Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg helt rådløs her. Jeg er 38 år og har 4 egne barn og 2 stebarn. Mine 2 eldste har flyttet ut,så vi har nå 4 hjemmeboende barn ialderen 9 til 15år. Problemene er mange her i huset..

Jeg trodde samboeren min og jeg hadde de samme meningene om oppdragelse og barn.Vi hadde iallfall det når vi snakket om det.Men nå er teori og praksis to helt forskjellige ting.

Det problemet som gnager mest,er ang 15åringen.Hun tisser fremdeles på seg om natten.Ta ansvar for det selv,er ikke aktuelt.Tissesengetøyet kommer seg sjelden,eller aldri inn i vaskemaskinen uten at jeg sier ifra om det.Hun kaster det helst inn på badet,oppå de andre klærne som er til vask.Det resulterer i ei forferdelig stank i hele 2.etg.Det lukter ille nok fa madrassene på rommet hennes.Hun har to senger hun skifter imellom og begge er like uttisset.Bind(blandet med blod og tiss kastes i søpla på badet uten å bli pakket inn,så jeg fjernet søplebøttene både på badet og på doen.Resultat:kastet det i åpen søplebøtte på rommet.

Hvor normalt er det at en 15åring tisser på seg hver sabla natt?? Hun har vært hos fastlege og på sykehuset mange ganger,men ingen finner noe fysisk galt.

For 6 uker siden kom hun og ville være med ei venninne og dennes foreldre til Danmark.Vi sa greit på en betingelse:Hun måtte gjøre en iherdig innsats for å slutte med å tisse på seg og ta ansvar for sengetøyet selv.Det skulle vaskes med en gang hun sto opp og henges opp samme dag.

Hvordan det har gått?

Ingen innsats,lyver når jeg spør om hun har noe som skal vaskes og henger ikke opp sengetøyet.

Hun nekter å bruke bleie,har dynetrekk som liggeunderlag,selv om hun har liggeunderlag kjøpt på apoteket.

Nå er avreisen om 3 dager og slik det ser ut nå,kommer hun allikevel til å få reise.Av pappaen. Jeg har sagt min klare mening,men den teller ikke.

Hva med våre andre unger? De ser jo at de kan gjøre som de selv vil og allikevel få lov til det de har lyst til.

Jeg forventet ikke at hun skulle bli tørr hver eneste natt,men jeg forventet en innsats for å kunne bli det. Men....

Jeg gidder rett og slett ikke bry meg mer.Dette kommer til å ende med et brutt forhold,for jeg orker ikke leve i stank.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor normalt det er at en 15 åring tisser på seg hver eneste natt kan man jo diskutere, men så er det vel også slik at om man nå tisser på seg hver eneste natt, ja så er man sengevæter og det er en normal tilstand. Selv om det jo er få som sliter med dette problemet fortsatt når man er blitt så gammel som 15 år. Men noen har desverre problemet et stykke inn i tenårene, og noen enda færre også i godt voksen alder.

Det som heller er unormalt og som vel må sies å være problemet her er vel heller at deres datter ikke selv viser vilje til å ta bukt med problemet. Selve tissingen kan hun jo ikke noe for da, den er neppe viljestyrt. Men det faktum at hun ikke vil ta ansvar for å bruke beskyttelse hverken i form av bleier eller sengebeskyttelse er for slapt av en 15 åring. I det minste burde hun da innse at konsekvensen av dette var at hun selv måtte ta jobben med å vaske sengetøyet daglig.

Når hun så ikke tar ansvar selv, men overfører alt ekstra arbeid til dere voksne, handler dette om å la henne oppleve konskevenser for sine handlinger. Ikke fordi hun tisser på seg, for igjen, det kan hun ikke noe for, men fordi hun ikke vil ta ansvar å hjelpe til. Dette bør ikke bare gjelde rundt sengevætingen, men også rundt andre plikter en 15 åring bør ha. Nekter hun å utføre ting, bør dette medføre at hun blir fratatt goder slik at hun skjønner at oppførselen hennes får konsekvenser.

Hvrodan har hun så tenkt til at det skal gå på denne reisen til Danmark da? Skal hun dra på den uten bleie eller annen beskyttelse på sengen? Og hvem skal i såfall vaske dette sengetøyet eller betale for den ødelagt madrassen? Har hun i det hele tatt tenkt tanken?

Så til deg, du skriver at du forventer en innsats fra henne for å kunne bli tørr? Hva mener du at hun skal kunne gjøre med dette? Her virker det som om du tror at hun kan holde seg tørr om hun bare prøver hardt nok liksom? Nei, tissingen må du bare leve med til hun vokser av seg problemet, eventuelt at hun får behandling for sengevætingen slik at hun blir tørr. Det er holdningen hennes rundt problemet med å bruke hjelpemiddler for å redusere arbeidet rundt sengevætingen dere må jobbe med.

Skrevet

Hun har prøvd alarm,tabletter og nesesray. Alt har fungert i et par netter. Jeg har fulgt henne til fastlege og sykehus flere ganger.Ingen finner noe galt.Og alle har sagt til henne at hun må jobbe med dette.

1.Jeg har kjøpt vekkerklokke så hun kan våkne for å gå på do i 1-tiden(tissingen skjer rundt 1.30 hver natt).Ikke en eneste natt har hun brukt den.

2.Hun har flere bleiepakker.Ingen er åpnet.

3.Vi har kjøpt unerlag på apoteket,men hun legger heller 3 dynetrekk under seg.

Jeg forventer at hun tar dette alvorlig!Jeg forventer ikke at hun slutter på dagen,for det vet jeg ikke går.Men når hun ikke engang gidder å gjøre det legene har gitt henne beskjed om og tisselukta sitter i hele 2.etg,da har jeg fått nok. Da har jeg vel lov til å bli irritert og sint?

Skrevet

At man ikke finner noe galt, er desverre ofte e tproblem vedørende sengevæting. Det er vanskelig å finne en årsak til tissingen, og desverre også nesten umulig å finne en løsning på problemet. Man må derfor ha dette i bakhodet når man gjør et forsøk på behandling, at det med stor sannyslighet ikke vil gi ønsket resultat. Det kan være at deres datter på en måte har resignert, fordi hun har vært igjennom en del forsøk tidligere med alarm-matte, medisiner osv. Desverre ser det også ut som om hun gir blaffen i det ekstra arbeid det medfører for dere at hun hverken gidder å benytte hjelpemiddler mot tissingen, eller vaske sengetøy selv.

Du sier hun har flere bleiepakker stående. Hva slags bleier er dette? Er det noe dere bare har kjøpt inn til henne, eller har hun vært med velge de ut selv?

Jeg ville ha lagt vaskbart tisselaken over madrassen hennes, under lakenet slik at i hvert fall ikke madassen ble våt når hun tisse på seg, videre ville jeg har tatt vekk ekstra sengetøy slik at hun ikke kan finne frem dette og legge i 3 lag under seg, da får hun heller ligge på engangs-sengekladder som fungerer på den måten at den suger opp urinen (som en bleie) som hun bare kan kaste etterpå. Eventuelt skaffe andre bleier som hun kanskje kan komme til å akseptere.

Hva med lukten, hva sier hun selv til dette, hun kan jo ikke ha venninner på besøk om det stinker tiss på rommet hennes. Er hun ikke bekyrnmet for at hun kan blir mobbet? Dere må begynne å stille krav til henne, og om hun ikke utfører enkle arbeidsoppgaver så må hun bli fratatt noen goder slik at hun skjønner at dette får konsekvenser for henne. Slik det er nå kan hun jo gjøre som det vil uten at det medfører noe negativt.

Ja, du har lov til å bli irritert over at hun overlater problemet med tissingen til deg og resten av familien, men nei du har ikke lov til å bli irritert og sint over at hun tisser på seg. Det kan hun ikke noe for stakkars.

Skrevet

Hei. MÅ få lov å komme med en erfaring ang min søster her. Hun tisset om natten når hun var i tenårene.Legene kunne ikke finne noe galt. Alt ble prøvd, vekkeklokke, foreldren sto opp å vekket henne, tisselaken med alarm. Alt dette ble prøvd, men hun var LAT orket ikke bry seg om at hun tisset. Den dagen mamma nektet å ta ansvar for hennes latskap snudde hun. Hvem skulle vaske sengetøy, truser, nattkjoler/drakter om ikke mamma gjorde det? Hun hadde kort og godt ikke annet enn bløte nattklær og sengetøy til slutt. Det hjalp. Hun sluttet å være trassig og lat. Kom ikke å si at alle er det synd i, stakkars??? Hva om hun er LAT ikke gidder å stå til ansvar for ting selv??? Hun er da 15 år, da kan hun jaggu få vaske ALT av tisseklær selv. Den dagen det ikke er mer klær igjen så kanskje hun gjør noe med det å tisse. Kanskje hun setter vekkeklokken på, kanskje hun bruker bleier, kanskje hun vasker litt klær selv. Skjønner godt at du sliter med dette, og at det går utover forholdet deres. Sliter litt med min stesønn om ting jeg også. Men har heldigvis fått hans mor på min side og vi jobber sammen i dag. Uten at min samboer trenger å blansde seg. Går mest på mat og frekkhet av den gutten på 15 år da. Og vi har en sønn på 6 mnd sammen, jeg NEKTER at min skal bli likens. Stå på sier jeg og ikke gi deg med den tissingen. Hun vil lære til slutt.

Hilsen en som skjønner dette er et stort problem for deg.

Skrevet

Jeg skifter IKKE på sengen til en 15åring som har tisset på seg!Jeg kaster opp når jeg putter sengetøyet inn i maskinen.Det får holde med å kaste opp en gang i døgnet.Mulig det ville vært anderledes om jeg var hennes biologiske mamma,men jeg har bare bodd sammen med henne i snart 2 år.

Hun har valgt bleier og underlag selv.

Nei,hun bryr seg ikke om hun tar venninner inn på rommet selv om det lukter.Hun dynker bare rommet ned med parfyme.

Jeg stiller krav til henne om at hun skal vaske sengetøyet selv,men det ignorerer hun glatt.Det blir kastet oppå annet skittentøy.Noe som resulterer i at alt her må vaskes på minimum 60 grader.

Faren sier lite og gjør enda mindre.Han unngår helst konflikter.

Men det blir ikke noen tur til Danmark på henne.Avtalen var jo at hun skulle ta ansvar og gjøre som legen har anbefalt,så skulle hun få reise.Ingenting har blitt fulgt.

Jeg er ikke sint fordi hun tisser på seg.Jeg er sint fordi hun ikke tar ansvar.

Skrevet

Huff høres ikke noe bra ut. Skjønner du sliter litt kanskje i forhold til faren. Jeg kjenner meg så veldig igjenn der. Ikke med sengeveting, men med stesønnen her. Faren vil ikke og orker ikke konflikter med sønnen. Det er slitsomt og jeg vet at vårt forhold kommer ikketil å holde om han ikke er med på å hjelpe meg litt med sønnen. Vi har han annenhver uke. Har du prøvd å få faren til å snakke med datteren da? Hva gjør han i forhold til dette, og hvor er mamman til jenta?

Man må kunne ta ansvar når man er 15 år. Er så enig med deg i dette.

Skrevet

Moren overlot ungene til oss for 2 år siden og flyttet 60 mil unna.Har de bare annenhver høytid(jul,påske) og et par uker om sommeren.+høst- eller vinterferie. Vi kjører forbi der hun bor når vi skal besøke min familie,men det passer aldri for henne å ha ungene når vi skal nedover.

Jeg snakket med samboeren min etter han hadde lest disse svarene og jeg tror han fikk noe å tenke på.Skal snakke med datteren idag,sa han.Jeg sa rett ut at jeg kom til å flytte om det ikke blir en forandring.Jeg orker ikke leve i tisselukt.Han sier han ikke kjenner lukta,men han er vant til å leve med dette,han.Svigerinnene mine kjenner det lukter her,så det er ikke bare i mitt hode.

Vi har jo de typiske tenåringsproblemene,vi også.Med frekke svar og trass,men det kan jeg leve med.Jeg har hatt to tenåringer i huset før.Og jeg har heldigvis ikke glemt hvordan det er å være tenåring.Men det betyr ikke at jeg tolererer frekkhet.Trass kan jeg leve med,for da trasser jeg litt igjen ;)

Men jeg skal ikke svartmale alt.Idag når jeg sto opp hadde ungene her bakt rundstykker og stekt sunne vafler.De hadde til og med rydda kjøkkenet etter seg!!!! Så alt er ikke svart.:)

Jeg tror kanskje mannfolk,iallfall noen,synes det er enklere å overlate oppdragelsesproblemene til oss.Dermed unngår de ubehag selv.De tenker ikke over at om de hadde trådd til og hjulpet oss,ville ikke vi "gnålt" hele tiden.For det er ikke til å stikke under en stol at det blir veldig mye negativ kritikk når vi stanger hodet mot veggen.

Skrevet

Dere har skaffet henne bleier rett og slett fordi hun har behov for disse. Jeg ville rett og slett ha forlangt at hun skal bruke bleiene dersom hun selv ikke er villig til å ansvar for å vaske det nedtissede sengetøyet.

Skrevet

For et slitsomt, irriterende og vanskelig problem.

Du sa du har vist samboeren disse svarene. Det er bra. Det er så typisk oss damer at vi tar på oss ansvaret og tror at samboeren forstår eller kan gjette hvordan vi har det. Vet ikke om det er slik deres tilfelle.

Jeg kjenner til at noen sengevetingsproblemer er psykisk betinget. Siden hun har vært utredet på kryss og tvers fysisk kunne det kanskje være en ide og be faren hennes snakke med en lokal BUP (barne og ungdomspsykiatrisk poliklinikk) om problemet.

Skjønner deg godt i forhold til dårlig lukt, og sengetøy på annet skittentøy. Med mulighet for å gi et råd du har prøvd ut vil jeg foreslå egen skittentøykurv som skal stå på hennes rom, og døra skal være lukket. Da jeg var 15 år sa min mor at døra fikk ikke stå åpen så lenge det var rotete der. Jeg lukket døra jeg. For deres vedkommende blir kanskje lukten litt mer begrenset??

Far orker ikke konflikter. Har vi hørt det før? Nå bør det være hans tur. Trusler om å flytte fra er dramatisk. Vil du virkelig det?

Skrevet

Ja,jeg flytter om det ikke blir bedre.Jeg kan ikke leve i pisslukt.Og jeg har fortalt det til samboeren min.Jeg gjør det ikke slutt,men han får komme til meg.

Egen dunk på rommet?Ikke søren!Det lukter ille nok etter en natt og lukta siver ut av rommet.Har prøvd det,skjønner du.Dessuten sitter lukta i vegger og madrasser.Hun har to senger hun veksler mellom om natta.Det kan gå opptil 6 dynetrekk i løpet av en natt.

Men nå har jeg fjernet sengetøyet fra skapet og lagt de på vårt rom.Og i morgen reiser hun til moren sin og blir borte i 2 uker.Da skal madrassene ut og spyles og renses.

Etter at faren leste dette,fikk jeg bestille time hos fastlegen hennes.Vi skal dit uten henne slik at vi kan få lagt frem problemet skikkelig.

Skrevet

Huff 6 dynetrekk på en natt er mye det. Alt dette skal vaskes og tørkes, og man har annet som også skal i maskinen. Mye klevask da. Jeg ønsker deg lykke til og jeg håper din samboer våkner og skjønner dette er et stort problem. Håper fastlegen kan hjelpe dere et stykke på vei. Hvordan er hun når hun er hos mora si? Tisser hun like mye der?

Skrevet

Når hun er hos moren gjør hun det,men ikke når hun ligger over hos andre. Det er det jeg synes er så rart..

Skrevet

Det er vanlig at mange sengevætere kan holde seg tørre når de sover på steder de normalt ikke sover. Hvorfor? Jo fordi barnet ikke sover så tungt på fremmede plasser som det gjør i kjente omgivelser, og dermed våkner barnet når det kjenner at det må tisse. I kjente omgivelser sover barnet så tungt at hun/han hjernen ikke registerer signalene fra blæren om at den må tømmes og barnet tisser dermed på seg.

Så en kommenterte psykologiske årsaker som en mulig grunn for tissingen, vel det er en mulighet, men som oftest kun hos barn som har vært tørre en stund men som av en eller annen grunn begynner å tisse på seg igjen. Hos barn som har tisset på seg hele tiden fra de var små, er det som regel fysiske årsaker til sengevætingen.

Skrevet

Hun er sjekket på kryss og tvers av leger på sykehuset.De finner ingenting..

• 1 måned senere...
Skrevet

Nå har det gått noen uker..

Foreldrene lot henne reise på ferietur selv om hun ikke skjerpet seg før den siste uka.Når hun kom hjem,var det igang igjen.Da ble jeg skikkelig forbannet,bestilte time hos lege og sa at nå hadde jeg fått nok.Jeg forklarte henne rolig,men i klartekst at det faktisk luktet tiss av henne selv om hun dusjet hver morgen,at folk vi hadde på besøk kjente at det luktet tiss i huset og at det var vanvittig dårlig gjort at hun ikke tok ansvar selv.

Nå har det gått 3 uker..Og gjett hva!?!? Hun har ikke tisset på seg en eneste gang!Jeg mistenker at det rett og slett var latskap..

Skrevet

Du skriv at det ikkje var fysisk årsak til dette, kan det ha vore psykisk? Med bruddet med foreldra, mora som drog så langt vekk, di rolle oppi alt. Eg veit ikkje, eg bare ser på eigne barn at reaksjonar på det som skjer verkar så "merkelege" på oss voksne, det er ikkje alltid samanheng mellom hendinga og slik reaksjonen kjem til uttrykk.

Uansett er det bra at det går bedre. Lykke til vidare!

Skrevet

På meg høres dette ut som en kommunikasjonsform dere har. Hun får oppmerksomhet ved å tisse ut senga. På hvilken måte får hun oppmerksomhet ellers? Kanskje hun ikke har det bra med seg selv både pga familieforholdene og siden hun ikke klarer holde seg om natta. Kanskje hun ikke klarer fortelle hva som plager henne slik at tissingen blir hennes måte å si at hun trenger omsorg og å bli sett?

Ville du sluttet å tisse på natta hvis noen hadde masse fokus på, og ble sint på deg pga et problem som du var flau over å ha? Eller ville du gått i forsvar? Kanskje det vil bli lettere for henne hvis hun blir møtt med forståelse og innlevelse? Tipper at det ikke er lett for henne og at du ikke gjør det bedre ved å være sint på henne hver dag. Tror dere er inne i en ond sirkel. Kjeft hjelper sjelden.

Det er også en mulighet for at hun ønsker at det skal bli slutt mellom deg og faren hennes, kanskje hun har et håp om at foreldrene skal bli sammen igjen? Hvis hun er klar over at du er villig til å gå pga hennes tissing har hun stor makt over dere voksne. Hun kan fortsette å tisse på seg og så er du borte... Ideen kan høres genial ut for en 15-åring.

Med dette svaret vil jeg gi deg litt andre måter å forstå problemet på. Håper det er nyttig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...