadde de brukt meg til smokk (puppen), og det er mere slitsomt enn å ha en smokk tilgjengelig. Nå skal det sies at jentene er tvillinger.

 

Skal lære den lille også med smokk når den tid kommer.

 

Men valget er ditt, og ditt alene. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med smokk når førstemann var bare 2 uker, men da var ammingen godt igang. har fungert veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Psj! Vi hadde pakka ned smokken i sykehusbagen, og lillegutt fikk den andre dag. Han er en sutte-unge, og sutta på meg til blodet rant fra brystvortene. (Dette skjedde med førstemann også, og jeg angra på at han ikke fikk smokk tidligere!)

 

Han har ingen problemer med å die, og får flaske i tillegg. Smokken er med overalt, og til stor nytte. Det som er greit å vite er at smokk ser ut til å forhindre krybbedød, iflg ny forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk lillemann smokk samme dag som vi kom hjem fra sykehuset. Da hadde vi kommet godt i gang med amminga, og det har fungert veldig fint! Jeg orker ikke å tjene som smokk. Da får jeg jo aldri gjort noe som helst her hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frantic

En sier at når amminga fungerer, det vil si at babyen tar brystet riktig og suger bra sier en at det ikke er noe problem å begynne med smokk. med mine to gutter har ikke ammingen vært noe problem, og vi har begynt med smokk før vi dro hjem fra sykehuset. Med første begynte vi etter anbefaling fra lege og jordmor siden han hadde kolikk. Har ikke vært noe problem for mine å skille mellom smokk og bryst :-) Smokk er også kjøpt inn til den ventende babyen, og kommer til å bli med i sykehusbagen.

 

En vet jo ikke hvilken type barn en får - noen har et enormt stort sugebehov, og da kan virkelig smokken være en kjempestor avlastning - istedet for at babyen skal henge på puppen hele tiden.Lykke til!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...