Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen vår vil ikke at sønnen vår skal få mer sukker i seg enn høyst nødvendig. Han har aldri fått saft, is, sjokolade eller lignende, men har fått litt søtkjeks når vi skal kose oss (f.eks på lørdager) På bursdagen sin fikk han et kakestykke, men det virket ikke som om han likte det så godt. Ble kanskje for søtt og kvalmende? Uansett, det er mange som mener at vi er for "strenge" med dette her med sukker. Barnehagen synes det f.eks var rart at vi ikke ville la han få saft (men han koser jo seg like godt med vann?) Vi føler ikke å forandre på dette på noen som helst måte. Men det jeg lurer på.. er det flere som ikke ønsker å gi søtsaker til barna sine?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme her!

Hjelp! Saft i barnehagen?????????????

Skrevet

samme her, men med barn nr. 2 er det ikke hlet så lett siden storebror på 7 få jo litt av og til. Var også irritert over saft- og kakeservering i bhg. ved hver eneste anledning. Tok det opp med de ansatte og det ble frukt etterhvert. Barna storkoser seg like godt som med søtsaker! Synes ikke dere er for strenge, de små får etterhvert mer enn nok.

Skrevet

Mulig dere vil se på dette innlegget som provoserende, og det er ikke derfor jeg svarer,men jeg er helt uenig med dere. Jeg mener at hvis man hindrer barna å smake søtsaker,så kommer de til å spise masse av det når de først får smake.Feks i bursdagsselskap ol,og det er ikkeno særlig å ha en unge som hamstrer søtsaker i et selskap.Jeg mener ikke at dere skal proppe ungene fulle av brus og is og godis, men jeg tror heller ikke at det skader om de får smake litt dessert eller en sjokoladebit i ny og ne.

Skrevet

Ser ikke helt noe problem i at de får søtsaker av og til - bare det ikke blir hverdagskost. Vi var også temmelig strenge på dette da eldstemann var liten. Men nå som vi har ei lillesøster lever hun i en helt annen virkelighet og har fått smake mye mer søtsaker enn storebror da han var på hennes alder.

Det er ofte slik at ungene også vil ha det som vi voksne spiser. Eldstemann nytter det ikke å lure - om lillesøster skjønte veldig fort at det var noe godt som ble forsøkt holdt unna henne...

Like godt å la dem smake litt så blir de ikke så ville etter det!

Skrevet

Lillemann her får minimalt av sukker da han får forstoppelse om han får i seg over en viss mengde.

Han elsker frukt og grønnsaker og skal han drikke noe annet enn vann, rismelk eller prosobee, så får han juice uten sukker med c-vitamin og jern.

(Han drikker en del av denne pga. han har jernmangelanemi).

Vi gjorde et lite "eksperiment" hvor vi satte en stor bolle med melkefri sjokolade og kjeks og en stor bolle med brokkoli og fisk på bordet. Lillemann var overbegeistret og hvinte "nammenam, nammenam". Vi dyttet da bollen med sjokoladen mot han men han skuffet den da bestemt bort med et bestemt "nei!".

Han pekte på bokken med fisk og brokkoli og sa "nammenamm dææj botte".

Så fikk han bollen med fisk og brokkoli og kastet seg over det som om han aldri hadde sett mat før.

Sukker er vanedannende og jeg tror at om ungene ikke er vant med det så er det heller ikke så stas, da vi er veldig styrt av vaner.

Jeg spiste skjelden snop som barn, og jeg må si, det er skjelden jeg spiser snop.

Vi merker litt "godte-press" særlig fra svigerfamilien som jen av og til lurer på om spiser noe annet en desserter, kaker og konfekt.

Lillemann har melkeallergi og mel og sukker intoleranse, så de må jo bare akseptere det, men vi hører stadig "å stakkars, får ikke ditten og får ikke datten" .

Skrevet

Vi prøver også begrense det mest mulig, men noe blir det. Begge to får litt lørdagsgodt, de får kaker i besøk og vi spiser is i sommervarmen, men ellers så legger vi mest mulig opp til et sundt kosthold i hverdagen. Nå er jeg så heldig at minstegutten på 22 mnd faktisk ikke er så veldig glad i søte ting (eldstemann derimot...), ikke enda i hvertfall, så han foretrekker faktisk ofte sunn mat fremfor usunn, unntaket er is, der kan han spise uante mengder tor jeg, hehe... Skjønner deg godt jeg, hvorfor gi barnet noe usundt når det ikke ber om det? Som en annen her sier, så er det vanskligere med nr 2 fordi de ser hva eldste barnet får og vil ha det samme, men det trenger jo ikke å ta av likevel.

Skrevet

Har ei jente på 14 mnd., og har alltid vært forsiktig med sukkerholdig mat til henne. I ettårsdagen ville ho absolutt ikke smake kake, men litt frukt er topp. Det eg merker rundtomkring, er et visst press på å gi ungen f.eks en is i sommervarmen, når det er like godt med kaldt vann og en nektarin, f.eks. Var på stranda forrige dagen, og 'alle' som lå rundt oss fikk med seg at eg kjøpte en Lollipop (saftis) til meg som jenta skulle få smake. 'Skal hun ikke få sin EGEN is???' var reaksjonene...Eg må innrømme at jenta overtok isen ganske kjapt. Og, ja, det var dumt og unødvendig. Så masse barn på rundt året som tasset rundt på stranda med Gigant-iser....hm...

Skrevet

Hei.. Har og en liten en på 17 mnd som vi ikke har lyst til å gi altfor mye søtt han er aktiv nok selv om han ikke får det.. Men han leker veldig mye med sine søskenbarn som er 4 og 8 år.. Og han skal ha det dem skal ha.. Og hvis dem får brus så blir han ill sint hvis han kun får vann.. Men så fant vi ut noe, som iallfall vi syns var litt smart. Og bruker det alltid når vi er i selskap eller hva det enn gjelder... Tar tutkoppen hans eller et vanlig glass, fyller nesten hele med vann.. Så heller vi i bitte litt brus sånn at det blit farge, men langt ifra noen smak.. Men da er han kjempe fornøyd.. Her i huset er det veldig sjelden det er brus i huset.. Men det er når vi er på besøk det er problemer..

Skrevet

Gutten min får en is på varme solskinn

sdager og sjokoladekake i bursdag + litt godis på lørdager.Er mest glad i vann enda,men får smake brus og saft hvis han vil av og til:)Alt med måte selvfølgelig!Han er 14 mnd og har en godtermons på 4 år som storebror;oD

Skrevet

Jeg er heller ikke glad i å gi ungen min for mye søtsaker. Det er helt ok å få smake en liten bit, men helst en gang innimellom. Problemet er at vi er i besøk ganske ofte, og der bugner det med kaker og godteri, og alle vil putte i han noe godt. Ikke så enkelt å alltid si no da det er min svigerfamilie... Jeg har i alle fall klart å IKKE la dem få gi han cola. Hva i svarte skal en 1 åring ha cola for??? Blir bare litt sint når andre hele tiden skal dytte i han søtsaker, når det egentlig er imot vårt ønske..

Skrevet

vesla får heller ikke mye søtsaker, ikke vil hun ha heller. feiret ettårsdagen hennes i helga og ga henne da en muffins. denne lekte hun med til det bare var smuler. prøvde å gi henne en bit men den spyttet hun ut. saft vil hun ikke ha, bare vann og melk. har smakt litt is. syns nok det er godt, men har ikke fått så mye.

men frukt og grønnsaker derimot. hun spiser alt hun kan få av frukt!! :-D heldigvis! så i bursdagen hennes hadde vi like mye oppskjært frukt som kake, det var populært hos alle... :-)

er spent på hvordan de gjør det i barnehagen når hun begynner der i august... :_)

Skrevet

Vi prøver å begrense det mest mulig. Kjøper vi is lar vi han få smake osv. Men han får aldri en hel is. Og så ofte er det heller ikke. Vi gir han bare vann og melk. han elsker vann så hvorfor skal vi gi da saft. Ellers hvis vi spiser noe får han en smak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...