Gå til innhold

Tror babyen min blir liten =(


Gjest

Anbefalte innlegg

forhistorie: fikk 5 kg gutt sist pga arv (pappaen er kjempestor)

Hele tiden lå jeg langt over normalen på sf mål og på slutten lå jeg helt utenfor skjemaet.

 

Denne gangen venter jeg også gutt (samme pappa selvfølgelig), men sf målene mine er helt på normalen. Legen bemerket at babyen var litt under normalen på str på rutine ul.

blir litt bekymret jeg for at det err noe galt med babyen, for jeg kan ikke skjønne hvordan jeg først kan få en baby som veier 5 kg, og så få en gutt nr 2 til 3,5 kg.

 

er det ikke vanlig at babyene blir større fra gang til gang også?

 

må nok komme meg på 3d for å sjekke, e bare så himla vansklig å få det til når vi ikke har barnevakt til 3 åringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3,5 kg er vel ikke akkurat liten baby vel - det er vel gjennomsnittet er det ikke det? Tror altså godt søsken kan variere veldig i vekt. Jeg og mine tre søsken har i vertfall variert fra 1600 g - 5000 g, hvor alle har vært forskjellig....

 

Men dette er jeg ikke noen ekspert på :) Kanskje har du levd litt sunnere denne gangen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For om du spiser mye usunn mat, og mye sukker så vil en gjerne få en stor baby, såkalt "sukker barn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde iallefall ikke vært lei meg.....er jo bare ulempe å få svære babyer da, det er jo den første som er "unormal", denne vekten ser jo ut til å være mye mere normal !

 

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men når normalen for meg kanskje er gutter rundt 5 kg, så er en liten en litt bekymringsfullt. desutten når det gjelder såkalte sukker barn, så har det kun noe å si hvis man har utviklet sv.skaps diabetes noe jeg ikke har.

 

jeg har jo selvfølgelig vært hos spesialist pga stort barn sist (faktisk flere), og i mitt tilfelle så er det arv, jeg skrev jo det i starten.

 

Noen barn er normalt større enn andre, det er ikke normalt for alle å være 3,5 kg.

 

det jeg mente er at jeg skjønner ikke hvordan denne babyen plutselig kan være mye mindre enn den forrige. Blir redd for at den får for lite næring etc. Men for å få et fornuftig svar så må jeg nok på 3d ul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt er sikkert fint med gutten din.

Kan trøste deg litt med at min mor har 5 barn, og den første veide 4900, nr 2 var på 4400, nr 3 var på 4600, nr 4 var på 5100 og så kom plutselig nr 5 på 3600.

 

Så innimellom så er det nok bare noen som blir litt mindre.

Alle, bortsett fra nr 1, har samme far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er oppriktig bekymra kan du jo be legen din om ekstra ultralyd. Men om du frykter at den "bare" skal veie 3500 - som jo er normalt - er det jo ikke sikkert legen synes det er grunn nok...

 

Jeg spurte legen om ny kontroll pga førstemann veide bare 2780g da han blei født, og jeg har samme sf-mål denne gangen(følger linja) - det var helt greit, så nå skal jeg bare bestille time =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som oss er babyer unike små skapninger. Uansett om vi får barn med samme mann flere ganger tror jeg at genene våre kan slå ulikt ut for hver gang. Det kan forklare hvorfor du pga arv på ene siden kan få en giga unge den ene gangen og en vesentlig mindre andre gangen. Kanskje det er arven fra den andre siden å få barn helt på gjennomsnittet?? (snitt for gutter er 3700 gr, jenter er jeg usikre på, men tror det er 3400 gr) Håper og tror at du ikke behøver å være så altfor bekymret selv om du "avviker" fra "normalen" der barna blir større for hvert svangerskap. Min 1 gutt veide 3580 gr og var helt normal og frisk!! Lykke til og håper du koser deg med 2 mann når han eller hun kommer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UnePune klar for mere gulp!

 

ullevål forventer en stor tass, så jeg skal jo faktisk dit på vekstestimering, når jeg tenker meg om....tror jeg blir skikkelig surrete av denne graviditeten.

 

Legen og gynekologen min forventer også stor baby, så jeg får vel snakke med dem når de kommer fra ferie.

 

uansett, så lenge jeg kjenner litt liv så får den vel næring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye sukker og greier som jeg har spist, må det jo komme en gigantbaby da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mora min har 2 barn.

Broren min var 5 kg og 56 cm og jeg kom til 7 år etterpå var jeg 3250 og 50 cm så alt er vel normalt regner jeg med.

Ikke noe fordel å få for store barn heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jordmoren min sier at sf målene ikke behøver å si noe om str. på barnet forde målene er forskjellig for hvordan livmoren har plassert seg.

livmoren ligger ikke likt hvert sv. snakk med legen eller jordmoren din de vet dette.

 

desuten om barnet får en mindre fødselsvekt, betyr ikke det at den ikke vil vokse normalt. og vil kunne ha samme str. som sin eldre bror til samme alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå fikk ikke jeg stort barn sist, veide 3800 gr, og da lå jeg hele tiden litt over den grønne streken på skjemaet. Nå ligger jeg litt over, har vært under helt til uke 30 ca. Tror ikke jeg får noe lite barn denne gangen, ble estimert til 11 % over gjennomsnittet på UL i uke 32 tror jeg det var...

Poenget mitt er at om du ikke har samme jordmor/lege kan det jo hende de måler forskjellig?? Bare et forslag...

 

En annen ting, vi var på 3D på Gjøvik og der var det ikke noe problem overhode å ha med søsken... Hun syntes ikke det var så veldig spennende, men det gikk i alle fall veldig bra!

 

Lykke til! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...