Gå til innhold

plutselig gruer jeg meg til ferien....

Anbefalte innlegg

Skrevet

og ja! jeg vet at det er jeg som er problemet!!!

i morgen er det meingen at vi skal reise til min gamle bestemor på snart 95 år. mine foreldre og søster med familie har leid hytte i nærheten av der hun bor og vi skal bo der noen netter. jeg har vel aldri gledet meg veldig til¨å bo så tett på familien, men jeg vil virkelig treffe bestemor. hun er gammel og det er 4 år siden sist jeg så henne. og siden vi har ganske dårlig råd er vi jo heldige som kan bo gratis på denne hytta.

men i går mistet jeg plutselig helt lysten til å reise!! jeg og mannen har et fellesbarn på ca 1 år og han har en datter på 5 år. vi sklle reise alle fire. nå føler jeg det bare som et ork alt sammen. ser for meg at pakkingen blir kaos, bilturen på 8 timer (kanskje med overnatting halvveis) bare blir mas og at hele oppholdet vil bli et mareritt...

den ene grunnen er noe så enkelt som været. det er spådd dårlig vær og jeg er redd vi blir sittende mye inne. jeg klarer ikke mange dager tett på familien!!

den andre grunnen er stedatteren min. jeg vet rett og slett ikke om jeg ønsker å ta henne med til bestemor... hun kjenner familien min godt, men hun har ikke møtt den siden av slekta før. hun er bortskjemt, har ikke vanlig folkeskikk og er umulig å prate til. hun maser og maser, skiker og hyler, sier stygge ting til andre. eier ikke respekt for andres ting... osv.. hvis noen prøver å si noe til henne ler hun dem rett opp i ansiktet og fortsetter som før eller blir sur.. hun er værre enn en tenåringsjente. forhåpentligvis en periode som går over, men akkurat nå er hun slik.

må legge til at jeg egentlig har et godt forhold til henne, men at jeg har vanskelig for å takle slik hun er nå. og det er avnskelig å gjøre noe med det sidenb hun er hos oss så sjeldent. moren blir rasende hvis hun hører at jeg eller faren har irettesatt henne. vi gjør det jo likevel når det er nødvendig, men det er ikke enkelt. det vanskelige er at jeg vet at om det var min egen datter som var slik hadde vi sikkert reist uansett. men nå vet jeg ikke... kanskje vi heller skal reise til bestemor en gang vi bare er tre? men det er bare nå vi har mulighet denne sommeren og siden bestemor er så gammel vet man jo ikke hvor lenge hun lever. jeg syns det hadde vært veldig vondt om vi ikke får besøkt henne en siste gang...

uff det er vanskelig dette her. og det er jeg som må bestemme siden mannen min reiser hvis jeg vil...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dra alene.

Siden din mann ikke er istand til å oppdra sitt eget barn , så får dere ta konsekvensen av dette.

Hvis ungen ikke er oppdratt slik at barnet ikke kan være sammmen med andre folk så får du være beinhard og si at de to får være hjemme til mannen din har fått til litt folkeskikk på jenta.

Din mann er faren og skal kunne forlange en oppførsel av barnet som er forenelig med normal sosial adferd.

Det spiller ingen rolle hva biomor skriker og hyler om.Så lenge barnet er hos dere må det følge deres regler.

Har ikke din mann skjønt det , så får de to være hjemme til han har skjønt at han faktisk er med på å oppdra sitt eget barn!

Skrevet

skulle virkelig ønske jeg kunne dra alene. men jeg kjører ikke bil så det blir uaktuelt. syns det er helt forferdelig at det skal være slik, hun er jo bare ei lita jenta men litt må man vel kunne forvente... ???

vet nå at det ikke blir tur til bestemor i sommer. jeg syns det er kjempetrist! vet ikke om hun lever så mye lenger, blir vopndt hvis hun blir borte uten at jeg får sett henne. vet hun gleder seg til å møte det ferskeste oldebarnet sitt.

men jeg vet at vi ikke vil klare en slik tur uten masse krangling. og siden vi skal bo sammen med andre vil det ødelegge masse for dem også.

håper mannen min kan ta med seg den eldste datteren sin på telttur eller hyttetur, hvis ikke blir dette to veeeldig lange uker.....

HI

Skrevet

Du får til det du vil.

Du kommer alltid til å angre på at du ikke besøkte din bestemor.

Ønsker du virkelig å treffe henne så får du det til.

Få noen til å hente /bringe deg event ta toget/ flyet og få noen til å hente deg.

Ingenting er umulig hvis du virkelig vil noe.

Dette er virkelig kanskje din siste sjanse.

Jeg jobber på sykehjem og jeg ser hver dag sorgen over at man ikke rakk det siste møtet.

Jeg ser også sorgen over å ikke få sett alle sine før man dør .

Du har flere enn deg selv og din mann å ta hensyn til her.

Kom deg av gårde , ellers vil du angre hele livet.

Skrevet

takker for svar!

etter å ha tenkt litt, særlig på at det kanskje er siste mulighet til å få se bestemor, har vi bestemt oss for å dra likevel! :-)

det er verdt frustrasjon over stedatteren det syns jeg. hun er den hun er og vi får prøve å ha en fin tur alle sammen. hun er ikke enklere å ha med å gjøre om vi blir hjemme...

så nå pakker vi bilen og reiser i morgen tidlig. krysser fingrene for at vi alle kan kose oss!!

here we come bestemor.... :-D

HI

Skrevet

Ønsker deg lykke til med reisen først og fremst!

Og vil bare si at barnet på 3,5 år er en normal jente. Hun tester grenser og når hun er hos dere, deres grenser. Dere har lov til å både gi koreks og konsekvenser. Uten at mor har behov for å få vite, eller grunnlag for å blande seg.

Ta det opp med mannen din, og så setter dere opp regler dere vil skal gjelde hos dere.

Og til denne gamle bestemoren, så vil nok hun ta jenta på en fin måte, om du og faren tillater bestemor det. Gamle mennesker har ofte en helt annen måte å si ting på som gjøre at barn hører. Om ikke, så kan du og far ha en avtale om at han tar henne med ut i noen minutter. Ikke lag for mye oppstyr, bare si ifra at hun trenger en luftetur.

Trygt for dere, og ikke minst trygt for barnet, som jo kommer til fremmede. Og som merker at du også er litt beklemt pga familie/bosituasjon. :)

Skrevet

Jeg har en tante som er stemor til to gutter. Mine besteforeldre, min tantes foreldre, er gamle og til dels slitne. Så presterer denne tanta mi å dra med seg egne barn og stebarn og camperer hos besteforeldrene mine i 7 dager! Dette var på kanten av hva familie forøvrig fant forsvarlig. Så ja, i enkelte tilfeller lar man stebarna være igjen. Her skulle tante fått tatt med seg sine barn og sin mann for å besøke sine gamle foreldre, og da kan man ikke på død og liv si at stebarna skal være med fordi de er en del av familien. Disse barna kjenner ikke disse gamle menneskene.

De gamle var slitne og bestemor ble regelrett syk etter besøket. Hun sa rett ut at det ble for mange unger for henne på sine gamle dager, men at det var hyggelig å møte sine barnebarn. De stebarna nevnte hun ikke med et ord.

Her skulle man latt de gamle og deres behov komme først, gleden over å treffe datter og svigersønn samt barnebarn. Men prisen for å få lov til dette var å finne seg i å ha huset fullt av fremmede barn - fremmede for dem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...