Gå til innhold

Opphold og barn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er det noen her som vet om man får opphold i landet om man venter eller har barn her?

Har fått høre forskjellige ting fra mange steder nemlig..

Så jeg er takknemlig for eventuelle svar..:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle må søke om oppholdstillatelse, og ingen er sikret å få innvilget. Det stilles krav til bla inntekt og bolig. Men man må søke om familiegjenforening. På www.udi.no kan du finne mer info om hva som kreves, og hvordan man skal søke.

Skrevet

De fleste jeg vet om som har samvær med barnet sitt regelmessig har fått innvilget familiegjennforening med barnet sitt. Ene gikk faktisk på sosialstønad rett etterpå...

Men UDI har jo regler for alt, i saken vår der mannen min søkte fam.gjenforening med meg så måtte jeg ha nok inntekt osv, men vet ikke hvordan det er når det søkes pga barn.

Skrevet

I teorien skal man få opphold. I praksis kan det ta lang tid, det spørs om søkeren har identitetspapirer i orden, om han/hun har en asylsak gående fra før etc. Vi søker familiegjenforening for tiden, på grunnlag av felles barn, og advokaten vår sier det kan ta opp mot 7 mndr, men at vi vi sannsynligvis vil få det gjennom.

Saksbehandlingstiden kan være lang - jeg tror det kommer an på hvilken saksbehandler man får også... En vi snakket med i opplysningstjenesten hos UDI sa at de til enhver tid har ca 70 000 saker gående (alle slags saker), så dermed blir saksbehandlingstiden lang.

Lykke til!

Skrevet

I alle familiegjenforeningssaker må man ha dokumentert underhold, og det skal litt til før de avviker fra det kravet. Hvis man går inn på UDI sine sider kan man se forventet saksbehandlingstid, som i familiegjenforeningssaker feks er 7 måneder nå for tiden. Og det er faktisk ganske kort, da vi søkte var det oppe i dobbelt så lenge.

Det som er kjempeviktig når man søker, uansett hva man søker om, er å ha all dokumentasjon i orden. Det gjør saksbehandlingen lettere.

Skrevet

Vel, det er dessverre ingen garanti. Min samboer har fått familiegjenforening med meg, men ikke med barnet vårt. Udi hevder han ikke har "sterknok tilknytning"til sønnen vår, ettersom han ikke hadde lovlig opphold her da han ble født (men han var ikke her ulovlig heller, ettersom vi allerede hadde søkt om familiegjenforening før fødselen). Forstå det den som kan. At dere venter barn, betyr ingen verdens ting for Udi. I hvertfall gjorde det ikke det i saken vår, selv om jeg fikk fostervannsprøve og vi la frem dnabevis på farskapet.

Kan forøvrig anbefale en knallbra advokat om dere trenger.

Skrevet

Underholdskravet gjelder ikke i familiegjenforeningssaker med barn, i følge regelverket. Men politiet ba meg om lønnsslipp likevel. Kanskej fordi barnet vårt ikke teller?

Skrevet

vi er igang med søknad om familiegjenforening. Kan noen anbefale en god advokat?

Skrevet

Samboeren min har fått negativt svar på asylsøknad tidligere.

Vi søkte familiegjenforening med meg når jeg var gravid. (vi er ikk egifte)

Han fikk positivt svar etter kun 3 uker!!!! Forstå det den som kan.

Dette var på grunnlag av at vi var samboere, at kjeg hadde såpass høy inntekt at jeg kunne forsørge han, samt at begge skrev papirer på at vi visste med sikkerhet at barnet jeg ventet var hans.

Han må imidlertid søke familiegjenforening to år til før han kan få permanent oppholdstilatelse.

Skrevet

Heisann, dette var interessant! Vi skal etterhvert i intervju ang. vår søknad om familiegjenforening med vår felles datter. Vi er samboere. Men siden jeg er arbeidsledig (har gode utsikter til å få jobb, men det teller vel ikke) håper jeg at jeg ikke må dokumentere underholdsgaranti. Mitt sp.mål er:

Hvor kan jeg finne disse reglene?

Takk!!

Skrevet

www.udi.no

Her står det en hel del. Men det virker som mange får motstridende beskjeder fra ulike saksbehandlere, så det er kanskje ikke så lett å forstå seg på alt likevel...

Skrevet

så kan man alikevel søke om gjenforening selv om ikke man ikke stiller de kravene til inntekt og egen leilighet?er bare 20 år jeg så jeg har ikke kommet så langt med utdanning og slikt, har jeg likevel rett til å søke og få faren til barnet mitt til norge?

Skrevet

Du må tjene det UDI har fastsatt som krav og helst ha fast jobb og leilighet.

For oss utsatte de saken til jeg fikk meg jobb, så sendte jeg inn lønnslipper i 3mndr og masse papirer ang jobben, var ikke fast ansatt. Da fikk han komme hit. Det måtte være sannsynlig at jeg ville kunne forsørge han i 3år, men han fikk seg jo jobb etter en stund og nå går det greit, han har vært her i 1 1/2år etter han fikk komme hit.

http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=7277#oevrig

Skrevet

Men det står jo på www.udi.no at man ikke må fylle inntektskrav dersom man søker fam.gjenforening med felles barn som er norsk statsborger?

Skrevet

Det leste jeg ikke! Vi hadde på det tidspunktet ikke felles barn. Men har dere søkt da? Det er jo bare å søke og evnt få hjelp av en advokat, vet ikke om du kan få fri rettshjelp eller så kan sikkert jussbuss hjelpe deg litt(det er juss studenter). Vet om flere som har fått bli her uten at de blir forsørget, men da har de vært her først. Lykke til :)

Skrevet

Jeg var student da mannen min fikk opphold. Vi fikk opphold pga. barnet, og ikke meg (fordi jeg ikke hadde jobb).

Skrevet

advokatkontoret rieber-Mohn i Grensen 18, der har de en del eksperter på dette feltet. Bla.a. Arild Humlen, eller Marius Sandvig.

Lykke til!

• 2 uker senere...
Skrevet

men hvordan gjør de det da?hvem forsørgen da mannen? hvis ikke du kan, og hvor fikk dere inntekt fra? siden du ikke jobbet? du får jo ikke noe barnebidrag eller noe hvis du bor sammen med han..

Skrevet

På starten studerte han en master på engelsk, og fikk lån og stipend. Men det siste året har jeg vært forsørger, med ekstrajobb og lån og stipend, mens han har vært på norskkurs. Går bra det. Hvis ikke hadde jeg fått hjelp av familie til vi hadde klart oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...