Anonym bruker Skrevet 5. juli 2006 #1 Skrevet 5. juli 2006 Hei, Jeg er fra Srilanka og mannen min er norsk. Datteren vår er seks månder og jeg kan ikke bestemme meg om jeg skal snakke tamil (språket mitt)med henne eller ikke. Mannen min forstår jo ikke språket mitt men jeg føler mer nærhet til henne når jeg snakker tamil. Jeg vil gjerne høre fra dere som har vært i samme situasjon om hva som er best.
KatrineS Skrevet 6. juli 2006 #2 Skrevet 6. juli 2006 Jeg synes absolutt at du skal snakke tamil med henne! Mest for hennes skyld. Norsk lærer hun uansett, av far, i barnehage osv. Hvis ikke du snakker tamil med henne fra starten, lærer hun det nok ikke. Det jo en del av hennes identitet også! Jeg synes det er kjempeviktig at vår datter lærer spansk hvertfall, så hun kan ha kontakt med familien i Sør-Amerika, føle seg halvt venezuelansk, kunne reise på ferie der (evt. bo) og kommunisere med folk osv. Jeg synes ho er kjempeheldig som kan lære seg to språk "gratis".
Gjest Skrevet 6. juli 2006 #3 Skrevet 6. juli 2006 Takk for at du svarte. Det er godt å få råd fra noen som er i samme situasjon. Jeg skal begynne å snakke tamil med datteren vår. Som du sier det er en del av hennes idntitet. Jeg var nølende fordi jeg tenkte at det er jo norsk som er viktigere....men barna klarer nok å lære begge språk.
Mulatica Skrevet 6. juli 2006 #4 Skrevet 6. juli 2006 Jeg er helt enig med KatrineS her, det er kjempeviktig at du snakker tamil med henne. Det er jo den eneste måten hun kan lære det på. Min samboer snakker spansk til vår datter, og jeg syns det er veldig bra. Det ville jo ha vært trist hvis datteren min ikke kunne snakke med familien sin, de bor på den Dominikanske republikk og snakker bare spansk. Norsk kommer hun til å lære seg allikevel uten problemer. Jeg kjenner flere par med foreldre som snakker ulike språk, og ut fra deres erfaringer tror jeg det er viktig å begynne så tidlig som mulig. Barnet forstår mye mer enn man tror, og det er viktig å få gode vaner sånn at man holder det ved like. Som KatrineS sier så er de jo heldige som kan lære et språk fra starten av uten å anstrenge seg! Og hvis det føles riktigere for deg å snakke tamil enn norsk til henne syns jeg i hvert fall du burde gjøre det! Lykke til, håper du har lyst til å være med på treff en gang også!
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 6. juli 2006 #5 Skrevet 6. juli 2006 Om hun skal lære tamil så begynn å snakke det nå! Tamil er jo et veldig vanskelig språk også... Det eneste som kan være litt negativt ved å lære ungene 2 språk elr fler, er at de kanskje vil snakke senere. Men det tar seg opp etterhvert
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2006 #6 Skrevet 7. juli 2006 Som lærer i norsk som andrespråk vil jeg sterkt anbefale deg å snakke tamil med henne. Tenk på alle nyansene i språket, - er du god nok i norsk til å få med disse i kommunikasjonen? Og det er jo en stor del av hennes kulturbakgrunn å kunne snakke sin mors språk, for ikke å glemme familiebesøk fra Sri Lanka. Uansett hva du velger, bør du være konsekvent, og bare snakke ett språk med henne. Hun vil lære norsk perfekt, ettersom hun bor i Norge med norsk far, og tamil vil mest sannsynlig være det språket hun blir svakest i på sikt. Fagmiljøet i norsk som andrespråk er enig om at man skal snakke sitt eget språk med barna sine, det har mange fordeler og få ulemper.
oui-oui Skrevet 7. juli 2006 #7 Skrevet 7. juli 2006 Ja, ikke vær redd for det, barn har en utrolig kapasitet når det gjelder språk. Sønnen min er 2,5 år og skravler uten stans både på norsk og på spansk. Spansken forbedret seg for øvrig veldig etter et par uker i mannen min sitt hjemland, kjempemorsomt! :-) Og som både du og andre her sier så tror jeg det er veldig vanskelig å identifisere seg med en kultur uten å snakke og forstå det språket som snakkes der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå