lifa og Eline Skrevet 7. juli 2006 #1 Skrevet 7. juli 2006 har begynt å gi Eline litt smaksprøver. prøvde med grøt men virket som hun fikk veldig vondt i magen ca. 22-24 t. etter inntak, så tenkte å gi litt andre ting før vi prøver mer med grøt. Har fått banan nå i 2 dager og det er nam nam. gaper bare hun sr skjeea har retning ansiktet sitt, moro. Men lurer på hor mange dager dere gir den samme tingen før dere prøver noe nytt? Tenkte da på avokado, har fått litt litt av det tidligere og likte det også. Når jeg ser det går greit med disse 2 tenkte jeg å ta poteter, gulrot og kålrot etterhvert. Selvsagt hver for seg før jeg prøver grøt igjen.
Olivia38 Skrevet 7. juli 2006 #2 Skrevet 7. juli 2006 Selv har jeg et svært avslappet forhold til introdusering av mat. Matallergier går ofte på grupper med mat. F.eks tåler man ikke appelsiner, er det som regel sitrusfrukt generelt som er problemet. Så mine gutter har fått smake på det meste så snart de har vært klar for litt fast føde. De flesste gjassene med barnemat, både middager og frukt inneholder jo gjerne flere ulike matvarer. Jeg anbefaller deg å tenke matgrupper heller enn enkeltprodukter. Litt mageknip kan du regne med fra tid til annen, men det har som regel med at tarmen trenger litt tilvenning, og har ikke noe med allergier å gjøre. vær obs første gang du gir melkeproduker. Allergi mot melkeprotein gir ofte utslett. Youghurt går ofte greit uannsett. Glutenprodukt vil normalt gi luft og diare ved intoleranse. Sitrusfrukt, jordbær, nøtter og skalldyr er det mange som er allergisk mot, så det kan være lurt å drøye litt med disse, og observere litt ekstra først par gangene. Så med mindre det er masse allergigreier i familien er det stort sett å kjøre på! Ting som poteter, kålrot og gulrot kan godt moses sammen, gjerne med en ørliten porsjon saus, ellers risikerer du at det ikke blir tatt så vel imot!
lifa og Eline Skrevet 23. juli 2006 Forfatter #3 Skrevet 23. juli 2006 Sent men godt:Takk for svar. Hun fikk såpass mageknip at hun graåt i ca 45 min. før hun sovnet. Ventet en uke før hun fikk smake mer grøt, og da kom det ingen mageknip reaksjoner. Hadde da gitt litt banan og avokado i mellomtiden. Fant ut at det lettste var å fortsette å introdusere grøt ettersom vi skulle på hytta uten alle de fine tingene vi har hjemme:strøm og innlagt vann. Syntes det da ble styrete med å mose poteter osv. bare til en porsjon. Nå er vi godt i gang med grøt, blander den foreløbig bare med vann (Holle) da det er lettest når vi nå er en del på hytta, og det går ned på høykant. Virker som Eline virkelig er klar for å begynne med andre ting enn bare pupp. Fikk nettopp litt eplemos kom noen grimaser men svelger ned og gaper villig etter mer. Håper hun blir en av de babyene/barna som spiser det meste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå