Anonym bruker Skrevet 10. juli 2006 #1 Skrevet 10. juli 2006 Sønnen vår (som er storebror til 1,7 årig bror) er innimellom en stor utfordring. Han er verdens søteste, og godeste, men sliter innimellom med det jeg tolker som vilje og følelser. Han kan være skikkelig sur, alle forslag morsomme som rutinemessige ting blir tatt i mot med et vil ikke. Mange ting må han, og da blir det hyling og skriking. Han skriker høyt og lenge og føler seg tydelig urettferdig behandlet. Samtidig ser vi at han er mer sårbar i avskjedsituasjoner. Noen som har noen råd, eller forklaringer slik at det blir lettere å forstå han? Jeg har en hypotese på at mamma har ny baby i magen (nr 3) og har vært for dårlig til å bidra i hverdagene i nesten 3 mnd. Nå kommer hun på banene igjen.
frukt Skrevet 13. juli 2006 #2 Skrevet 13. juli 2006 Tror det er tøft å være storebror av og til, og når mamma i tillegg venter nr. 3, så blir det nok litt mindre oppmerksomhet enn ønsket. En løsning kan være å holde på de vanlige rutinene samme hvor upopulært det kan synes å være. Prøv også å ha litt kosetid sammen med bare 4-åringen hver dag. Snakk gjerne om barnets situasjon ved leggetid, si at du forstår at det er tøft å måtte dele på mamma, men at du er like glad i alle barna dine. Si at han har du jo hatt lengst også....Det kan kanskje gi ham en god følelse:-)
Gjest Skrevet 11. august 2006 #3 Skrevet 11. august 2006 Jeg går for den klassiske, jeg. Gi ham MASSE ros og oppmerksomhet når han er grei. Når han lager leven og skriker og vil kontrollere situasjonen på den måten, så ikke gi ham oppmerksomhet. Lag en tenkestol i gangen (eller et sted der det skjer lite og er kjedelig) som han må sitte på når han er sur og gretten og ikke gjør som han får beskjed om. Her brukker vi tellemetoden. "jeg teller til 10, og hvis ikke du gjør som jeg sier, så blir det tenkestolen": Nå er den så innarbeidet at vi bare trenger å begynne tellinga. Kan ikke huske sist vi tellet til mer enn 4-5. Det er også viktig måten du legger frem ting på. F.eks, ved påkledning. Hvis du sier, mens han ser tv, eller leker, at "kan du komme og kle på deg?" Eller "skal du høre på mamma nå?" Still ikke spørsmål om ting han ikke kan velge. Du kan si til å begynne med at "om 2 minutter vil jeg at du skal gå og kle på deg." Du må da få bekreftet at han hører hva du sier. Ikke "er det greit?", men "hørte du det?" . Begynn der, så skal du se at dette vil forandre seg. En 4 åring skal ikke få lov til å være humørsyk, selv om han har fått 2 søsken etc. Han skal få slippe å ha disse svingnigene, og det må dere hjelpe ham med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå