Gå til innhold

Løfter dere tungt? ... hvorfor skulle det være farlig.... (samme som 2. tri)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurer litt på det der med tunge løft, og hva som er "tungt". På jobb i dag skulle jeg flytte noen kasser med bøker, de veide vel ca 20-25 kg, og følte på kroppen at jeg hadde full kontroll. Men da kom det tre løpende bort å sa at DETTE gikk ikke, jeg fikk kun bære noen kasser med t-skjorter!!

 

Hva er det som er farlig med tunge løft? Har ikke hatt noen ryggproblemer eller noe... har det noe med morkaken å gjøre? Er jo pokker ikke noe informasjon om dette, og jeg har løftet adskillig tyngre i 2. tri her...

Anonym

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du lettere kan få bekkenløsning, hvis du bærer tungt. Det var iallefall det kollegaene mine sa til meg da jeg fløy rundt i gangene og bærte på tunge kasser.I begynnelsen ble jeg irritert: "Jeg er gravid,ikke invalid!",men nå tar jeg gladelig imot hjelp.

Er forresten i uke 38. Synes nå at det er hyggelig at så mange bryr seg og tilbyr hjelp, uten en gang å kjenne meg. Da jeg handlet på plantasjen her om dagen insisterte butikkdama på å bære det nyinnkjøpte bordet inn i bilen min, mens en gammel hyggelig mann bar verandakrukkene ut i bilen og to eldre herrer slapp meg foran i køen; da de synes det så ut som om jeg hadde dårligere tid enn dem.......he he.

Liker egentlig best å klare meg selv, men synes det er super hyggelig at folk rett og slett gidder å bry seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

morkaken kan løsne så det må du ikke gjøre.

 

det skjedde med en bekjent av meg, hun syntes også det kjentes ut som hun hadde full kontroll og det kjentes ikke tungt ut.

morkaken løsnet og hun mistet babyen sin ...........

 

det er vel ikke verdt å utfordre skjebnen.???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så lite informasjon om dette da???

 

Jeg har blitt frarådet alkohol, røyk, rått kjøtt og rå fisk... men noen må da for pokker skrike ut om tunge løft hvis dette er like farlig??

 

Huff, nå ble jeg bekymret... hvordan kjenner man at morkaken har løsnet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe med fare for morkakeløsning å gjøre.

 

Men jeg løfter for tungt......men som trebarnsmor har jeg ikke muligheten til noe annet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer ikke.

Du trenger ikke få noen symptomer på morkakeløsning, annet enn senkning eller stopp i bevegelsesmønsteret til barnet- derfor vi skal ta kontakt med føden om dette skjer, og da raskt.

 

Men magen kan bli konstant hard uten tak, eller man kan få magesmerter uten at magen strammer seg. Man kan også la være å få symptomer, som sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg tror det er en vesentlig forskjell på det man løfter i det daglige, og som kroppen er vant med, og å pluttselig løfte tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i min familie mistet tvillingene sine ved å løfte for tungt så jeg ville nok valgt å være litt forsiktig. Det eneste jeg har lest er som det står over her at det er forskjell på hva man er vant til å løfte daglig feks. som små barn og tunge løft som ikke er noe man er vant til.

Kanskje det ikke er så mye info om det pga det ligger litt implisitt i at man skal ta vare på seg selv under graviditet og at mange bare simpelthen ikke gjør det????

 

Vær forsiktig er mitt råd - ikke noe poeng i å utfordre skjebnen..er det vel....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... hva er "tungt" da... 10 kg? 20 kg? 30 kg? 40? Er alt for difust å si at "gravide ikke skal løfte tungt", når man ikke aner om det er 5 eller 40 kg man skal unngå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje bra å løfte for tungt, men kva er for tungt? Det kan eg nok ikkje svare deg på. Veit iallefall at 2 veldig nær meg har mista kvar sin spire i magen, etter tungt løft. Med tungt løft tenkjer eg 20 kg og oppover.

 

Det må iallefall gå an å løfte mindre enn 15 kg, då det er mange som går gravide og har små barn. Veit ikkje korleis det skulle gått, om eg ikkje kunne løfta jenta vår på 11 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tungt kommer vel an på som skrevet ovenfor hva man er vant til å løfte. Det er jo veldig forskjellig hvor mye man klarer å løfte fra person til person. Er du i tvil så la vær å løft det du nå har tenkt å løfte er vel kanskje e ok regel å følge?? Selv unngår jeg jeg å løfte så mye som mulig. Dvs at jeg får kjæresten min til å bære alt av vasketøy matvarer osv hvis det lar seg gjøre. Ellers tar jeg bare litt av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde morkakeløsning forrige svangerskap og fikk høre at dette ikke hadde noe med å løfte tungt å gjøre. Jeg reiste meg fra en benk og trodde fostervannet gikk, men det gjorde det ikke.... Det var masse blod isteden. Gikk bra med både meg og gutten.

Jeg er gravid nå og spurte legen på føden om det med løfting. Hadde ikke noe å si sa hun. Bare løft.

Morkakeløsning har mer sammenheng med høyt blodtrykk sa hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

legen min sa også at jeg kunne løfte alt det jeg føler på kroppen at er greit. friske babyer tåler det. dersom man mister, er fosteret svakt sa han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter sønnen min på rundt 10 kg "halve dagen", ettersom han har lært å klatre og falle... Har mye mer bekkenplager i dette svangerskapet enn forrige, og har tenkt at det har sammenheng med løftingen...

 

Er 30 +4...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok man er litt mer engstelig for å løfte i første svangerskap ja :-) Jeg turde nesten ikke bære hjem to tunge poser fra butikken en gang da. Denne gangen er jeg jo bare pokka nødt til å løfte - med en toåring på 12 kilo, stelleveske og selvsagt ofte en handlepose på slep i tillegg.

 

Tror som andre her sier at det kommer mest an på hva man er vant til å løfte til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...