Gå til innhold

stripping


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

et dumt spm, men jeg har hørt så lite om stripping, noen som vil forklare litt? er det jordmor som gjør dette, eller på sykehuset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er litt usikker selv, men mener det er jm som bruker fingrene for å hjelpe til å "modne" livmorhalsen.. Noen som vet dette mer sikkert??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer! Jordmor eller lege bruker to (?) fingre og tøyer skjedeåpningen. Det er litt ubehagelig, men sammenlignet med fødsel kan man jo bare le :-) Jeg ble strippet da jeg var gravid sist og hadde gått ti dager over termin. Sammen med sterk, indisk mat fungerte det meget effektivt, og riene startet 5 timer etter stripping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stripping er nok litt mer enn tøying av skjedeåpningen. Ved stripping løsner jormor eller gynekolog litt på hinnene rundt selve livmorhalsen for å sette igang/fremskynde fødselen. Tøying av skjedeåpningen vil nok ikke sette i gang fødselen. Da hadde det nok blitt mange selv-strippere her på BIM :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stripping eller hinneløsning er en prosedyre som en jordmor eller fødselslege utfører for å fremskynde fødselen. Den går ut på å stikke en finger inn i livmorhalsen for å forsøke å skrelle membranen bort fra livmorveggen samtidig som man tøyer livmorhalsen (fosterhinnen løsner fra innsiden av livmorhalsen og livmorhulen).

 

Min jordmor anbefaler meg å ikke ta imot tilbud om stripping av jordmor/akupunktør som jeg går hos. Hun mener det bare fører til tullerier og smerter som gjør at man blir utslitt før fødselen. Hvis jeg derimot nærmer meg 42 uker, er det kanskje bedre enn kjemisk framprovosering av fødselen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...