Lilleh Skrevet 11. juli 2006 #1 Skrevet 11. juli 2006 Siden lilleh var 8 uker har vi hatt en leggerutine med kveldsstell kl 21, så pupp, så seng. Da lå hun gjerne og pludra og kosa seg i senga til ho sovna.. Dette fungerte flott! Så skulle vi rundt 4 mnd prøve å legge henne tidligere, og nå har alt bare blitt heeeelt forkludra, og nå er ho blitt 5 mnd.. for det første er det "vanskelig" å være hjemme hver kveld for å få tatt kveldsstellet kl 19 (som er planen), for så å være i seng til ca 19.30-20.. For det andre så sovner ho gjerne i 17-18 tiden (en liten høneblund), og er dermed lyyyys våken når vi gjerne skulle hatt ho i seng... Og når vi klarer å få til i seng til ca 20, så nekter ho og sove, og ligger og romsterer veeeldig i senga, rene turneren!! Dette holder ho på med til ho får pupp igjen i 21.30-22 tiden, og da sovner ho.. for gjerne å våkne litt igjen og sutre litt.. for så å sove etter at vi har vært inne et par ganger og gitt smokk.. Fryktelig rotete, og lite forutsigbart for gullet.. Hvordan gjør dere det (og hvor gammel er babyen..)? Er dere "steinharde" på klokkeslettet? Hva slags leggerutiner har dere? (sang/lese/snakke/bade etc.)
Livmor Skrevet 11. juli 2006 #2 Skrevet 11. juli 2006 Vi er ganske strikte med klokkeslettet for når det er natta med gutten vår. Han er 9 mnd, men vi har hatt samme rutinen i flere mnd nå. For oss fungerer det helt klart best hvis vi overholder tiden ganske nøyaktig. Vet at andre babyer ikke er så vare på sånt, men det er ihvertfall gutten vår. Han legger seg ca kl 19 hver kveld. Vi prøver å være hjemme rundt kl 18 for å roe ned og ta det rolig fram til leggetid. Så klart, noen ganger er det ikke mulig, men det går som regel greit. Vi har innfunnet oss med at sånn må det bare være nå (heldigvis får vi mye besøk). Mellom 18.30 og 18.45 får han kveldsgrøt. Går på badet, skifter til nattøy, vasker ansikt, pusser tenner. Sier natta på stua til den som ikke legger før vi går opp på soverommet mens vi synger So ro lillemann. Legger han i senga, gir smokk og går ut. Han sovner som regel uten problemer. Her er det ingen soving etter 16 (helst). Kanskje dere kan prøve å kutte ut den siste blunden hos dere og heller legge henne enda litt før? Noen ganger sover de faktisk like lenge (om ikke lenger!) om morgenen alikevel. Syns dere det blir for tidlig kan derre jo prøve å skyve den siste blunden litt frem og vekke henne etter en liten stund. Lykke til!
Guttemamma x 3 Skrevet 11. juli 2006 #3 Skrevet 11. juli 2006 Vi er ikke rutinemennesker og er ikke så glad i å følge klokka. Vi har derfor ikke definert noe fast klokkeslett når Lillemann SKAL sove. Han har alltid fått sover når han er trøtt enten vi er hjemme eller borte. Etterhvert blir det et mønster på det likevel, men vi er altså ikke avhengig av faste legge-og-stå-opp-tider. Fordelen er at han har blitt et "flexibarn" som tåler ganske mye variasjon i hverdagen. Det går helt fint å ta ham med på ferie og besøk uten at han sover dårlig og blir grinete. Vi behøver aldri å takke nei til invitasjoner fordi det er "midt i leggetida" (Har sett en del spørsmål om det her inne). Han er 16 mnd nå og det går fortsatt helt fint uten klokke. Med eller uten klokke, husk at søvnmønster og søvnbehov vil forandre seg MANGE ganger i løpet av de første årene.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2006 #4 Skrevet 11. juli 2006 Hvorfor er det vanskelig å være hjemme til leggetid? Her er det kveldsstell kl 18 og i seng kl 19. Det er så godt innarbeidet at det er en sjønn fryd. Han er så trygg i sine utiner at det ikke gjør noe dersom det blir skippel heller en gang eller to. Men å ha en unge som drasses med hit og dit synes jeg er tull. For når man får barn, da m man prioritere barna og deres leggetider, synd trist leit dersom mamma må si nei til en invitasjon, men når det er en del av jobben som mamma. Når skal de med flexibarn ha rutiner da? Skal dere fortsatt takke ja til div invitasjoner og farte runt om når ungen begynner i bhg, på skole?
ruffen Skrevet 11. juli 2006 #5 Skrevet 11. juli 2006 Hmm..på desse sidene kan visst alt kranglast om.. ) Folk er forskjellige, også som foreldre. Nokon syns det er greitt å laga faste rutiner tidleg, andre ikkje. Hos oss er lillegutt sovetrøytt etter mat i 20.30-21.00. Han er 3 1/2 mnd. Ser foreløpig ingen grunn til å legga han tidlegare enn han sjølv vil. Det hadde sjølvsagt vore deilig med litt meir kveldstid for oss, men det kjem etter kvart. Det er tross alt ikkje så lenge han er baby. Men viss me har lyst til å reisa på besøk om kvelden, tar me bare lillegutt med oss og legg han i vognbagen. Ingen problem. Han søv godt gjennom litt bråk, og enser det knapt når me flytter han over i senga når me kjem heim. Det funker veldig bra for oss. Syns det er fint å kunne vera litt fleksibel sjølv om me har fått ein liten ein. ) Men som sagt...alle er forskjellige.
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 11. juli 2006 #6 Skrevet 11. juli 2006 Hei Gutten min er 5 1/2 mnd. og vi har hatt faste leggetider fra han var rundt 3 1/2 mnd. Han har da lagt seg mellom 18.00-18.30 hver kveld. Vi starter kveldsstellet og grøtspising i 17.00-17.30 tiden. Har gått veldig bra. Da han var mindre la han seg alt fra åtte til ni. (De første 2 mnd. hadde vi ingen rutiner på legginga tror jeg). Vi er ganske "strenge" på klokkeslettet til vanlig ja. Han er jo vant til å legge seg da, og blir kjempe trøtt hvis vi ikke gjør det. Når klokken begynner å bli 17.15 begynner jeg somregel å lage grøten. Så spiser han grøt og får vann til, pleier å kose leggene hans når han har spist opp, for det er han så glad i (lager go-lyder og får gåsehud). Deretter tar vi kvelds stellet. Så er det pupp og kos rett før jeg legger han i sengen. Så synger jeg to faste nattasanger, sier god natt og drøm søtt, og at jeg er kjempe glad i han. Vi skulle i bursdag en kveld. Dro hjemmefra kl. kvart over fem, og var fremme kvart på seks. Lillegull sovnet i bilen. På bursdagen var det mye styr, mange som skulle holde osv. Og han var kjempe trøtt. Vi dro derifra klokken sju, og tenkte at han kom nok til å sovne i bila. Det gjorde han langt i fra! Hyl skreik hele turen hjem stakkars. Var overtrøtt som bare det. Bestemte oss for at det skulle vi aldri gjøre igjen. Holder oss heller til rutinene:) Men for all del, så gjør det ingenting om han sovner hall åtte en dag. Det har bare veldig mye å si på omgivelsene rundt. Masse styr og tull så seint blir ikke sukkse her i huset:)
Gjest Skrevet 11. juli 2006 #7 Skrevet 11. juli 2006 Er så enig med deg. Vi har gjort det sånn med alle våre, de har sovnet når de har blitt trøtte hvor enn vi nå har vært og det har fungert utmerket. :-)
Lilleh Skrevet 11. juli 2006 Forfatter #8 Skrevet 11. juli 2006 Takk for flere erfaringer og "gjøringer". Vi fant ut i dag at vi fortsetter litt til med legging i ni-ti-tiden. Det har jo fungert flott! Hadde vært deilig med 18-19, og det får heller komme utover høsten når hun er eldre, vi har begynt med grøt, og det er mørkere ute.. Bør jo være på plass til barnehage/dagmamma eller "hva det nå blir" i februar..
Guttemamma x 3 Skrevet 11. juli 2006 #9 Skrevet 11. juli 2006 .. skjønte ikke den anonyme her jeg. Jeg har levd hele livet uten å være rutinemenneske og det fungerer helt fint. Har du aldri møtt mennesker som ikke er rutineorienterte? Er hele din omgangskrets helt like? Jeg omgås mange forskjellige typer mennesker både de som liker mye rutiner og vi som ikke liker det i det heletatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå