Gå til innhold

statsborgerskap - familiegjenforening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer så på når mannen min får norsk statsborgerskap, og vi kan bo en periode i venezuela. Får forskjellige svar. Noen som vet? Ser det står dette på UDI's siden:

Hvis du er gift og bor sammen med en norsk borger, må tiden du har bodd i Norge og tiden dere har vært gift totalt sett være minst åtte år. Du må ha bodd i Norge og vært gift med norsk ektefelle minst de siste to årene.

Eksempel: Hvis du har vært gift med en norsk borger i fire år og dere har bodd sammen i Norge hele denne tiden, regnes den totale tiden som åtte år i forhold til denne regelen. Det er et vilkår at dere fremdeles er gift og bor sammen på vedtakstidspunktet.

Altså, vi har vært gift i 3 år, og bodd i Norge i 2 (Fikk ikke papierene i orden hos UDI før for 1 år siden da), så vi har altså 5 år nå, og han får statsborgerskap om 2 år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm??????? Kan desverre ikke hjelpe deg, men...

Hvis det er sånn som du skriver her så får gubben oppholdstillatelsen sin i løpet av neste år. Akkurat som han hele tiden har sagt. Mens jeg har trodd at det vil ta to-tre år til.

Skrevet

Bosettingstillatelse søker man etter 3 år sammenhengende med arbeids- og oppholdstillatelse. Altså kan man søke dette 4. gang man skal søke om arbeid og opphold.

Det stemmer det du sier KatrineS om din mann, fordi han er gift med deg "tjener han seg opp" 2 år på 1 år, og vil dermed kunne søke om statsborgerskap når han har 8 år tilsammen.

Begge deler søker man hos politiet, og de kan også veileide mht utfylling av søknad og vedlegg. På www.udi.no kan man se hva som kreves, og saksbehandlingstider for de ulike sakene.

Viktig å huske på å søke minst en måned før nåværende tillatelse går ut, da får man innvilget søknaden dersom vilkårene man fikk den på fortsatt er tilstede!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...