Gå til innhold

Kleskode i sommerbryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager om jeg tar opp gammelt tema, har ikke vært her så mye...

Hvilke kleskode har dere som gifter dere om sommeren satt? Når jeg først ble "overtalt" til å ha sommer isteden for vinterbryllup, syns jeg det skal være lov å ha lys dress siden det kan være varmt. Sommer innbyr til mer uformelt bryllup syns jeg. Men foreldrene mine ble lettere negativt overrasket over denne ideen. Jeg syns de kan takke seg selv, for jeg vill opprinnelig ha storslagent gotisk bryllupp i februar! Noe må da vi bestemme uten at det blir dårlig samvittighet?

Si at det er vanlig med lys dress i (humanetisk) sommerbryllup da! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns dere skal gjøre akkurat som dere vil jeg :-)

Selv syns jeg det er fint med lyse dresser på sommeren.

Sambo skal ha mørk bukse, men lys jakke, vest og skjorte.

Veldig stilig :-)

Husk at dette er deres dag og syns ikke dere det er noe særlig med svart dress så dropper dere bare det.

Fetteren min giftet seg i en drivende hvit smoking for et par år siden og det var veldig fint :-)

Skrevet

Vi gifter oss i august og har satt klesskode; mørk dress/smoking. Rett og slett fordi de fleste har mørk dress og de skal slippe å kjøpe en lys dress for å komme i vårt bryllup liksom.

Men jeg også syns dere skal få gjøre som dere vil. Dresskode er vel mer en retningslinje sånn at folk ikke kommer i vanlige bukser osv. Har sett det også jeg:)

Skrevet

Jeg syns det er litt over grensen å sette så klare krav til kleskode. Mener du virkelig at mannfolka må ut og kjøpe seg en lys dress kun fordi at de skal i ditt bryllup? Det er jo ikke mange som har en lys dress hengende i skapet. Nei, jeg syns at fokuset blir feil når dere velger å sette slike krav. Det er dere som skal gifte dere, og kan derfor ha på dere nytt og flott tøy. For meg høres det veldig dumt ut at dere skal måtte henge med nebbet på en slik dag, bare fordi de fleste mannlige gjestene kommer i mørk dress. Men jeg er enig i at en må sette krav til pene klær, og da er vel koden vanligvis mørk dress for mannfolka. Få fokuset over på det som er meningen - dere skal gifte dere! :)

Skrevet

Du anonym, du tuller eller? :-) Hvorfor er du anonym forresten?

Man har jo kleskode i invitasjoner for å signalisere stilen på brylluppet, og at gjestene skal slippe å lure på hva de skal ha på seg. Du har kanskje ikke hørt om kleskoder? Mørk dress er vanligvis regnet som det "minst pynta", ergo vil lys dress tilsi nærmest uformelt.

Jeg mener dessuten at kleskoder gjerne tolkes som "minstemål". Det vil si at når vi skriver lys/mørk dress (som jeg regner med vi gjør) så vet gjestene at de egentlig kan ha på seg hva de vil som er penere enn joggbukse og dongeri. Har de lyst til å ha bunad, smoking, militær så kan de gjerne det, men så vet de at det er fare for å føle seg overpynta.

Lys/Mørk dress vil også signalisere til damene at de kan ha både kort og lang kjole, så jeg syns ikke vi setter særlig krav til gjestene, tvert imot!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...