Gå til innhold

hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei ! Er alenemor til en 5-åring,god kontakt med faren.Sønnen min tenker kun på seg selv og sine behov,skjønner ikke at jeg blir sliten eller at jeg er lei meg når han oppfører seg umulig.Godt eks.på det er :Idag hadde vi vært på kjøpesenter og kosa oss,spist softis og kjøpt nytt spill til gameboy,som han har ønsket seg lenge.Plutselig så ville han ikke være grei lenger,ville spille mens vi gikk,jeg sa nei.Da bestemte han seg for å bare gå ut i veien,heldigvis kjørte ikke bilene fort og jeg fikk mange stygge blikk rettet mot meg.Jeg ble dritredd og forbannet og nektet gameboy i lang tid fremover,eneste han sa var at han gjorde det fordi han ikke fikk spille,han kunne ha blitt påkjørt.Skrek at jeg er verdens slemmeste mamma.Er det noen som vet råd,hva gjør jeg galt?Det er så ille mange ganger at jeg vurderer og gi ham ifra meg til noen som takler dette ,selvom jeg elsker ham overalt på jord.Har noen gode råd og gi meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke for å være ekkel, men det høres ut som sønnen din er veldig bortskjemt! Å der har du jo egentlig deg selv å takke. Du må jo bare prøve å få han på riktig spor igjen da. Som å straffe han med at han må sitte i trappen å sånne ting til han blir snill igjen. Å si at han ikke får være med på kjøpesentre igjen hvis han skal oppføre seg sånn. Det kommer nok til å være vanskelig og føles umulig ut i starten, men tro meg det kommer til å bli bedre....Veit ikke åssen regler du har for han hjemme jeg, men det gjelder å ikke gi seg. Uansett hva han sier eller gjør, så stå på ditt! Å husk å ikke gi han som straff at han må gå på rommet, det er bare dumt, for det er der han har alle lekene sine. Må bli ett sted han syntes er kjedelig, da vil han jo ikke være der mer ,og forhåpentligvis skjerper seg.

Lykke til!

Skrevet

Det er vel mye å forvente at en femåring skal tenke på andres behov og forstå at han må være snill når mamma er sliten? Og bllir du LEI DEG når ham er umulig??? Slik er barn av og til. Ikke gi ham merkelapp allerede, ikke stemple ham som umulig.

Syns han høres ganske normal ut.

Kanskje han trenger å få ut mer overskudd på fysiske utfordringer?

Skrevet

Huff, slike situasjonar er slitsome!

Når guten min får noko nytt, så må han vente til vi kjem heim (eller i bilen på veg heim) før han får lov å opne det eller begynne å bruke det. Det pleier å gå fint.

Viss han er umulig fortel eg at eg er glad i han, men at eg blir sint og fortvila når han gjer dette, og så lovar eg at viss han her snill resten av tida vi skal vere ute så skal han... for eksempel få lov å spele på GameBoyen med ein gong vi kjem heim, viss han ikkje er grei får han den ikkje før t.eks dagen etter.

Det kan også vere lurt å gjere avtaler før ein går ut om at i dag skal vi det og det og viss du er grei så får du...

Eg har ikkje tru på desse her time-out greiene som supernanyane på tvn driv med. Det krev kunnskap og erfaring å drive med denslags!

Elles kan du lese ei bok som heiter "Glade og trygge barn" skrive av mellom andre Gary Chapman. Den kan gi deg råd og tips til korleis du kan endre oppførselen hans på ein positiv måte!

Og du: ein femåring forstår ikkje alltid konsekvensane av f.eks å gå ut i gata, sjølv om dei bør begynne å skjønne det...

lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...