Anonym bruker Skrevet 6. juli 2006 #1 Skrevet 6. juli 2006 blander seg altfor masse i hvordan dere gjør ting med barnet? stell, klær osv? som mener at slik de gjorde det for 20-30 år siden er den eneste måten å gjøre ting på?
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2006 #2 Skrevet 7. juli 2006 Kjenner meg litt igjenn som besteforelder. Men jeg klarer heldigvis å holde kjeft. For meg blir dette at min stedatter ikke ga melk (vanlig melk) før barnet ble 1 år , noe nymotens tull. Det var ikke allergi som var årsaken. Jeg mener også at dagens mødre har misforstått dette med at barnet skal være i sentrum hele tiden. Det skal hele tiden lekes med, aktiviseres og foreldrene skal hele tiden imøtekomme alle barnets behov meb en gang. Dette avler bare uselvstendige, sutrete unger som tror de er verdens navle fra dag 1. Ingen barn har vondt av å leke litt for deg selv , har heller ikke vondt av å kjenne etter at noen andre trenger mamma noen sekunder før dem. MEN jeg klarer å holde kjeft. Prøv bare å overse besteforeldrene som er slik , men glem heller ikke at besteforeldre sitter med en god porsjon erfaring når det gjelder barn. Min mann og jeg har 7 barn til sammen og det skulle inngi en viss erfaring. Før i tiden så var foreldre mye mer mottakelig for råd og innspill fra besteforeldrene enn de er idag. Idag er de unge så selvstendig at de skal klare alt. Men når det kommer til stykke og barnet får feber el da er besteforeldrene med sine erfaringer god å ha.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2006 #3 Skrevet 7. juli 2006 Anbefalinger I de nye Spedbarnsanbefalingene som Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet, SEF, utga i 2001, gis det anbefalinger om bruk av melk. Dette er hovedkonklusjonene: For barn under 12 måneders alder: Spedbarn bør få morsmelk som eneste næring frem til omkring 6 måneders alder, og minst frem til 4 måneders alder. Ammingen bør opprettholdes gjennom hele det første leveåret. Spedbarn som av ulike grunner ikke kan få morsmelk, bør få jernberiket industriframstilt morsmelkerstatning framfor kumelk i første leveår. Mindre mengder kumelk kan brukes i matlaging mot slutten av første leveår (ca. 10 måneders alder). For barn over 12 måneders alder: Det anbefales at introduksjon av kumelk som drikke og i grøt bør utsettes til 12 måneders alder. Det anbefales å bruke lette melketyper (lett-, ekstra lett- eller skummet melk) etter ett års alder, hvis barnet har normal vekstutvikling. Anbefalingene er i hovedsak gitt med tanke på barnas jerninntak det første leveåret. Kumelk inneholder svært lite jern. Morsmelk inneholder heller ikke mye jern, men dette jernet utnyttes godt. Derfor kan det ha negative konsekvenser hvis spedbarnet får jernfattig kumelk i grøt og som drikke før ett års alder. Etter ett års alder har andre matvarer overtatt som hovedkilder til jern for barnet, og dermed utgjør ikke kumelken noe problem for jerninntaket. Magre melketyper er å foretrekke for å unngå at barna får for mye mettet fett i kosten. Ble så provosert av den første uttalelsen din a jeg måtte grave frem litt fakta. (Det er sakset fra melk.no) Håper du revurderer synet ditt på det å gi melk til barn under året. Når det gjelder det andre er jeg egentlig ganske enig. Det er vel ikke nødvendig å holde kjeft om hva en mener. Det handler om hvordan en legger det frem. Er en bråkjekk om vet best er det lite rom for en god diskusjon. Er en ydmyk og åpen for at det kan være noe i den nye måten å gjøre ting på kommer en ofte lenger, og en kan forstå hvorfor det gjøres på den måten.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2006 #4 Skrevet 7. juli 2006 Heldigvis bor min stedatter og jeg 50 mil unna hverandre så det er ikke noe stort problem å holde kjeft.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2006 #5 Skrevet 7. juli 2006 Jeg tar gjerne imot råd fra mammaen min, men fra pappas kone er jeg ikke så veldig interessert. Det er noe med at mamma vet hvordan jeg ble oppdradd, "Stemoren" min er en annen type, og det blir veldig feil når hun tror at jeg skal ta hennes råd på samme måte. (Hun er av den skråsikre typen).
Twig Skrevet 7. juli 2006 #6 Skrevet 7. juli 2006 dessverre.. jeg har en far som VAR sånn.. jeg sa meningen min om det, og etter det har det vært stilt derfra om det..
guttebedriften Skrevet 14. juli 2006 #7 Skrevet 14. juli 2006 fikk så lyst til å svare den her bestemora.... det å unngå å gi babyer kumelk, er ikke tull. disponerte barn, kan utvikle allergi ved for tidlig introduksjon av blant annet melk. dette regnes som en sannhet blant helsepersonell, på lik linje med det at røyking fører til kreft. det er sammenligning av kosthold og allergi-forekomst blant tusenvis av barn, som gir grunnlag for en slik konklusjon. jeg mener det er hevet over enhver tvil at slik forskning gir mer allmenngyldige konklusjoner enn den erfaringen du har dratt etter å ha oppfostret 7 barn. det er ikke lite, det heller, men allikevel. nå er det slik at vi har gått mot et mer profesjonalisert samfunn. føler man seg syk, går man til legen, ikke nabokjeringa. får man store problemer med økonomien, går man sannsynligvis til sosialkontoret, ikke familien. og trenger man råd og veiledning om barnestell, går man til helsestasjonen, ikke besteforeldrene. vi har mer forskning om barn tilgjengelig enn noensinne. og det er bare for besteforeldre-generasjonen å bøye seg i støvet, for foreldre som vil det beste for sine barn. basta bom!
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2006 #8 Skrevet 15. juli 2006 Og jeg blir irritert på folk som maser om den ammingen at den bør opprettholdes i minst ett år. Nei takk, jeg ammer IKKE i ett år, Her avsluttes ammingen når gutten får tenner og begynner å bite. Og mm er ingen garanti for at barna skal være friske. Pumpet og styrte med første mann og ga mm fram til 6 mnd.Og ungen har vært syk hele livet, og fått allergier osv osv. Søsteren min ammet halvveigs i 4 uker så var det slutt på melka, og ga mme resten, og ungen har vært syk 1 gang. Jeg kaller det tilfeldig... Selvfølgelig er mm det beste , skal ikke si noe på det, men hysteriet (særlig på barselavdelingene ) tar litt av.
guttebedriften Skrevet 15. juli 2006 #9 Skrevet 15. juli 2006 Poenget med mitt innlegg var ikke å si at det skal ammes for enhver pris. Man kan være en super mor, også uten å amme. Og også diende barn kan utvikle allergi. Og flaskebabyer kan forbli friske hele livet. Er enig i alt det. Har selv pumpet, og kjenn på irritasjonen over alt ammehysteriet. Men statistikken lyver vel neppe. Og den sier at kumelk ikke er det aller, aller beste for små babyer. (Det er vel dessuten også forskjell på å gi erstatning og vanlig melk). Uansett, synes jeg besteforeldre må akseptere mors ønske om ikke å gi kumelk, så lenge ammingen fungerer, og mor og barn har det bra. Poenget med innlegget mitt, var å slå et slag for mors rett til å bestemme over egne barn. Beklager hvis det ble oppfattet som hets mot de ikke-ammende. Det var ikke ment slik.
RUTS Skrevet 21. juli 2006 #10 Skrevet 21. juli 2006 Ofte er det ikke hva som blir sagt, men hvordan det blir sagt som er vanskelig å takle. Har ikke noe stort problem med besteforeldre som blander seg inn, men jeg opplever at det er vanskeligere å takle svigermors kommentarer og råd enn min mors. Min mor er det mye lettere å diskutere med og jeg opplever at hun respekterer mine valg til tross for at hun ikke nødvendigvis er helt enig. Besteforeldre må kunne komme med gode råd når det er i beste mening. Men det er viktig å ikke være så skråsikker i sin sak. Ting forandrer seg. Selv sov jeg på magen når jeg var baby fordi det var dette som ble anbefalt på den tiden. I tillegg kan man kanskje tenke seg litt ekstra om før man blander seg inn. Er det virkelig sååå viktig for deg å fortelle hvor tåpelig du synest det er å vente med å introdusere melk for barnet før det er 1 år. Hva er problemet, barnet tar da ikke skade av å få mme. Kom med gode råd og tips som kan gjøre hverdagen enklere eller grip inn når dere mener at ting er så galt at barnet tar skade av det, ikke heng dere opp i småting. Besteforeldre sitter med en god posjon erfaring, men leger og helsestasjonens råd kommer også fra erfaring. I tillegg er faktisk mange av disse rådene også basert på vitenskapelig forskning. Jeg har en følelse av at foreldre generellt går rundt med konstant dårlig samvittighet, og vil gjerne gjøre alt riktig. Men det som er riktig for en er ikke nødvendigvis riktig for andre.
RUTS Skrevet 21. juli 2006 #11 Skrevet 21. juli 2006 Mitt forrige innlegg var vel egentlig mer ett råd til besteforeldrene enn til hovedinnlegger. Jeg mener at alle gode forhold starter med respekt. Skal du få et godt forhold til dine barns besteforeldre må man vise respekt for deres meninger og ta imot råd og tips med den samme respekten. Dette betyr ikke at du må være enig!!! Fortell besteforeldrene akkurat dette; at du respekterer at de mener som de gjør men er ikke enig og forventer at de viser den samme respekten tilbake for dine meninger. Søk kunnskap, snakk med lege, helsesøster eller andre du stoler på! Er dere uenige er det ingenting som er så godt som å kunne slå i bordet med noen fakta, og dette gjør det mye enklere å argumentere for sine synspunkter.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2006 #12 Skrevet 24. juli 2006 Tullas farfars dame er slik som legger seg opp i alt. Da vi hadde dåpen var hun på besøk, og skulle styre og ordne alt. Tok over alt. Ingenting av det jeg gjorde var godt nok, hverken når det gjaldt hushold, eller barnestell. Hun kalte tulla mi for "bortskjemta"....det var 2 gang jeg møtte damen, og ble rimelig paff. Litt nærtagende var jeg så jeg ville bare gråte hele helgen. Jeg måtte gjøre slik og sånn, og ikke sånn og slik. Da de kom på besøk igjen i sommer hadde hun heldigvis moderert seg noe. Min mann gav nemlig beskjed til sin far at denslags oppførsel vil vi ikke ha. Men hu måtte si at hu hadde vært bekymre, fordi tulla på 3 mnd virka så veldig knytta til meg. ???? jeg satt som et spørsmålstegn, klart hu var knytta til meg som er mor, og ammet og var den som gav den daglige omsorg. Har ikke råd til deg, det var bare godt å få rast ut av meg litt selv ;-)
Barba_mamma Skrevet 26. juli 2006 #13 Skrevet 26. juli 2006 Vi får råd av alle og hele tiden og selvsagt også motstridende råd (også av de som har "mye erfaring"), det er det som er slitsomt synes jeg. Du kan jo våge seg frampå og si dette, at du blir sliten av å få så mange gode råd (at det gjør deg usikker at folk sier så mye forskjellig, at alle må prøve og feile litt...eller noe sånt...?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå