Gå til innhold

valergan - og bruken av det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår på 1 år og 9 mnd sover tidvis veldi dårlig.

I vinter fikk vi valergan, som vi tok i ei uke. Doseringa var 2.5 - 5 ml, men vi ga henne aldri mer enn 2 ml.

Søvnen ble bra da og vi kom inn i en fin rutine.

Nå er det kommet baby i huset og storesøstra har reagert ganske kraftig, med bl.a dårlig søvn og lite spising. Våkner mye om natta, mye gråt, urolig. Vi har ved et par anledninger gitt henne litt valergan. Da har hun fått en god natt søvn. Det er som å ha ei ny jente i huset når ho har sovet godt..

Hva synes dere om dette? Erfaringer med valergan?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er valergan?

Får du det av lege?

Har en sønn som sliter noe veldig med å sovne om kvelden...kan dette da brukes, eller er det for spesielt bruk eller for generelt dårlig søvn?

Skrevet

Hei!

Jeg vet det er veldig delte meninger om bruken av Vallergan, men vi har tydd til dette for vår sønn. Han er nå 15 mnd, og vi har brukt det i to omganger.

Første gangen var når han var 11 mnd, som en siste utvei for å se om han kunne finne en god soverutine på natten. Han våknet som regel opptil 8 ganger...og aldri færre enn 4. Leggingen var et mareritt fra dag 1, og jeg har forsøkt det aller meste...med unntak av Ferber's metode. I samråd med barnelegen vår bestemte vi at det var bedre med Vallergan i én uke...enn Ferber's.

Vi fikk kjempegod virkning fra første natten. Leggingen ble en veldig rolig og god opplevelse både for han og meg, og han sov i ett strekk til rundt 02.00. Etter en kort "oppvåkning" midt på natten, sovnet han igjen og sov til rundt 06. En helt ny hverdag! Etter en uke kuttet vi ut, og søvnmønsteret hans var mye bedre:-) Etter dette har leggingen gått greit nok, så vi har ikke stresset noe med det.

Men nå har vi hatt 3 nye netter med Vallergan, da han har hatt veldig mange oppvåkninger. Har vært 2 dager uten nå, og det ser ut til å ha samme effekt som forrige gang. Men vi kommer nok ikke til å bruke det mer...

Vallergan er jo ikke sovemedisin, men sterkt beroligende som hjelper på innsoving. Det er ikke vanedannende på samme måte som feks Valium (for voksne), men har man brukt det over lengre tid...bør man trappe ned før man slutter.

Jeg var i utgangspunktet sterkt imot dette, men fikk det foreslått av helsesøster. Jeg har slitt veldig med sovingen og er alene om nattevåket. Hun mente da at det var verdt å prøve...selv om det ikke er optimalt. Men man skal kunne fungere for barnet sitt i hverdagen også:-) Vi har iallefall fått det mye bedre, og jeg føler nå at jeg er rustet til å stå imot flere rufsenetter som evnt måtte komme. Og selv om jeg vet at mange mener noe helt annet...så sa min barnelege (som jeg stoler på) at virkningen av Vallergan for barnet oppleves omtrent som om vi skulle ta naturpreparatet Vallerina. Det har jeg selv tatt i forbindelse med en traumatisk opplevelse tidligere, og hadde ingen ubehagelig opplevelse med det.

Men jeg understreker at man alltid bør velge dette som siste utvei...og jeg tror de aller fleste som velger dette har forsøkt omtrent alt annet først:-))

Denne gangen er jeg

Skrevet

Andre som har erfaringer med valergan?

Skrevet

Ja, jeg har.

Som personen over her tydde vi til dette rundt 11 mndr alder fordi sambo og jeg var helt utslitte etter masse søvnstyr helt siden fødselen. Vi holdt på å klikke av mangel på søvn og noe måtte gjøres prompte. Vi vurderte det også dithen at vallergan var mer skånsomt for knøttet enn ferbers metode.

Dessverre fungerte ikke vallergan for oss. Han våknet like ofte som før, og vi var like langt. Gudskjelov er han nå inne i en bedre periode med kun to til tre oppvåkninger, men disse periodene varer sjelden lenger enn toppen to uker for så å avlastes med en ca fireukers periode med syv-åtte oppvåkninger pr natt.Det eneste som roer ham er flasker med melk, men han bør jo ikke få så mye melk om natten lenger!!! Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Vi håper i det lengste at denne perioden vil vedvare denne gangen, men blir vel like skuffet igjen, tenker jeg.

Ja, ja det skal ikke være lett. Jeg håper det ikke varer for evig, og jeg håper vallergan funker for dere.

Skrevet

Vallergan er i utgangspunktet ikke et beroligende medikament, men et antihistamin (allergimedisin). Man har funnet ut at det har en søvndyssende bivirkning, og brukes derfor også som sovemedisin.

Skrevet

Ja, jeg har brukt det selv. Og jeg vil ikke anbefale det til noen. Jeg ser at noen over her mener at virkningen tilsvarer et mildt helsekostprodukt mot søvnvansker. Det stemmer slett ikke!

Etter kun kort tid blir man avhengig av middelet for å få sove. Jeg trengte stadig større doser for å sovne inn. Og da legen min ikke så noen problemer med at jeg ble avhengig, bestemte jeg meg for å kutte tvert. Det betydde åtte netter uten noe som helst søvn. Jeg måtte sykemeldes i to uker etterpå. Etter det har jeg skydd alle innsovningsmidler/sovepiller.

Jeg forsøkte helsekostproduktet også. Men effekten kan virkelig ikke sammenlignes.

For å være brutalt ærlig, tror jeg du må innse at når barnet ditt har problemer med å sovne inn, så er det fordi noe plager det. Da må du gjøre noe med årsaken til plagene. Ikke behandle symptomene, som søvntrøbbel egentlig er. Søk profesjonell hjelp om nødvendig, og avfinn deg ikke med at noen skriver ut medikamenter til barnet ditt. Det er den enkelste løsninga, som i det lange løp ikke vil fungere.

Jeg sakser fra Felleskatalogen om preparatet Vallergan:

Forsiktighetsregler: Forsiktighet må utvises ved lever- og nyreskader, spastisitet, epilepsi og kramper. Kan forårsake døsighet om morgenen etter bruk som sovemiddel. Forsiktighet må derfor utvises ved forskrivning til sjåfører og folk som betjener maskiner. Midlet anbefales ikke brukt til barn under 2 år, fordi sikkerheten ikke er tilfredsstillende dokumentert. Toleranseutvikling kan oppstå etter få dagers sammenhengende bruk. Ved seponering kan det oppstå forbigående søvnproblemer som ikke bør behandles medikamentelt. Seponering etter langvarig bruk bør gjøres gradvis.

Jeg vil ikke fortelle om søvnproblemene mine til alle, så jeg undertegner med...

Skrevet

Jeg er dypt rysta over at noen kan forveksle kjemisk innsovning med soverutiner. Kjemisk innsovning lærer ingen å sovne!

Dersom det virkelig finnes helsesøstre som gir det rådet, bør de fratas autorisasjonen sin. Virkelig.

Skrevet

Vi har bare positive erfaringer med Vallergan.

Vi brukte det første gang i litt over en uke (2 ml i en uke, 1 - 1 1/2 ml i et par netter til) og det var som å komme til himmelen! Ikke bare for oss, men pia vår var plutselig en helt ny unge!

Til deg anonyme som har brukt dette produktet selv:

Ja, man kan lett bli avhengig og det anbefales å trappe ned hvis man bruker det over lengre tid. En til to uker er ikke over lengre tid, i følge min lege.

Årsaken til at barn har søvnproblemer kan være mange, men de fleste har prøvd det meste før de spør etter Vallergan. Vi tror at lillepia vår ikke klarte å falle i dyp nok søvn og derfor våknet hun altfor ofte. Med Vallegan fikk hun endret dette mønstret og gjett hva: Jo, da vi sluttet med Vallergan, så fortsatte hun å sove!! Det vil jeg faktisk kalle å ha behandlet problemet/årsaken.

Det blir helt feil å sammenligne et barns søvnvansker med voksnes søvnvansker - hvor stress, problemer på jobb, i samlivet, med familie osv kan gi søvnproblemer.

Å gå til legen er faktisk å gå til en profesjonell, det er ikke en "hvemsomhelst" som skriver ut Vallergan til et barn.

Til sist: Ja, man kan bli skremt av å lese om mulige bivirkninger, men de er faktisk unntaksvis, ikke hovedregelen. I så fall er det et stort tankekors at noen tør å spise vanlig smertestillende, for å ikke snakke om p-piller!

Til HI:

Lykke til videre og gratulerer med nr to!

Det kan være at pia deres reagerer på den aktiviteten som automatisk følger med et nytt medlem i familien, tenner eller varme?? Håper at det snart går over.

Personlig ville jeg ikke hatt store betenkeligheter med å gi Vallergan på nytt i en kort periode, men så klart: Jeg ville prøvd det meste først (-igjen...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...