Gå til innhold

Navnefest

PetuniA *HøygraviD*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest noen debatter nedover her for å få svar på ha navnefest er. Hverken jeg eller min samboer er kristne,så jeg velger bort dåp. Men jeg tror jeg har gått glipp av hvordan man registrerer navnet på barnet? For det gjøres vel under dåpen? Jeg er ikke helt inni det her,men det må jo registreres i folkeregisteret før eller siden? Og det er ikke alle som har navn rett etter fødselen.

Så,jeg trodde navnefest var et alternativ til dåp for ikke troende,der man feiret og kunngjorde navnet? Eller er jeg helt blåst her? :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dåp/navnfest har ingen ting med selve navnet å gjøre. Man blir registrert i folkeregisteret før den tid.

Det er ganske mange år siden man fikk navn til dåpen- da presten sa "Hva

skal barnet hete?" Nå sier presten "Hva heter barnet!"

Man har dåp for å vie barnet inn i den kristene tro Og navnfest for å feire at et nytt barn har kommet til verden. Sånn er det i alle religioner og kulturer veldig vanlig å feire og marker alle overgangsriter i livet. I gamledager her til lands før kristendommen kom feiret man fødsel, overgangen fra barn til voksen (gjerne når jenta fikk mensen) I dag kalt konfirmasjon. bryllup og død.

Så man kan helt fint ha en "Navnfest" uten dåp og uten Humanetisk forbund.

Da er det vanlig å be inn familie og venner med mat og kaker For feire barnet.

Lykke til med ditt valg

Skrevet

Må si at jeg er litt overrasket over at det fortsatt er en del som tror at barna må døpes for å få navn.

Dåpen er som hun over meg skriver kun en velsignelse av barnet og barnet blir også medlem av kirka. Det har absolutt ingen ting med å få navn i dag.

Navnefest er en feiring for de som ikke er kristne men likevell ønsker å ha en fest for barnet, og ønske det velkommen til verden. Navnefest er kun et ord og egentlig ikke noe med at de faktisk får navnet. Men alle får jo navn når de blir født så det er jo derfor det heter navnefest.

Papirer for å registrere navn kommer somregel i posten etpar uker etter at barnet er født og da er det bare å fylle det ut og sende i retur og da er navnet registrert offentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...