Gå til innhold

Dette med gaver i hytt og pine!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er dritlei maset fra mor hver bidige sommer. Biomor vil nemlig gi de pakker mens de er hos far på ferie. Hun kommer hit til oss for å gi de!

Er det jeg som tar feil? Er dette helt ok?

Hun mener min mann og jeg er helt dum i hodet som sier imot dette. Hun sier også dette så barna hører på!

Har jeg feil? Hva mener dere andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke ok. Hun får heller låne barna noen ettermiddager iblant, for det er vel helst det at hun savner dem? Ikke invadere deres hjem med gaver. Regner med at evt fellesbarn dere har ikke får noen gaver av gavekvinnen.

Skrevet

Om du får ho til å ikke komme med pakker, vil ho sikkert begynne å ringe for å fortelle barna at hun har kjøpt det og det, men at de ikke kan få det før de kommer hjem p.g.a. dere.

Så får dere kanskje mas fra barna om at de vil hjem "NÅ!" og derved lite hyggelig dagligliv. Nei det er ikke lett å være bare far og stemor. Ser ingen løsning før biomor får seg ny-familie.

Skrevet

Synes dette blir feil jeg og. Hvorfor må hun absolutt gi disse gavene når barna er hos dere? Hun kan vel gi de gaver når de er hos henne.

Jeg er selv stemor. I sommer har vi lillemor på 3 1/2 år sammenhengende i 14 dager. Da hender det at biomor vil låne henne en ettermiddag og det er helt ok for oss.

Skrevet

Her lånte mamman jr en formiddag før vi reiste på ferie. Men hun kommer da ikke med gaver!!! Vi er enige om at ferie kan bety litt ekstra, men ikke på en sånn måte.

Ville sagt at hun kan ha de med på tur en ettermiddag, og da kan hun evt gi dem noe.

• 4 uker senere...
Skrevet

La mora til barna bestemme det da.. har jeg gaver til mine barn kan jeg love dere at jeg hadde gitt barna gavene når det hadde passet meg og barna. kanskje hun er bekymret for at barna ikke har nok å leke med hos dere? eller ønsker å gi barna ting å leke med hos far slik at barna føler at de ikke har to hjem men ett, hvis du skjønner?

nå skal et sies at mine barns far ikke har møtt det siste barnet pga vold i forholdet også under graviditeten. og jeg hadde tvilt på at mine barn hadde ordentlige leker hos han og nydama hans. tar i mot all kritikk for jeg bestemmer over mine barn. ferdig, oppe og avgjort !

Skrevet

Til anonym 21:48 5.08.2006

Du bestemmer over dine barn ja, når de er hos deg. Men du må huske at barna har ett liv uten deg også - når de er hos sin far. Så du kan ikke bestemme over barna når de er hos far, det tar far seg av. Hva om far skal bestemme over barna når de er hos deg? Godtar du det?

Hva barna gjør hos sin far har ikke mor noen ting med, så fremt det ikke går utover barnet/a fysisk eller psykisk.

Kom deg videre i livet og godta at dine barn har en familie utenom deg også.

Skrevet

I et normalt tilfelle, så KAN ikke mor bare buse ut når ungen er hos far - eller omvendt!! Du høres bitter ut, og har sikkert god grunn til det, men ikke kom med sånne uttalelser i valige forhold hvor far fungerer utmerket.

Skrevet

hos oss hadde det absolutt ikke vært ok! hvis mor har noe hun vil barnet skal ha med til far kan hun sende det med når barnet kommer.

for oss er problemet det at mor ringer mange ganger når barnet er her på ferie. skjønner egentlig at hun vil det, og mannen min har sagt at det er greit. problemet er at barnet blir urolig at mors mange spørsmål, reine spørretimen for barnet. og mor legger mange føringer. sier "du savner vel mor masse?", "er det kjedelig hos far uten alle vennene dine?" osv. selvsagt kan hun savne mor, men hun har det jo fint her, hun har mange hun leker med osv. barnet blir da usikker siden hun ikke vil skuffe mor.

en annen grunn til at vi kanskje ikke syns det er såå griet at mor ringer er at far aldri får prate med datteren sin når hun er hos mor. er hos oss annenhver helg. så det går jo alltid 12 dager mellom hver gang far får prate med barnet. da kunne jo mor en gang i året klart seg i 14 dager....

Skrevet

Er det for å få dem til å lengte hjem? Er det for at hun skal være "snillere" enn far? Uansett hva motivene er så vil disse gavedryssene virke forstyrrende på fars samvær, og moren er nødt til å forstå at hun må la barna få sjansen til å trives i sitt eget hjem hos dere. Hvordan dere skal få henne til å forstå at gavene ikke er noen god ide akkurat når barna er hos dere (innerst inne forstår hun det nok, selv om hun ikke vil vedkjenne seg det) er en vanskeligere problemstilling. Jeg hadde nok oppfordret mannen min til å ta intianativ til noen samtaler med henne på fam.vern kontoret, når dette skal legges frem for en nøytral tredjeperson vil hun kan hende forstå at dagens gaveordning ikke er til det beste for barna.

Jeg har vært veldig bevisst på å ikke skape en lojalitetskonflikt hos særkullssønnen min. Jeg har aldri disse tåredryppende "Jeg lengter sånn etter deg, lengter ikke du etter mamma samtalene" (noe min manns eks er ekspert på ;-) ) Jeg sier bare noe som at jeg er glad i gutten og at jeg håper han har det fint hos pappa. Jeg dukker heller ikke opp hos pappaen med spennende gaver, eller ringer og forteller han at jeg har kjøpt en stor ny ting til han mens han er hos pappaen. Tror mange mødre mener de har mer rett på barna enn faren, og at de føler seg truet om ungene har et godt forhold til faren. Hadde sånne mødre hatt litt selvinnsikt ville de ha jobbet med seg selv, for det beste for barna er jo tross alt å ha like god kontakt med begge hovedomsorgspersonene sine.

Skrevet

enig, vi har et veldig godt samarbeid med biomor, men det hender at hun ringer og snakker med jr, og snakker om at hun savner han. Da får gutten dårlig samvittighet... osgå har vi det gående med at han tror mamma er lei seg osv.

Hmmm, noe vi bør ta opp kanskje, men hvordan??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...