Gå til innhold

Gjør jeg noe galt???Vil ha maange svar:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn egentlig. Jeg har ei lita på 7 uker.Er hjemme med henne alene på dagene.Det som er at jeg tar henne opp med en gang hun gråter så og si.Det er vel egentlig ikke så ofte hun gjør d da men. Jeg duller også mye med henne. Men nå kaller vennene mine meg for hønemor og sier jeg skjemmer henne ut. Gjør jeg virkelig det??har bare ikke hjerte til å la henne ligge å gråte.Men vil ikke gjøre noe feil heller.Kan jo hende jeg venter bittelitt før jeg ta henne opp da,mn ikke mye lenge.

En ting til.Når du og din mann har laget middag,om barnet da begynner å gråte,utsetter dere middagen da?Her spiser vi bare en om gangen når det skjer,mens den andre trøster/koser.Burde vi latt henne sutre mens vi spiser eller?(er mye sutregrining,lett å merke,hehe)

Jeg vil jo ikke hun skal bli bortskjemt heller,blir stress senere det da.Men har ingenting imot å gå å dulle med henne nå.Når skal jeg slutte å ta henne opp hvis det er greit jeg gjør det nå?Hva gjør dere?

mange klemmer og gjemmer meg litt nå,hehe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke man kan skjemme bort barna når de er så små. Hadde gjort, og gjør akkurat som deg.

Når det gjelder det å spise middag, gjør vi det det når snuppa har lagt seg. Det fant vi ut var det beste for oss, så får vi spise sammen, og hatt litt tid for oss selv før vi slokner helt....

Lykke til

Skrevet

Jeg syns ikke så små barn har godt av å gråte jeg...da Guro var såliten gråt hun også veldig mye, og hun ble tatt opp og kost med, skiftet bleie på, gitt mat...hva det nå var hun trengte.

Og babyer har et innebygd instinkt som forteller når mamma og pappa skal spise middag, slik at de kan beygnne å gråte akkurat da ;) Vi løste det ved at vi spiste middag senere, etter at hun hadde lagt seg...

Etterhvert har hun sluttet å gråte, og vi kan spise middag sammen, med henne i vippestolen ved siden av...

Syns ikke du skjemmer bort babyen din nei, husk at hun er liten og trenger deg! Man KAN ikke skjemme bort noen på for mye kos :)

Skrevet

Det er ingen som kan bli bortskjemt på kos og kjærlighet. Spesielt ikke 7 uker gamle babyer! Når babyen din gråter/sutrer, ta henne opp slik du gjør og kos med henne. Det er ingen av dere som får det godt av at du lar henne sutre bittelitt lengre før du tar henne opp. Stol på deg selv og gjør det du syns er riktig!

Her har vi spist på skift i mange måneder, babyen vil jo være med der det skjer selvfølgelig:) Vår lille madam er snart åtte måneder og hun får ikke ligge å sutre lenge før mamma eller pappa kommer og plukker henne opp - vi vil jo at hun skal ha det bra og være glad!

Lykke til videre - kos deg med å gjøre det på din måte:)

Skrevet

Når de er så små så gjør du etter min mening helt rett i å ta henne opp så fort som du har muligheten. De trenger å føle seg trygge. Her kunne vi bare spise en om gangen i den alderen der, men så fikk vi vippestol og da godtok småen å sitte der mens vi fikk spise samtidig. =) Du gjør ingenting galt ihvertfall... At du blir kalt en hønemor kan jeg ikke fatte og forstå når ungen ikke er to mnd engang! Du er jo hele verdenen hennes nå! Gjør det som er rett for dere! Jeg synes du høres ut som en veldig omsorgsfull mor jeg! =D

Skrevet

Du gjør ingenting galt. Hun er såpass liten at jeg tror ikke hun sutrer bare for å sutre. Har ei på 7 mnd og NÅ sutrer hun for å få oppmerksomhet. Gjør som du gjør. Følg instinktene dine. Eneste resultatet du kan få er at du får ei trygg og god jente som vet at mamma og pappa er der for henne :)

Skrevet

Hei på deg!

Jeg syntes ikke du gjør noe galt!

Og jeg syntes heller ikke det går ann å skjemme bort små babyer, det kan man begynne å tenke på når di blir litt større...

Det gjør jo ingenting om di ligger å suttrer litt! så lenge det ikke er hyl og vræl lenge uten at noen tar dem opp og det skjønner jeg at ikke skjer hos dere :) Så ingen grunn til bekymring, prøv å ikke la deg stresse av smågrin og suttring (vet det ikke er lett;) og om du liker å ta henne opp så blir hun ikke bortskjemt av den grunn!! hun er enda så liten at di kan ikke få nok av kos og nærhet! Prøv å finne en balanse som passer dere best. ikke slit dere ut.

Nå har jeg vært alene med mi tulle stort sett hele tiden, så middagen her har mått vente til stadigehet, eller så har jeg lært meg å spise med en hånd hehe.. nå som hun er blitt litt større, 3,5 mnd! sitter hun i vippestolen sin ved siden av meg eller oppå bordet mens jeg spiser! Har du prøvd det?

Tar hun smokk? di roer seg gjerne da, hvis hun får sitte/ligge i nærheten av dere mens dere spiser eller gjør andre ting.

Lykke til :o))

Klem

Skrevet

Ååååå,takk:)dette var godt å høre:)følte meg mye bedre nå,hehe:)

klem HI

Skrevet

Jeg leste ikke svarene du har allerede faatt da saa det kan jo hende alle sier det samme. I mitt hus saa duller jeg da like mye med barna mine som du gjoer. Jeg liker ikke at mine graater, og vesla og soennen min foer det ble plukket opp naar de graat. Med middagen saa spiser vi da en av gangen skulle hun vaere litt survete. Faar ikke spist godt jeg naar jeg maa hoere paa surving eller liknende, da blir det ihvertfall stress spising paa meg=)

Tror ikke du kan bortskjemme barn som er saa smaa. Gjoer som du synes er best, og saa faar du bare si ifra til vennindene dine at du vil gjoere det paa denne maaten...

Klemmer fra

Skrevet

I følge helsesøsteren vår er det ikke mulig å skjemme bort et barn på bare 7 uker! De skjønner ikke konsenkvensene av sine handlinger ennå så de kan ikke bli bortskjemte når de er så små.

Skrevet

Eg gjør akkuratt det samme som deg, duller og koser med gutten min på 9 uker hele tiden og alle kaller meg hønemor. Men du skal ikkje bry deg med det. Siterer fra en bok jeg har som heter alt om barnet: " Babyer som får mye opmerksomhet fra voksne, blir slett ikke bortskjemte, de blir tvert imot mer tilfredse og mindre kravstore enn babyer som har foreldre som rasjonerer på oppmerksomheten"

"Selskap, oppmerksomhet og kos er reelle behov, like reelle som fysiske behov. Uten mat og varme vil hun ikke overleve, uten kontakt og oppmerksomhet fra de voksne vil hun ikke utvikle seg til et fullstendig menneske."

Eg har god tru på at det er derfor gutten vår er så tilfreds, legger godt på seg og sover hele natten. Fordi han har det kjempe bra med to foreldre som han vet kommer når han lager en lyd:)

Skrevet

Helt enig med alle over, det går ikke an å skjemme bort så små babyer.

Da gutten min var så liten reagerte jeg med en gang han sutret/gråt, og nå er han 3,5 mnd, og sutrer nesten ikke i det hele tatt! Men sutrer han nå, kan han vente litt, uten at det gjør noe, og er en trygg og blid gutt...

Vi SKAL være hønemor når babyene er så små, det er vi som lærer de hvorvidt verden er en god plass å være eller ikke.Og hvis vi følger instinktene våre, så tar vi opp ett gråtende barn, uansett...

Skrevet

Vi har gjort ting på same måte som du/dåke. Ein så liten baby kan ikkje bli bortskjemt. Den skjønar heller ikkje kvifor den ikkje blir tatt opp.

Ein baby på 7 veker har ikkje nok erfaring til å skjøne at ho kan skrike på trass, for å bli tatt opp. Når ho er så liten er det å skrike den einaste muligheten ho har til å kommunisere med omverda. Ein liten baby skrik ikkje på trass, men fordi det er noko ho ikkje er fornøgd med. Og det kan vere så mangt... Ho kan vere sulten, trøtt, kjede seg, ha behov for kroppskontakt eller underholdning osv osv.

Eg trur at babyar som blir tatt opp når dei skrik blir veltilpassa ungar når dei blir større, fordi dei har lært av erfaring at folk bryr seg når dei har behov for noko.

Eg innbiller meg og at ungar som ligg aleine og skrik mykje (altså ikkje eit par minutt no og då) kan bli meir apatiske, fordi dei blir vant til at uansett kva dei gjer, og korleis dei prøver å få oppmerksomhet hjelper det ikkje.

Når babyen blir eldre lærer du å høyre forskjell på gråten. Vi tar ikkje opp guten vår når vi har lagt han for kvelden om han ligg og sutrar/grin litt når vi høyrer at det er fordi han er trøtt, og har problem med å finne søvnen. Då får han ligge eit par minutt før vi går inn til han. Viss han har vondt nokon plass eller virkar uttafor, tar vi han opp. Han er 9 1/2 mnd forresten.

Det blir lettare å bestemme når ein skal ta babyen opp og når ein ikkje skal gjere det etter kvart som dåke blir bedre kjent med kvarandre. Men inntil dess, er det beste du kan gjere for babyen å la ho merke at du bryr deg, og at ho får respons på kommunikasjonen sin. Så for å svare på spørsmålet ditt: Nei, du gjer ikkje noko gale!

Skrevet

Åh, jeg er glad du har fått så mange gode svar! Jeg er helt enig med alle! :)

Jeg har alltid tatt opp gutten min med en gang han har "laget lyd" som jeg har pleid å si.. Og jeg har fått en gutt som sutrer utrolig lite pga. dette! Men det krever sitt å hele tiden skulle være tilgjengelig, og droppe det man har i hendene fordi babyen våknet eller fordi babyen er lei av å ligge på gulvet, og til tider blir man veldig sliten.. men jeg ser jo på ham hvor utrolig bra han har det, hvor fornøyd og trygg han er. Og da er det SÅÅÅ verdt det. Han er straks 8,5 mnd forresten.

De gangene jeg har latt ham sutre er f.eks. når han har holdt på på gulvet og 'klagesutret' mens han prøvde å få til noe, f.eks. dra seg opp på armene eller snu seg rundt.. Men når han har sutret TIL meg, og ellers kommunisert at han vil ha oppmerksomhet eller vil få komme opp så har jeg alltid "hørt etter".. Og jeg synes at resultatet er at jeg har en gutt som hører etter også, og som skjønner veldig mye av det som foregår rundt ham. Og som selv slutter å grine etter få sekunder fordi han er så vant til å bare grine noen sekunder før det er noen der og "fikser problemet"! (Det er utrolig deilig i butikker og ute blant folk at han selv stopper i stedet for å hyle trøstesløst leeeenge!! :) )

Men det du vil se etterhvert er at siden dere er så flinke til å gi henne respons så vil hun sannsynligvis ikke sutre og grine uten grunn når hun blir større.. Nettopp fordi hun ikke blir lært opp til at det sutring og grining som må til for å komme igjennom.. Synes det som ble skrevet lenger oppe av hun som refererte fra en bok var VELDIG bra! Akkurat sånn jeg opplever det med gutten min.

Så ja... mye mas bare for å si at jeg er enig :)

Skrevet

Det høres ut som de fleste mødre gjør.

Jeg gjorde det på begge to.

Du gjør ikke noe galt, fortsett å være god mor du.

Hlet naturlig å reagere med å ta den lille opp, etterhvert blir det bedre.

En ting er sikkert at de små har "middagsradar" uansett klokkeslett du har middag på så våkner de hvis de sover og forlanger oppmerksomhet....

Klem fra meg

Skrevet

jeg tar også alltid opp jenten min når hun skriker...jeg orker rett og slett ikke la henne ligge.. når hun skriker på det meste , så bysser og bysser jeg som bare det....må si at det stikker i hjerte mitt når hun skriker...jeg syns ikke så små babyer har godt av å ligge å grine... så jeg tar henne alltid opp.

det med maten..hehe..sånn er datteren vår og..uansett når jeg skal spise, så våkner hun...hehe..det har blitt litt bedre nå (er to mnd)...men vi gjør som dere...en av oss spiser mens den andre duller med henne...ev har henne på fanget...i begynnelsen hadde jeg alltid henne på fanget mens sambo skjærte opp maten for meg..hehe..

Skrevet

Synes du gjør alt riktig, jeg! Det er jo sånn en god mor er :) Ingen barn kan bli bortskjemte med "for mye" kjærlighet! Kjenner til det der middag...typisk at de våkner eller griner/sutrer da.. ;) Prøv å legg henne under babygym eller gi henne noen spennende leker mens dere spiser.. Hmmm...det har nå som regel endt med at vi har spist "på skift" vi...

Lykke til! Høres ut som du er en flott mamma for din søte lille:)

Skrevet

Jeg synes ikke du gjør noe galt.

Overalt leser jeg at barna ikke kan skjemmes bort når de er så små. Den oppmerksomhets-griningen har på en måte ikke kommet enda. Vesle jenta mi gråter når hun blir sittende "alene" i en vippestol, og da ønsker hun nok bare å ikke være alene. Men som sagt, de kan ikke skjemmes bort når de er så små. Og jeg har også hørt at man ikke skal la de gråte for lenge, fordi de da blir vant med at de ikke er "viktige nok". Og de vil da etterhvert få et sånt mønster, at de hele tiden må gråte for at noen skal kose med de. Positiv oppmerksomhet ved negativ oppførsel.

Når vi spiser middag, og gullklumpen er våken/sutrete, holder vi henne annenhver gang vi også :) Han spiser og jeg holder, og motsatt. Dette er ikke noe farlig når de er så små, men man skal jo ta sine forhåndsregler når de blir større da. Da kan de ikke få oppmerksomhet HELE tiden :)

Det er viktig å gi barnet nok oppmerksomhet, slik at det slipper å gråte for å få mere, hvis du skjønner. Barn kan vel ikke bli bortskjemte med kos, det er jo derfor de er laget :) Kosekosekose!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...