Gå til innhold

Smokkeslutt og småsøsken - hva da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner at storesøster kanskje begynner å bli litt for gammel til å bruke smokk. Hun blir snart fire år. Men jeg har alltid skjøvet smokkeslutten foran meg, fordi jeg ikke har hatt lyst til å tvinge henne til å slutte mens lillesøster (som ble to i vår) skal fortsette. Begge har bare brukt smokken i senga siden de var 8-9 måneder, men begge er veldig glade i smokkene sine og oppsøker gjerne senga en gang eller to i løpet av dagen for å slappe litt av med dem.

Er det noen som kan gi meg noen råd om det er best å få dem til å slutte samtidig eller om storesøsken kanskje synes det er greit at småsøsken fortsetter litt til? Tenker meg liksom at problemet så til de grader blir halt ut når lillesøsters smokker fortsatt eksisterer i huset. De er ikke alltid så nøye på hvem sin smokk de har i munnen...

Og hvis det er best å slutte samtidig, hvor gammel bør yngstejenta være? Jeg vil helst ikke at hun skal slutte før hun skjønner ordentlig hva som skjer og kan forberede seg litt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HEi! Gutten vår sluttet med smokk da han fyllte tre år. Da var lillesøster 3 mnd, så en litt annen situasjon, men dog. Vi snakket mye om det på forhånd (flere måneder), avtalte at når han ble tre skulle smokken sendes til nissen - for Sabeltann var for skummel. Og når han ble tre sendte vi smokken av gårde. Han gråt litt første kvelden, og det var det. Forbausende lett, vi hadde sett for oss bråk i ukesvis.

Tror du skal spille på lag med eldstemann, fremheve at hun er størst, at hun ikke trenger smokk, men lillesøster kan få beholde den litt lenger, etc. Sikkert ikke så lett i og med at de har like smokker, men barn er som regel ganske opptatt av å være store. Og når storesøster har sluttet blir det kanskje enklere for den minste også? JEg syns tre år er passe alder å slutte, men ekspertisen sier ett år så det finnes vel ingen fasit:-) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...