Anonym bruker Skrevet 7. juli 2006 #1 Skrevet 7. juli 2006 Fikk dere beskjed om å amme/pumpe annen hver time? Og evt. hvor lenge holdt dere på med dette? Jeg har holdt på en uke nå, og klumpene/knutene i brystet vil ikke forsvinne. Noen med lignende erfaring? Hva gjorde dere?
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2006 #2 Skrevet 7. juli 2006 Du må gå til lege litt kjapt. Brystbetennelse spøker du ikke med, du kan få veldig høy feber og bli skikkelig dårlig. Jeg fikk pencilin da jeg hadde det. Mitt problem var litt andreledes enn ditt da. Melken stoppet helt opp her , men det var tydligvis litt melk igjenn så brystet ble stort, klumpete og veldig varmt/vondt. Så gå til lege og få en vurdering, lykke til!
futte (tm) Skrevet 7. juli 2006 #3 Skrevet 7. juli 2006 Fikk og denne beskjeden ja. Dreiv vel på en ukes tid før det gikk bort. Men det var en kraftig bakteriell infeksjon så jeg fikk antibiotika og. I tillegg til amming/pumping annen hver time, masserte jeg masse(HARDT! VONDT!), tok varme dusjer og sov med varmepute mot puppen. Pass på trekk og ikke gå i barbeina.
Camomilla73 Skrevet 7. juli 2006 #4 Skrevet 7. juli 2006 Jeg hadde nesten brystbetennelse, hvilket vil si at melkegangene på det ene brystet var tilstoppet og det ikke kom melk ut da babyen diet. Dette varte i to døgn hvor jeg masserte det stenharde brystet "hele" tiden og la varme omslag på. Etter to døgn ammet jeg om morgenen og plutselig var det "hull igjennom" og melken fløt igjen... Det skal sies at jeg ikke hadde feber og at jeg konsekvent bruker ullinnlegg. Men pass på at du ikke får feber og røde områder på brystet - eller dra til legen og få det sjekket. Lykke til og pass på deg selv.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2006 #5 Skrevet 7. juli 2006 Jeg har vert hos lege ja. Feberen har gitt seg, er bare litt stikkinger og vondt på brystvortene, samt harde vonde områder inni puppen igjen nå. Når man har tilstoppede melkeganger, kommer det ingen melk ut av puppen da???, for det gjør det hos meg. Vanskelig å vite når det er gått over syns jeg. Har ikke så lenge igjen med pencilinen min heller.....og orker liksom ikke pumpe meg annen hver time i et år.
futte (tm) Skrevet 7. juli 2006 #6 Skrevet 7. juli 2006 Masser og kna mens du pumper. Når babyen ammer legger du den slik til at underleppa peker mot det vonde området. Hold puppen varm! Du kan ha tette melkeganger selv om det kommer melk. Da er bare ikke alle tette. Lykke til!
Ruske-Sara Skrevet 8. juli 2006 #7 Skrevet 8. juli 2006 Jeg har hatt dette flere ganger. Hvis jeg ikke får gjort noe med det med en gang, så får jeg feber og blir kjempesyk. Det som hjelper er å gå i dusjen, få i gang melkeutdrivningen, ta en neve olje (f.eks olivenolje), og maser fra det vonde stedet og mot brystknoppen mens du står under varmt vann. Det er viktig at melkeutdrivningen er i gang. Etterpå får du ungen din til å suge masse på akkurat den puppen. Det er sikkert greit å bruke en pumpe også, men du klarer aldri å pumpe tum et bryst så bra som en unge klarer. La ungen suge fra litt ulike vinkler. Du kan også fortsette å stryke fra klumpen mot brystknoppen når du ammer. Det bruker å gå over etter 1-2 dager.
Gjest Skrevet 8. juli 2006 #8 Skrevet 8. juli 2006 Eg har hatt dette eit par gonger... vart lagt inn på sjukehuset den andre gongen eg hadde det... huff... håpar det går over for deg... Mitt råd er: am kun på det vonde brystet, er mykje betre at babyen dier enn å pumpe! (med mindre du har puss og slikt i mjølka på det vonde brystet) Så pumper du heller den friske puppen! Den er liksom ikkje så viktig å få tømt like godt! Men am av og til på den puppen òg... Medan du ammar, så masserer du så hardt og lenge du kan. Ja, det er kjempevondt, men hjelper veldig bra. Og hald brystet varmt! Veldig viktig! Håpar det snart går over, og om det ikkje går over, du vert dårleg att, så spring til legen og få ein anna type antibiotika. Vanleg pencilin funka iallefal ikkje på meg andre gongen eg hadde det... Difor vart eg innlagd for intravenøst antibiotikum.... Ikkje noko morro i det heile tatt når feberen kraup godt over 41grader, og fantasiane fekk fritt utløp... hugsar ikkje så mykje frå det for å sei det slik! Nei, så eg kryssar fingrane for deg! Kna og masser, og am am am am am am am! Klemmepå
bareMariann Skrevet 8. juli 2006 #9 Skrevet 8. juli 2006 Jeg var heldigvis på sykehuset fremdeles da jeg fikk brystbetennelse, var nesten en mnd ekstra pga prematur baby, og fikk hjelp og råd av noen snille sykepleiere. Hadde gått med vondt i tre dager og feber i et døgn. Fyllte ei plasthandske med glovarmt vann (bare på grensa til å gjøre vondt), la helt bestemt inntil det området med den hardeste knuta, og pumpa samtidig. Holdt på nesten en halvtime. Når brystet var tomt for melk i alle de områdene der det ikke var tett gikk jeg over til å massere hardt der jeg antok at tilstoppingen kunne sitte. Prøvde fra litt forskjellige sider, men hele tiden mot brysvorta. PLUTSELIG åpnet den tette kanalen seg og spruten sto ut i en stråle! For en lettelse. Har hatt tilstoppede melkeganger noen ganger til etter dette, men fått løst dem opp på denne måten før det går over i betennelse med denne metoden. Må legge til at hver gang dette har skjedd er det fordi jeg har gått ut uten ullinnlegga, så HUSK å bruke det hvis du lett får tilstopping/betennelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå