Anonym bruker Skrevet 8. juli 2006 #1 Skrevet 8. juli 2006 Noen her som har erfaringer med gåstol..om det er smart å ha, eller om det er s¨ødleggene for babyene som alle sier...
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 8. juli 2006 #2 Skrevet 8. juli 2006 Har ikke erfaring med det selv. Men vet det frarådes på det sterkeste fra fysioterapauter. Har bare hørt negative ting om det, og ville aldri kjøpt det til mine barn.
Luca Skrevet 8. juli 2006 #3 Skrevet 8. juli 2006 Ville absolutt ikke brukt det på barna mine heller. Er det et babyprodukt jeg bare har hørt frarådes, så er det dette...så skjønner ikke helt at det brukes av noen.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2006 #4 Skrevet 8. juli 2006 Hvorfor er det blitt frarådes?? hva er det som kan gå galt?? Har nemllig fått en, og hun har prøvd den så vidt, og elsket den..men er også veldig i tvil siden jeg har hørt så mye negativt...er det derfor noen som kan svare meg ordentlig på hva som er galt med det, og hva som kan hemmes?? hører folk sier at det frarådes, men ingen som kan forklare meg hvorfor det frarådes..
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2006 #5 Skrevet 8. juli 2006 Jeg har en venninne som brukte det til gutten sin, og han fikk hoftene i feilstilling...
Luca Skrevet 8. juli 2006 #6 Skrevet 8. juli 2006 En fysioterapaut vil frareåde dette fordi det utsetter skjelettet for en påkjenning det ikke er klargjort for. Det er derfor man bør ha minst mulig "hjelpemidler" for at kroppen skal få utvikle seg i naturlig tempo og kan gjøre det den klarer av seg selv. Det samme gjelder feks å sette seg opp. En baby bør ikke bygges opp med puter for å sitte, vent til den setter seg opp selv. Og en annen ting er jo at en baby vil selvfølgelig elske å farte rundt på gulvet og komme seg dit den vil, og da vil den kjede seg og ikke finne seg i å "bare" ligge på magen på gulvet. Og det er jo veldig viktig for den motoriske utviklingne, og sikkert for annen utvikling også, at den øver seg på gulvet på krabbing osv. Hun kommer seg tidsnok rundt i full fart:-)
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2006 #7 Skrevet 8. juli 2006 Jeg har gåstol og syns det er helt greit å bruke den. Gutten min er 10 mnd og går med hjelp. Så syns ikke at det gjør noe at han er i gåstolen en runde pr. dag. Han simpelting elsker den. Tror ikke at de tar skade av det, når den brukes med måte. Noen kan nok få feilstillinger i hoften og ryggsøylen om de er i stolen lenge av gangen. Det samme gjelder jo også babyhuske eller andre innretninger som de kan sitte i. P.S. ALT er skadelig om man ikke passer på.
Nuss Nuss Skrevet 8. juli 2006 #8 Skrevet 8. juli 2006 Har jo hørt at gåstol ikke er no bra for ungene, men vi har en gå bil hvor han støtter seg til så kjører den forover og han går etter.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2006 #9 Skrevet 8. juli 2006 Fikk høre at gåbil også kunne være skadelig, fordi barnet ikke går helt oppreist, men lett foroverbøyd og det var heller ikke bra for de. Alt med måte sier no jeg, så kan man bruke hva som helst.
Lille pastill Skrevet 8. juli 2006 #10 Skrevet 8. juli 2006 Min mor jobber i barnehage og hun fortalte at de hadde en liten gutt der som hadde brukt gåstol. Han la hele vekten på tærne når han gikk...
Luca Skrevet 8. juli 2006 #11 Skrevet 8. juli 2006 En gåbil er jo noe helt annet. Og jeg ser ikke helt at de blir gående foroverbøyd med den, med det beste er jo en gåvogn(masse begrep her:-) Gåbil, gåvogn og gåstol) En gåvogn er en slik fra Brio eller feks Micki, som er slik at styret justeres bakover slik at barnet og vognen får riktig tyngdepunkt. Den er fin å bruke, og barnet klarer å trille den før det går på egen hånd. Den har de jo både i barnehager og på helsestasjon, så anbefales. Snuppa vår var 9 mnd(nesten 10 kanskje) når hun begynte å farte med den, og ikke mange uker etter gikk hun på egenhånd:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå