Gå til innhold

Vektøkning- litt bekymra...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 8 mnd, som den siste mnd bare har gått opp 150g. Måneden før det gikk han ned 70g! Jeg trodde da det hadde noe med at han nesten ikke ville ha pupp den tida,(han la på seg veldig mye i begynnelsen) ammingen har nå tatt seg opp igjen....Økningen er jo litt lite, men bør jeg være bekymra? Han er jo ingen liten gutt (han la på seg mye helt til han begynte å gå ned..) Han veier 8800 og er 74 cm lang. Er det bare det at det går opp og ned i denne verden? Han får pupp og grøt/middag fire ganger til dagen og virker helt frisk og rask! Synspunkter please?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vekten sto stille på min største fra 6 til 8 mnd. For hun rørte jo plutselig masse på seg!! Ville ikke vært bekymra nei:) Hadde også gått ned noen gram fra 6 til 7 mnd, og så opp det samme fra 7 til 8..Er nok normalt ja!

Skrevet

Guten vår gjekk opp forholdsvis lite frå 5 til 8 mnd han og. Det var litt pga sjukdom, men mest pga auka aktivitet. Det er heilt normalt. Ein kan ikkje legge på seg 200g i veka heile livet :o)

Her er dei tala som står på veggen over vekta på helsestasjonen:

0-3 mnd: 200g/veke

3-6 mnd: 150g/veke

6-9 mnd: 100g/veke

9-12 mnd: 50 – 75g/veke

Men dette er eit gjennomsnitt, og normalområdet er veldig stort. Så lenge guten din er frisk og ser ut til å ha det bra, kan du ta det heilt med ro. Dei veks i rykk og napp. Vi fekk forresten beskjed om å ha maragrin på skjevene til guten vår (i tillegg til pålegg sjølvsagt), og så blandar vi ei skei olje i grauten hans.

Helsesøster sa og at det var på denne alderen ein først kunne sjå tegn til kor store ungane kom til å bli (når dei blir voksne). Babyar som har vore store heilt frå fødselen av legg gjerne på seg mindre andre, nettopp fordi dei held på å "stille seg inn på" den størrelsen dei skal ha når dei blir store.

Guten vår får og pupp + graut/skjeve/middag 4 gongar for dagen, og var ved 8 mnd 8950g tung og 72,5cm lang.

Skrevet

Dess mer aktive de blir, dess mindre legger de på seg. Tulla mi gikk ned 20 gram en måned, så la hun på seg neste måned og så gikk hun bare opp 140 gram til neste kontroll igjen. Det varierer veldig. Så lenge de ikke avviker voldsomt fra egen kurve så tror jeg det skal gå bra :o) HS sa at det var helt i orden med den varierende vektøkningen, fordi det er så varmt og da spiser de gjerne ikke like mye, og vil heller drikke mer, og så er aktivitetsnivået såpass høyt at de "kryper det av seg".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...