Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt på 6 uker vil spise heeele tiden, han kan spise 10+ ganger i døgnet og ligge i en halvtime i slengen. Sambo har ikke vært særlig flink å hjelpe til hjemme, han har tatt oppvasken kanskje 2 ganger, ikke vasket klær en eneste gang, og det eneste han har laget av middag er en pizza i ny og ne. (han har hatt fri siden lillegutt ble født...)I tillegg fullammer jeg, så det slipper han og, for ikke å snakke om at han ikke hærer å skifte bleier så ofte. Urk, dette var jo verre enn jeg trodde når jeg leser det selv :S

Jeg er utslitt. Jeg klarer såvidt og le lengre jeg er så utmattet... Lurer nå på om melka kan bli borte av dette? På toppen av det hele sover nesten ikke lillegutt om dagen, så jeg får i meg minimalt med mat... Må dulle og dalle med han heeele tiden. Jeg er så sliten jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.

Hjeeeelp meg noen :(:(:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sørg for at sambo hjelper litt mer til. Han har jo tross alt fri.

Deretter må du sørge for å spise og drikke rikelig med vann.

På kvelden for at du skal få deg litt hvile ville jeg begynt å gi en flaske med tillegg. Nå vet jeg ikke hvor stor gutten er, men jeg har flere venninner med gutter som er "umulig" å mette. De begynte alle tidlig med en flaske tillegg på kvelden.

Skrevet

du MÅ snakke med samboern din, få han til å forstå at dere har vært 2 om å skape dette lille vidunderet, og må også være 2 om å følge han opp. Dette innebærer alt av stell. er jo ikke så mye pappaen kan gjøre når det gjelder mating,enda, men alt det andre MÅ han jo hjelpe til me.

Har dere snakket sammen om det, og du har fortalt han hvor sliten du er? Han må da se at du ikke får i deg mat, at du faktisk ikke gjør annet enn å dulle med ungen?

Det kan hende han føler seg litt overflødig når han ikke kan gi ungen mat, og siden han også spiser så lenge som du sier, er jo dette omtrent mesteparten av dagen.

Jeg må bare spørre deg, når får du tid til å dusje, vaske klær, lage mat, rydde hus ol? får du hjelp til rydding og sånnt av sambo?

Skrevet

Det er jo der problemet ligger, jeg gjør mesteparten av disse tingene så og si alene. Må mase for å få hjelp, så det ender med at ejg tir stilt og ordner det selv for å unngå dårlig stemning. Resultatet er = ingen tid til meg selv.. Tok meg en dusj idag og da var d 3 dager siden sist.. Jeg vet det virker sprøtt, men jeg lyver ikke =/ Ja jeg har tatt d opp med han, men da blir han bare sur virker d som.. Så gjør han kanskje litt i en dag, for så å ikke gjøre en dritt den neste. Nå er han begynt på jobb, så nå føler jeg hvertfall ikke jeg kan mase. :( Altjeg ber han om er liksom et ork...

Skrevet

Samboeren din MÅ hjelpe til! Det eneste du skal gjøre er å amme og dulle, han kan gjøre alt annet - inkludert å skifte bleier! Mannen min sa at han var glad for å kunne gjøre disse tingene, det er jo liksom begrenset hvor mye de kan hjelpe til med en baby som ikke tar flaske, og da følte han at han bidro.

Skrevet

Oj, oj. Du MÅ få mere hjelp fra sambo, ja!!

Prøv om du kan få til litt struktur på måltidene. Vær helt sikker på at han er 100% mett før han legges til å sove. Ofte sovner de små nurkene lykkelige ved puppen, for så å våkne igjen etter en halvtime og vræle etter mer fordi det ikke var "helt fullt"... ;)

Har du lest Barneboka av Anna Wahlgren. Hennes "oppskrift" har i alle fall hjulpet meg gjennom fullamming av to barn. Og det funket.

Litt av det andre hun skriver tar jeg med en klype salt, men metoden for å få baby "proppfull" av mat, for så at de sover 2.5 time har funket på begge mine.

Men først: få hjelp!!

Skrevet

Her i huset drives det også med amming hele tiden, mini kan spise godt hver time han deler av dagen, og amming hver 2 time på natten er fortsatt standarden her. Puh! MEN jeg har en samboer som er kjempeflink til å hjelpe, vet ikke hvordan jeg hadde klart meg i din situasjon, synes du er kjempeflink jeg!

Tving typen din på banen, det er jammenmeg ikke bare din jobb å få ting gjort, hverken med barnet eller ellers. Ha husmøte, og sett opp arbeidsliste på kjøleskapet som skal krysses av! Start med 50/50 løsning på arbeidet med en gang, ikke unnskyld deg med mer arbeid.

Ang melken: det skal nok som regel større traumer til for å "miste melken" selv om det skjer av og til. OFte er det utdrivningsrefleksen som påvirkes, slik at man tror man ikke har melk på stressete dager, mens egentlig får en den ikke ut. Men man trenger hvile og mat for å produsere melk. Si til typen din at han må respektere at du ammer, og derfor ta mer av arbeidet hjemme!! Det er jammen meg arbeid å produsere pluss gi melk.

lykke til!

Skrevet

huff, kan ikke være lett for deg dette, du må få han til å forstå at det er faktisk din jobb å være hjemme med babyen når du har permisjon, når han da kommer fra sin jobb, må han kunne avlaste deg i din jobb. Du har også vært på jobb hele dagen(om han bruker det som argument). Du har heller ikke mulighet til å ta pauser fra arbeidet, slik han sannsynligvis har i sin jobb. Hva sjer om du ikke gjør annet enn å ta deg av babyen? lar huset flyte, og vasker kun dine og babyens klær, er kanskje verdt å prøve, hør hva han sier når han plutselig ikke har flere rene klær i skapet.

Er han en som ser rotet? eller en som fint klarer å overse det?

Skrevet

Hei!

Nr. 1: Det er normalt å amme så mye i denne perioden. Ikke start med tillegg om du kan unngå det, for det vil nesten helt sikkert påvirke melkeproduksjonen din! Og du har nok problemer som det er, ser det ut for. Nå er gutten din 6 uker, og det er vanlig med en økeperiode på denne tiden - da krever han mat ofte for å øke produksjonen din. Det kan godt føles som om du da mister melken eller ikke har nok melk, men det VIL gå over - ha tro :) Rundt 2 måndersalder pleier det å regulere seg litt, slik at de spiser mer i hver omgang, og dermed sjeldnere. Det smarteste du gjør er altså å la dette gå sin gang, ikke bland inn MME dersom du ikke er helt, helt nødt til det.

Nr. 2: Gi samboeren din klar melding om at du er utslitt! La ham lage mat til deg og vaske klær, gi deg drikke og trille turer med babyen. Skjønner ikke hva han gjør på om dagene, jeg? Du kunne jo likegodt vært alenemor med så lite avlastning...!

Nr. 3: Hvile, hvile og hvile. Sover babyen bedre om du har han med deg i sengen? Så kan dere sove sammen? Om han sover godt i vogn så kan sambo trille tur med ham mens du hviler hjemme, eller bare tar deg en lang og varm dusj i fred og ro.

Husk at husarbeidet ikke er DIN jobb nå. Gjør kun det aller viktigste, og resten får sambo ta seg av. Det som teller nå er at du får overskudd tilbake, og at du får tid til å slappe av mellom slagene. Forklar for sambo at det ikke vil hjelpe noen av dere om du ender opp fullstendig utslitt, nedkjørt og drittlei, og det er dithen du er på vei om ikke han tar mer ansvar nå.

Og masse lykke til og gratulerer med relativ fersk baby :)

Skrevet

De andre har svart angående hva din samboer burde gjøre. Så det trenger ikke jeg nevne. Jeg er i litt samme situasjon som deg. Men av annen grunn. Min samboer er nemmelig ikke bra. Har vært syk lenge. Så det meste faller på meg. I tillegg har min lille gutt dårlig sovehjerte. Sover lite på dag og har hyppige oppvåkninger på natt, der jeg ammer for å få han til å sove. Jeg har vært kjempesliten hele tiden med stor mangel på søvn. Likevel er lillegutt nå blitt en stor gutt på nærmere 9 kg. Han er 6 måneder i dag og er blitt fullammet til for et par uker siden. Får nå litt smaksprøver på grøt. Tror min "historie" beviser at man kan beholde melken uansett hvor sliten man blir. Så lenge man vet det, gjør det kanskje ikke noe å være sliten. For slik jeg tenkte var jeg også redd for å miste melken. Men gjorde det tvert imot ikke....

Skrevet

Hvis han er så lite medgjørlig kan du kanskje vurdere å forklare situasjonen for helsesøster.. og så ta sambo med til helsesøster og la henne ha en samtale med ham. Han skjønner nok ikke hvor mye det krever å ha en baby i huset, kanskje han tror at du ikke gidder? Og at du vil han skal gjøre ting bare fordi at da slipper du?

Så det er kanskje smart at han får høre at det er slik i ALLE hus som har små babyer, at pappaene må trå til masse for å avlaste mammaene..

Har du familie som kan avlaste deg? Kan mammaen din komme og være hos deg noen dager og ta seg av huset så du får fred til bare baby og deg selv? (Som kanskje samtidig kan fortelle sambo noen sannhetens ord?) :)

Skrevet

Gutten min ville også ha pupp heeeeele tiden de første mnd. Dersom han hadde fått det som han ville, ville han hatt puppen i munnen døgnet rundt. Han hadde kolikk, og sov nesten ingenting han heller (særlig på dagtid). Syns også det var en slitsom tid. Men sambo gjorde heldigvis husarbeid. Mamma gjorde også masse husarbeid for oss, siden hun var hjemme i den tiden. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten hennes hjelp. Din sambo MÅ hjelpe til mye mere, slik at du ikke sliter deg fulstendig ut. Du har mer enn nok med deg selv og babyen. Det krever så mye av deg akkuart nå! Sett han på plass og fortell han hvordan du har det.

Men du må bare tro meg når jeg sier at det kommer til å bli myye bedre når han blir litt større. De 2-3 første mnd. er værst, så går ting seg til etterhvert. Ikke tenk på husarbeid (det skal din sambo ta seg av nå!!!), tenkt på deg selv og babyen. Få din sambo til å lage mat til deg. Sett deg i sofan å gjør det du må! nemlig ta deg av lillegutten din. Og for all del få samboern din til å gjøre ting med sønnen sin som han kan (Skifte bleier, kose, stelle osv:))

Sender deg en trøsteklem:)

Skrevet

Glemte forresten å si at jeg ikke har merket noe til å få mindre melk uansett hvor stresset, sliten og syk jeg har vært. Melkeproduksjonene min har aldri blitt dårligere. Og jeg har vært myyyye syk siden jeg fikk lillegutt i januar.

Skrevet

Takk for mange oppmuntrende innlegg. Jeg skal ta meg en alvorsprat med han når han kommer hjem fra jobb imårn ja, jeg ser jo dette ikke går over så mye lengre tid... Det han har bedrevet dagene sine med er å sitte å spille dataspill faktisk, å jeg har tatt det opp med han flere ganger og. Nei fyfader imårn skal jeg virkelig sette ned foten!

Så til anonym, med alle punktene hehe ;)

1. Jeg har absolutt ingen planer om å begynne med noen erstatning av noen slag. Jeg har bitt tennene sammen i 4 uker med såre brystvorter for å kunne gi lillegutt mm, så det kommer ikke på tale med mindre jeg MÅ nei =)

2. Som sagt, han spiller dataspill. Jo tror faktisk jeg hadde klart meg bedre alene til tider.

3. Han må bæres på, da sovner han. Sambo mener han bare skal ligge å gråte seg i søvn, jeg mener det er feil. So guess whos doin the work? Han virker som han begynner å forstå litt forskjell mellom dag og natt, heldigvis. Som dere sier, det går seg til etter 3mnd ca. Trøster meg med det:)

Jeg ser jo nå at jeg har virkelig vært altfor snill... jeg har liksom tenkt atte jeg må gjøre husarbeide og lage mat og fungere som vanlig i tillegg til babyen. Det gikk jo ikke så bra hehe.

Skrevet

Forresten har vi ingen familie rundt åss, bor mangfoldige mil unna dem, så har ingen andre enn helsevesenet til å hjelpe åss om det skulle være noe. Er godt å vite at jeg ikke mister melka da, var veldig redd det kunne skje. vil amme så lenge som mulig :) (hovedinnlegger)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...