Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt lettet da jeg leste innlegget ditt om at din 9,5 mnd gamle gutt endelig åler seg fremover. Jeg har nemlig ei snart 8 mnd gammel jente som ikke sitter selv eller viser tegn til å åle seg verken fremover eller bakover (bare rundt og rundt). Blir litt stresset av å lese alle innleggene om disse små som kan sitte, åle seg og krabbe...

Når satt gutten din selv? Viser han tegn til å krabbe?

Mener å ha snappet opp at gutten din heter Ask, forresten. Jenta mi heter Embla nemlig:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei..eg er ikke ranveig, men svarer deg alikavel... jeg tror nok ikke at din baby er unormal..det er nok sånn at det man skriver om her er når barna klarer noe..det er jo litt skrytete her..

Skrevet

Hey, då har vi DET radarparet til saman vi då... Ask&Embla :o)

Berre ikkje la deg stresse av kva "alle andre" babyar gjer, vi utviklar oss alle i forskjellig tempo.

Eg har nok (desverre?) "synda" litt, og latt Ask sitte oppreist sjølv om han ikkje klarte å sette seg opp sjølv. Han hadde nemlig god balanse frå han var 6 mnd, og sat heilt fint uten å velte kort tid etter. Så det er nok litt av grunnen til at han har vist lite interesse for å prøve å sette seg opp sjølv. For det gjer han nemlig ikkje enno.

På 8 mnd kontrollen vr først gang han ålte seg bakover (var tydeligvis glattare på helsesøster sitt kontor enn heime på stovegolvet vårt), men det var heilt utan kontroll. Her heime har han snurra rundt og rundt fram til han var ca 9 mnd. Den siste mnd kanskje, har han prøvd å få beina inn under kroppen, men han prøvar stor sett berre når han ligg i senga. Kanskje fordi det er lettare å "få tak" der. Lett å sparke ifra i madrassen. I dag hadde han rompa i véret fleire gongar på golvet og, men problemet er at når han først har fått beina under seg, så prøver han ikkje å krype, men å reise seg. Så då går han rett på trynet, stakkars... Er spent på om han kjem til å krype før han begynner å gå. Når han sit på golvet sparkar han seg litt framover/bakover, men ikkje særleg kontrollert, og han reiser seg opp om han får tak i ein kant som er passeleg. Og så har han begynt å bøye seg framover så han kjem over på alle fire, før han legg seg ned på magen. Klarar ikkje å stå på alle fire.

Viss ikkje vesle Embla har antiskli-sokkar kan det vere lurt å kjøpe det, Ask får langt bedre tak med føttene når han har sånne sokkar på, eller når han er barbeint. Vanskeleg å prøve å sparke seg framover når føttene berre sklir på golvet.

Ellers er det lurt å gjere som eg; ta utviklinga til babyen med knusande ro. Babyar er like forskjellige som voksne, og vi har alle noko vi er flinkare til enn anna. Ask er f.eks. flink finmorotisk (pinsettgrepet var i boks ved ca 7,5 mnd, og no prøver han iherdig å ete med skei). Så det at han ikkje kryper bekymrar meg ikkje eit sekund. Det kjem etter kvart.

Skrevet

Slapp av,her går det også treigt!

Han er 8 mnd sitter ikke og åler seg heller ikke:)

(er litt etter motorisk pga KISS,men det tar han igjen på andre måter)

Som nevnt av anonym så er det først når babyene klarer noe,at mammaene skryter,men det er jo greit-man har lov til å være stolt:)

Skrevet

....sorry at jeg gikk inn på denne tråden,bare har litt sansen for Ranveig-måtte bare titte å se hva du lurte på....hi,hi...

Skrevet

Hei:-)

Jeg er heller ikke Ranveig, men svarer likevel jeg også. Min sønn er 11,5 mnd og har nettopp begynt å åle seg framover, han har ålet seg bakover en mnd tid. Han kunne ikke sitte fjellstøtt før han var 10,5 mnd, men nå setter han seg opp selv og prøver å reise seg opp langs kanter. Plutselig fant han ut at han skulle greie alt på en gang:-)Han er en ganske bedagelig liten type, men har vært litt bekymra jeg og. men vi får innse at de er forskjellig, noen er kjappe mens andre har litt bedre tid:-)

Skrevet

Takk for svar!

Lar meg i grunnen ikke stresse veldig, men har blitt litt forundret over hvor tidlig ute mange er i forhold til snuppa mi. Men som du sier, Ranveig, vi utvikler oss alle i forskjellig tempo! Jeg krabbet for eksempel ikke før jeg begynte å gå i ett-årsalderen, så det kan jo hende lillemor er arvelig belasta?:) Som førstegangsmor er det lett å falle i fella å sammenligne sitt barn med andre barn, noe jeg i utgangspunktet mener blir helt feil. Jeg har lest så mange innlegg her om babyer som er tidlig ute med mye at jeg rett og slett synes det var litt godt å lese om babyer som er mer som min.

Jeg gleder meg (og gruer meg litt) til Embla begynner å åle seg, å krabbe og etter hvert å gå. Mest fordi jeg syns det er spennende å følge med på utviklingen, ikke fordi jeg mener det er "på tide". Det er bare så herlig å være der og se alle skritt på veien!

Embla er som Ask, helt utrolig på finmotorikken. Hun plukker på vaskelappene på alle lekene sine (noe hun har gjort i flere måneder nå) - og her om dagen lå hun kjempelenge å plukket på øyenvippene mine! Litt av en fingernem frøken dette:)

Du må si ifra når Ask krabber, Ranveig, det blir artig å høre om!

Skrevet

Jepp, eg skal nok holde deg oppdatert :o) Er alltid stas når dei lærer noko nytt, så ein må jo skryte litt...

Artig å høyre at Embla er flink finmotorisk og, det er vel berre slik då, at alle har sine ting dei er spesielt gode på.

Eg var forresten seint ute med å gå, var vel 15 mnd. Og søstera mi og tanta mi kraup aldri. Tante ålte seg på magen, søstera mi sat på baken og humpa seg framover. Er mange ulike måtar å kome seg fram her i livet :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...