Gå til innhold

IKKE Humanetisk forbund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes dåp/navnefest er fint uansett hva folk velger. Er man kristen så velger man vel dåp, men hvorfor i alle dager skal man melde seg inn i en organisasjon og adoptere deres seremonier når hele poenget er at de ikke tror på noe? Overgangsritualer er viktige i alle kulturer, men kan helt fint arrangeres uten at en anti-religion gruppe blander seg inn. Men folkens, ikke kutt ut feiringen! Det finnes ingen gode grunner til å kutte ut en fest!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig enig i at man ikke skal blande inn humanetisk forbund bare fordi man ikke er kristen. Jeg mener det blir like feil som å ta dåpen i kirken. Humanetisk forbund har jo også en "ideologi", og hvis argumentet for å ikke døpe i kirken er at man ikke kan stå inne for det kirken sier, bør man sette seg veldig godt inn i hva humanetikerne sier for å være sikker på at man kan stå inne for det.

Skrevet

Skjønner ikke helt hva du ikke skjønner fornoe??? "Er man kristen så velger man vel dåp" sier du..... Og hva hvis man er Humanetiker da??? Er vel ikke rart at man da legger det i tråd med Humanetisk forbund!

Skrevet

Hva er/mener/tror en humanetiker da? At mennekser et gode og snille og skal ta vare på hverandre...? Det mener jeg også, men jeg trenger ikke kalle det noe...

Skrevet

Jeg også tror på det.... Også hvis du går inn på www.human.no så kan du lese litt om hva Humanetisk forbund "tror på" og jobber for!

Da finner du ut at det dreier seg om litt mer enn "å være snille med hverandre"

Skrevet

Tror poenget var at man må vel ikke ta enten eller? Man kan jo bare ha sin egen sermoni,om man ikke er kristen og ikke humanetiker. Når man er imot dåp fordi man ikke er enig med kirken,så løper man jo ikke til nærmeste forbund,om man ikke er enig med dem heller.....

Skrevet

Likte innslaget er ganske enig med deg!

Men dersom dåp og navnfest med HEF er aktuelt, hva gjør man da? På hvilken måte skal man feire den lille?

Noen som har noen forslag?

Skrevet

Jeg leste på human.no. Skjønner virkelig ikke at man må melde seg inn i den klubben (HEF) for å mene at fok skal oppføre seg skikkelig. Det eneste de har på sin agenda er å jobbe mot alle andre som har en eller annen form for religiøs livstolkning. Kanskje for å få statsstøtte?

- Lag en klubb og finn på en seremoni. Jeg vil uansett foretrekke å oppføre meg normalt, respektere medmennesker, være tolerant og følge den gyldne regel, uten å knytte det til noe uten annet innhold enn normal folkeskikk. Grunnen til at jeg ikke synes HEF er et alternativt, er at de ikke har noe som vi ikke klarer å lage på egen hånd. Altså er de bare ute etter å konkurrere med de som har valgt sin dogmatiske tolkning for livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...