Gå til innhold

Grøt eller middagsmat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guro er nå 6 mnd, og er faktisk (!) oppe i en full porsjon grøt til kvelds. Hun ELSKER ikke grøten, men den går da ned. Har en plan om at hun i løpet av sommeren skal komme opp i to faste måltider om dagen, og hadde i utgangspunktet sett for meg et andre grøtmåltid sånn på formiddagen.

Men er det like greit å begynne med middagsmat kanskje? Tenkte i forhold til jern og slikt? Og - som et bonusspørsmål - hvilke grøt-typer har jern? (vet vel egentlig at hirse har det, mend et falt ikke i smak her gitt... ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan ikkje svare deg på det med jarnet, men i spørsmålet om middag kontra andre grautmåltid veit eg iallfall at eg hadde gått for middag. Då får babyen ein variert kost, du er sikker på at du får i ho jarn, du slepp å plage henne med endå meir graut, og du får gleda av å la henne ta del i familiemåltidet middag og ete omtrent det same som mamma og pappa.

Vi la opp løpet omtrent slik:

1: litt banan om kvelden. (5 1/2 mnd gammal)

2: litt banan på føremiddag, litt graut om kvelden.

3: litt frukt på føremiddag, litt middag, graut om kvelden.

4: graut om morgonen, frukt på føremiddag, middag, graut om kvelden.

Vi har vore på nivå 4 i eit par-tre veker no (han er 7,5 mnd), og det funkar veldig bra. I tillegg får han pupp når han vaknar og før kvar lur.

Skrevet

Spurte faktisk om dette på helsestasjonen i går. De mente jeg burde innføre et andre grøtmåltid først og deretter vente 2-3 uker før jeg begynte med middag

Skrevet

Den industrifremstilte barnegrøten har vel tilsatt jern fra 6 mnd tror jeg. Men hvis du bruker Holle-grøten vet jeg ikke. Tenkte kanskje du gjør det siden du hadde prøvd hirse:)

Skrevet

Svar på bonusspørsmålet ditt:

Dei aller aller fleste babygrautar ein får kjøpt her i Noreg er tilsett ekstra jarn . Skal du laga graut sjølv er, i tillegg til hirse, spelt spesielt jarnrik. C-vitamin hjelper på opptaket av jarn så litt frukt eller bær i eller ved sida av grauten er bra. (F.eks eplemos eller nypeekstrakt)

Skrevet

Ok, takk for svar! :) Tror vi forsøker oss på litt frukt til lunsj i første omgang, og så får vi se om vi kan utvide repertoiret etterhvert. Hun får fruktmos i grøten nå, enten bare litt banan som jeg moser, eller pære, eple etc...

Er alle babyer så innmari vanskelige å få i mat, eller er det bare min som helst kun vil ha pupp...?

Skrevet

(vi er da altså på Veros trinn 2 ;) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...