Gå til innhold

Hva gjør deres tenåringer i ferien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ikke på ferie denne sommeren og min samboers datter på 16 år kjeder seg. Hun ser mye på tv og hører på musikk. Venninna er på ferie og hun vet ikke hva hun skal ta seg til. Vi har ikke sol og fint vær her vi bor men de få dagene med godt vær har hun likevel sittet inne og sett på tv. Jeg vet ikke hva jeg skal foreslå for henne. Jeg har nok å gjøre og kan ikke underholde henne, faren jobber på dagtid.

Gode forslag? Kanskje hun bare har godt av å kjede seg litt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremt så kan jeg vel bare innrømme at jeg er her å sniker.. Lenge til mine unger blir tenåringer og jeg er knapt ute av definisjonen selv, men men...

Jeg er oppvokst på gård og det var ingen jenter som var like gamle som meg i nærheten, nærmeste var 1,5mil unna. Og siden ingen kunne kjøre meg hver eneste dag ble det mye tid hjemme, sammen med irriterende småsøsken. Både jeg og mine søsken har alltid vært innekjære, veldig glade i tven, bøker, musikk osv. Men pappa har universal løsningen på det problemmet, han fjernet i en periode på sommeren ledningene til alt elektrisk i huset som vi helst ville holde på med (tv,data, stereo osv) og da ble det jo så kjedelig inne at vi tilslutt gikk ut.

Min lillebror(15år) er helt ekstrem på å være inne og nå har han fått x antall timer han MÅ være ute før han får lov til å være inne. Meget effektivt. Av og til må man bare sette hardt mot hardt. Og jeg kommer faktisk til å bruke den regelen på samboeren min resten av sommeren, for han er om mulig vanskeligere å få ut enn min bror!

Skrevet

Min 14-åring er mye inne han også. Vi skal heller ikke bort i ferien. Det blir mye dataspilling, men heldigvis drar han ut en tur for å sparke litt fotball nesten hver dag. Men det er visstnok ikke så mange andre der, så det hender han kommer fort hjem igjen.

Han er ikke flink til å ta kontakt med andre og finne på ting. Prøver å spørre om vi skal finne på noe, men han vil helst bare "slappe av", det vil si å spille data, høre på musikk, lese, spille play station o.l.

Det er så tragisk å se han kaste bort tiden (etter min mening), men jeg tror faktisk han koser seg.

Har sagt til han at dette er kanskje den siste sommeren hvor han ikke har sommerjobb og at han må bruke denne sommeren til å ha det gøy. Problemet er at vi har forskjellige definisjoner på hva som er gøy å gjøre.

Har fått han til å gjøre litt hagearbeid (jeg er gravid og vi har mange prosjekter på gang med hus og hage). Han får litt betalt og da er det helt i orden. Tror han synes det er litt morsomt faktisk, at han utretter noe nyttig og får penger for det. Kanskje du skulle foreslå å male rommet hennes eller noe annet praktisk som hun kan ta seg av. Et eget sommerprosjekt!?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...