Gå til innhold

JM anbefalte ricinolje idag!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var nettopp til jordmor på kontroll og hun anbefalte mej å pröve ricinolje for å få fortgang i babyprosessen min. Jeg har jo lest mye om dette her og var i grunn ganske skeptisk men jordmor sa at det ikke kunne bli styrtfödsel etter bare to spiseskjer.. Jeg skulle merke resultat innen 4-8timer så nå skal jeg ta storvasken i huset og bare vente på at noe skjer!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei hei

hvor får man kjøpt den oljen da?smaker den fælt eller?

du må fortelle hvordan det går da begynner å bli mektig lei her jeg sitter jeg å har 7 dager igjen til termin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljen smaker vondt og er tykk og skikkelig ekkel. Jeg kan love at jeg ikke skal ta den igjen.. den kom nesten opp igjen med en gang.. Etter 2,5 timer måtte jeg på do og jeg blev også kvalm. Nå en time senere kjenner jeg meg mye bedre men fortsatt ikkke noen rier. Jeg skal skrive in senere og fortelle deg hvordan det går!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er dette for slags olje...er det det samme sol lakseolje???

hvor lenge har du igjen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

Jeg har to dager til termin, det er andre barnet og sisit födte jeg dagen för termin. Ricinolje er samme som lakserolje ja. Föler meg bra og har värt noen turer på do. Har nå de siste timene hatt rier regelmessig, nå er det 8 minutter mellom de. vet fortsatt ikke om de er tull eller på riktig dette her.. Vi får vel se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må fortsette og oppdatere oss om hvordan utviklinga er...Jeg er også så klar for å føde nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den olja smaker jo ingenting. tok 4 spiseskjeer i går. måtte på do etter en time. fikk masse kynnere iløpet av natta,men det var det. olja var kvalm å ta,men fant ut at det var best å svelge med melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det ble fødsel på gang siden du ikke sverer..kom tilbake senere og oppdater oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. Står oljen sammen med babyprodukten, eller sammen med noe annet ?? Vil helstt slippe og spørre de ansatte om hvor det står ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man gravid om kommer for å spørre om denne olja på apoteket er det sjelden de selger den til deg. Send noen andre. Og nei, den står ikke i de vanlige hyllene. Hos meg ble det fødsel sist etter å ha tatt 2 ss av denne oljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er muligens en grunn til det da?! er det noen som har dokumentsjon på at det ikke er noen risikoer ved bruk av dette så vil jeg veldig gjerne se. får det jeg har lest sier tvertimot. men er det blitt akseptert og vedtatt som en måte å sette igang på hadde det vært kjekt å vita!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å undersøke dette om det er farlig siden jeg har hørt så mye forskjellig og fant denne undersøkelsen fra 2001:

 

"Lakserolje, varme bad og klyster har vært brukt av jordmødre i flere hundrede år for å sette i gang fødsler, men virker det? Fødselsgruppa i Cochranesamarbeidet har satt i gang et prosjekt for å frambringe systematiske vurderinger av alle brukte fødselsinduksjonsmetoder. I denne rapporten har de lett etter kontrollerte studier som vurderte disse klassiske metodene.

 

Man fant bare en studie som kunne inkluderes. Den hadde 100 fødende som ble randomisert til bruk av lakserolje i en dose eller ingen behandling. Det var ingen signifikante forskjeller i forekomst av keisersnitt, forekomst av misfarget fostervann eller Apgar score <7. Alle kvinnene som fikk lakserolje ble kvalme.

 

Denne studien var for liten til å kunne identifisere sikre forskjeller mellom gruppene.

 

Det finnes altså ingen sikre data som kan si oss noe om effektiviteten til disse tradisjonelle metodene. Fremtidige studier bør være store nok til å kunne oppdage kliniske meningsfulle forskjeller. "

 

 

Kommunelege Ottar Grimstad

spesialist i allmennmedisin og samfunnsmedisin

 

Kilde: Kelly AJ, Kavanagh J, Thomas J. Castor oil, bath and/or enema for cervical priming and induction of labour (Cochrane Review). In: The Cochrane Library, Issue 2, 2001. Oxford: Update Software.

 

http://www.doktoronline.no/pub/mediweb/cochrane/31124491.html

 

Jeg ønsker selv at fødselen min skal starte mest mulig naturlig, men om andre vil bruke lakserolje så ser jeg ikke noe i veien for det vist det ikke er farlig på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk anbefalt av legen min å ta denne oljen igår, blandet med aprikos nektar. Igår var termin dagen min, og jeg er moden.

Jeg gjorde det, tok 1 ss blandt i et glass a. nektar. Hvis ikke det ville fungere sa legen min, at jeg nok ville få litt diare. Vel det fikk jeg ikke. Jeg fikk derimot masse mens smerter, det er vel rier. Det varte i noen timer, og gikk bort i løpet av natten

Ringte legen idag og fortalte om resultatet, og spurte om jeg kunne ta en ss til idag. Og det kunne jeg. Så jeg venter egentlig bare på at smertene skal ta seg opp igjen nå, og at forhåpentligvis noe kan skje idag.

 

P.s det var ikke noe stress å få kjøpt det på apoteket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lenge siden dette innlegget ble lagt inn hit, men vil bare si at jeg tok 7skjeer med den olja i går kl halv 5. måtte på do klokka 10 på kvelden. men thats it... ikke noe fødsel. enda jeg er moden og har 3cm åpning.. prøvde sex å,men det hjalp heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og har mistet troen. Tok en ss igår, og det resulterte kun i do besøk.

Så nå har jeg offisielt mistet trorn på ALLE kjerringråd.

 

GRR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikkje alle denne virker på. men kan love dere at den funka på meg. kommer heller aldri til å prøve det igjen. satt på do i noen timer. og fødselen startet og varte kunn i 3 timer... fikk styrt rier som varte helt til jenta kom ut.. hadde nesten ingen pause mellom riene. (2 gangsfødene) og jeg tok bare 2 ss..... det smaker J....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville hørt med legen min jeg. Tror ikke det skal være farlig. Men, hjelper kun hvis man er moden, og derfor ville jeg hørt m legen. Smakte ikke så piss hvis du blander det ut med apriokosnektar, og det er noe m den blandingen og visst nok. ( får kjøpt det i heios butikker)

 

Men, jeg har mistet trua...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

HI her. Jeg beklager at jeg ikke har svart men det blev födsel, riktignok 2 dager senere, men allikevel. Jeg blev skikkelig kvalm av oljen men rakk også vaske hele huset först og ha sex. ( Ricinolje anbefales ikke hvis man har hemorrider..=-( Dattern min ville en tur til stranden og bade og mens jeg stod der og tittede på merkte jeg rier som kom med kjempekraft og sterke ryggsmerter. Det föltes ikke i det heletatt som sist gang men jeg ante at det skulle skje nå. Det avtok litt på kvelden og natten men kl 5 om morningen stod jeg opp og håpet at jeg skulle klare mej frem tills barnehagen åpnet. det klarte vi og var på sykehuset kl 8. ¤ timer senere og med bare lystgass og steriltvann var jenta min ute!! Alt gjikk fint!!! LYkke til alle andre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...