Anonym bruker Skrevet 10. juli 2006 #1 Skrevet 10. juli 2006 Jeg bærer jenta mi endel i bæresele, og da står jo beina utover til hver sin side, og hoftene "bendes" litt ut til hver sin side. Jeg har hørt at dette skal være bra for hofteleddene til barnet. Kan noen avkrefte eller bekrefte dette? Og hvis det bekreftes, forklare meg hvorfor? Håper det er noen med fagkunnskap som slår til og svarer her for dette lurer jeg fært på!
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2006 #2 Skrevet 10. juli 2006 Egentlig så har jeg ikke peiling, men jeg vil nevne noe likevel... Dersom babyen din har hofteskade (slik de oppdager rett etter fødselen) så får hun en pute mellom beina som hun skal ha der en stund (flere måneder) og da blir beina i den stillingen du beskriver her. Så det kan ikke være skadelig iallefall tenker jeg...
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2006 #3 Skrevet 11. juli 2006 Det er de babyene som er født med hofteleddsdysplasi (kula på lårbeinet sitter ikke optimalt i hofteskåla) som skal behandles med beina "utover". De får en spesialtilpasset pute som gjør at hofteleddet hjelpes i posisjon slik at problemet rettes. Dette bruker de som oftest i ca 4 måneder, og da er de fleste bra. Dette sjekkes ut ved spesielle bevegelser som legen gjør på barsel. Så spørres man alltid om det er spesielle hofteproblemer i familien. Seteleie disponerer også for HD. Dersom babyen er i risikosonen, tas det er ultralyd for å sjekke hoftene. Som du skjønner er det ingen grunn til at man skal passe på denne stillingen til barn uten disse problemene. Men bæresele er koselig da, så lenge det ikke blir alt for lenge om gangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå