Gå til innhold

Når sove på eget rom?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har hørt at babyen helst skal sove inne hos sine foreldre de 4 første mnd. Er det noen som vet hvorfor? Det må da være bedre for alle å at den lille sover på eget rom?

Der jeg bor er det lytt, så jeg kommer til å høre hvert lille kny fra knøttet.

Amming i sengen er ikke aktuellt for meg, da jeg vil ta hensyn til min samboer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hver og en bør gjøre det som er best for akkurat dem:) vi har hatt våre babyer inne på vårt rom da det har vært mest praktisk for oss. våre små har våknet en til to ganger pr natt for å få pupp og da har jeg våknet med en gang den lille har begynt å lage lyd. dermed har jeg gitt melk før den lille har våknet helt. min kjære er ikke så lydhør og har ikke blitt forstyrret.

 

jeg er nok av den "trøtte"mammatypen og det har vært deilig å ligge i varm seng og gi mat.etter endt mating har den lille blitt lagt tilbake i sin seng. det skal sies at nå holder vi på å lage i stand eget rom og minste er ett år. vi har ikke hatt mulighet til det før nå p.g.a plassmangel.

 

gjør det som føles best for dere du:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Alle har forskjellige meninger ang dette, så gjør hva som er greiest for dere:)

 

Vi skal ha babyen på vårt rom de 3 første mnd før hun blir lagt på eget:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger vel ikke på forhånd hvor lenge babyen skal ligge på vårt rom, men jeg vet at om natta skal jeg amme i senga, har ingen planer om å stå opp og gå og sette meg på et annet rom for å amme, og så føles det trygt og godt å ha den lille i nærheten den første tida...

 

Men, jeg synes dette er veldig individuelt, barnet har det bra med det h*n blir vant til, og vi foreldre tar valget etter hva som er naturlig for oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt til jeg ikke ammer lenger. Syns det høres litt slitsomt ut å amme på et annet rom.

 

Men jeg har mange tanker om hvordan jeg skal gjøre forskjellige ting. Jeg tror nok ikke alt går som planlagt. Det blir nok en del kameler å svelge har jeg hørt rykter om... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eksperter å sånt, anbefaler at barnet får et eget rom innen de fyller 1 år.

husker ikke helt hvorfor de anbefalte det.

Men jeg gikk ikke etter noe bestemt mnd eller noe.

jeg så hvordan hun hadde det og hvordan hun sov.

Da hun var 6 mnd begynte hun å sove igjennom natta, å da bestemte vi oss for å flytte henne inn på eget rom.

Det var også deilig for oss. For så lenge ungen lå inne sammen med oss på rommet,så sov jeg så urolig.

våknet automatisk hver natt for å se etter henne.

men etter at hun fikk eget rom,så begynte jeg også å sove bedre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så lenge jeg ammer skal babyen ligge på vårt rom. har to gutter fra før og de låg på vårt rom til de var over året gammel. fikk da eget rom og hadde ikke noe problem med det.

dette må være opp til hver enkelt da ingen unger er like

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor planlegge dette? Du vet jo ikke på forhånd hvor ofte du må amme og hvor lett du og sambo våkner.

 

Hos oss var det helt klart mannen min som våknet lettest, og da hadde det jo bare blitt irriterende om han måtte vente på at jeg våknet + gikk gjennom leiligheta. Det ble til at han løftet den lille til meg og jeg ga mens han umiddelbart startet å snorke igjen.

 

Vi sov veldig godt med lillemor på rommet vårt, og det var nesten vedmodig å flytte henne inn på eget rom. Da var hun 2 år og vi var gravide med nestemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror som de andre her at hver må gjøre som det passer jeg, men jeg hadde nå blitt helt utslitt om jeg skulle stå opp og gå inn i et annet rom flere ganger om natten.... Jeg har hatt alle mine i senga jeg så lenge de spiser en del på natta. Etterhvert legges de inn til de andre barna (som deler rom for alle vil det), men våkner de på natta kommer de gjerne inne en stund til.... Noen får fnatt av barna i senga, vi gjør det ikke, så dette har fungert veldig greit for oss......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales av blant annet tidligere Krybbedødforeningen, nå Foreningen for plutselig spedbarnsdød, å ha barna inne på foreldresoverommet frem til de er ett år. Dette er for at en skal lettere høre og registrere hvis det er noe galt. Du kan lese mer på www.sids.no

 

Dessuten synes jeg det har vært utrolig praktisk å ha barna inne på rommet vårt, både på grunn av ammingen og fordi det ikke blir så lange turer å gå for å trøste/bysse/osv. De fleste barn sover jo ikke natten gjennom før de nærmer seg året, og da er det veldig greit å ha dem i nærheten. Vi har tatt av den ene siden på sprinkelsenga og festet den i samme høyde på vår seng, slik at den har blitt en del av vår seng liksom. Det er superlurt, og gjør slik at ingen trenger å stå opp. Ammer og så forsiktig legger lille baby over i egen seng. Da ligger h*n jo rett ved siden av deg, men likevel i egen seng og med egen dyne.

 

Kanskje det er lettere for din samboer å sove på eget rom, og du og babyen sover på deres rom en periode? Da får dere begge sove bedre, det er hvert fall min erfaring. Det er jo nødvendigvis babyen som vil stå i sentrum for oppmerksomhet i lang tid fremover, og det er jo viktig at du som primæromsrogsgiver også får den søvnen og hvilen du trenger. På mange måter er det mer krevende å være hjemmeværende mor med nyfødt baby enn å være på jobb...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har latt begge barna mine få sove på eget rom fra første natta, har en stol der inne som jeg sitter å ammer i,syns dette har gått kjempe greit, skal også gjøre dette med neste mann.Jeg sover bedre mellom amming da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...